Page 52 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 52

50        YEDİTEPE YEDİ RENK




                                                        Prof. Dr. Yeşim GÜLEÇ ASLAN
               MAKALE                                   İstanbul Medeniyet Üniversitesi Eğitim
                                                        Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü








            DAVRANIŞSAL


            BECERİ ÖĞRETİMİ




            Davranışsal beceri öğretimi (DBÖ), uy-      reksinimli öğrenciye akranına “merhaba”
            gulamalı davranış analizine (UDA) dayalı    diyerek selam verme öğretimi yapılabi-
            kanıt-temelli bir eğitim paketi olup farklı   lir. Model olma aşamasında ise eğitimci
            uzmanlık alanlarında çalışan personele      hedef beceri için örnekler eşliğinde mo-
            (eğitimciler, çocuk bakıcıları, şirket çalı-  del olur. Eğitimci rol oynama tekniği ve/
            şanları vb.), aile bireylerine, öğrencilere ve   veya video model yöntemleri kullanarak
            özel gereksinimli bireylere pek çok farklı   bu aşamayı yürütebilir. Öğretmene fırsat
            becerinin  ve  davranışın  öğretilmesinde   öğretimi hakkında model olunabilir, özel
            kullanılan etkili bir yöntemdir (Miles ve   gereksinimli öğrenciye “merhaba” diye-
            Wilder, 2009; Sarokof ve Sturmey, 2004;     rek selam vermeye yönelik model olu-
            Tekin-İftar vd, 2020). Özel eğitim alanında   nabilir. Model olma aşamasında olumlu
            da özellikle kanıta-dayalı uygulamaların    örneklerin yanı sıra olumsuz örnekler de
            öğretiminde yaygın olarak kullanılan bir    sunulabilir. Daha sonra eğitim alan kit-
            eğitim paketidir (Haseltine ve Miltenber-   lenin hedef beceriyi gerçekleştirmesinin
            ger, 1990; Miles ve Wilder, 2009; Parsons,   istendiği prova aşaması gerçekleştirilir.
            Rollyson ve Reid, 2012; Sarokof ve Stur-    Öğretmenden fırsat öğretimi kullanarak
            mey, 2004). Ulusal alanyazında davra-       bir becerinin öğretimini yapması istenir.
            nışsal beceri eğitimi (DBE) (Ergenekon      Özel  gereksinimli  öğrenciden  akranına
            ve Çolak, 2019) ve davranışsal beceri öğ-   “merhaba” diyerek selam vermesi istenir.
            retimi (DBÖ) (Toper, Kaya, Genel ve Yıl-    Böylece kişinin hedef beceri ile ilgili uy-
            dız Akdemir, 2021) olarak adlandırılan bu   gulama yapması sağlanarak beceriyi öğ-
            yöntem; öğretim, model olma, prova, geri    renip öğrenmediği saptanır. Geri bildirim
            bildirim ve hedef beceri için belirlenen    aşamasında ise eğitimci eğitim sunduğu
            ölçüt karşılanana kadar provaya ve geri     kişiye prova süreci doğrultusunda geri
            bildirime devam etme aşamalarından          bildirim verir. Eğitim alan kişiye uygula-
            oluşmaktadır (Andzik ve Schaefer, 2020;     masındaki hatalar ve bu hataları nasıl dü-
            Miles ve Wilder, 2009; Parsons, Rollyson    zeltebileceği hakkında bilgiler sunularak
            ve  Reid,  2013;  Ward-Horner  ve  Sturmey,   düzeltici geri bildirim sunulur. Doğru uy-
            2008). Öğretim aşamasında, hedef be-        gulamalarına ise olumlu geri bildirim (ör-
            ceri hakkında öğretim sunulur. Bir başka    neğin aferin) verilir. Son olarak ise eğitim
            deyişle hedef beceri çeşitli yollarla (sözlü   alan kişi hedef beceride belirlenen ölçütü
            sunum, yazılı belgeler vb.) tanıtılır, hedef   karşılayana kadar prova ve geri bildirim
            beceri hakkında bilgi sunulur. Örneğin      aşamaları yürütülür (Andzik ve Schaefer,
            bir özel eğitim öğretmenin fırsat öğreti-   2020; Erath vd., 2020; Fetherston ve Stur-
            mi hakkında bilgi sunulabilir. Bir özel ge-  mey, 2014; Miles ve Wilder, 2009).



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57