Page 50 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 50

48         YEDİTEPE YEDİ RENK




            almalıdır. Nitekim yapılan araştırmalarda   şına sahip olmayan öğrencilere yönerge-
            öğretim materyallerinin tasarımındaki       leri izlemeyi öğretmelidir. Etkili yönerge-
            eksikliklerin,  bilgi beceri ve kavramların   ler  öğrencinin  yapması  gerekeni  açık  ve
            sunulma biçiminin, yeterince desteklen-     net belirten, anlaşılır kısa ifadeler şeklin-
            memiş açıklamaların ve yetersiz tekrarla    de, tek tek, olağan ses tonuyla doğal ola-
            yapılan derslerin öğrencilerin yanlış ya da   rak verilen yönergelerdir  (Özyürek, 2007;
            eksik öğrenmesine sebep olarak öğren-       Yücesoy-Özkan, 2013).
            cinin akademik başarısını düşürdüğünü       Sınıf İçi Geçiş Zamanlarını Yönetme: Sı-
            göstermiştir (Carnine, 1997; Rosenberg      nıf içi geçiş, günlük sınıf rutini içerisinde
            vd., 2002).                                 devam eden ya da tamamlanmış bir sı-

            Öğrenme  Ortamını  Düzenleme: Prob-         nıf etkinliğinden bir diğer etkinliğe grup
            lem davranışların ortaya çıkmasını önle-    hâlinde ya da bireysel olarak geçme şek-
            yen belki de en önemli stratejilerden biri   linde tanımlanır (Banerjee ve Horn, 2013;
            de öğrenme ortamlarının öğrenci özel-       Coleman vd., 2013; Mathews, 2012) ve iyi
            liklerini dikkate alarak düzenlenmesidir    yönetilmediğinde problem davranışların
            (Maag,  1999;  Rosenberg  vd.,  2002).  Etkili   oluşumuna zemin hazırlar ((Banerjee ve
            düzenlenmiş yüksek nitelikli öğrenme        Horn, 2013; Coleman vd., 2013).   Geçişleri
            ortamları rahat ve yeterince büyük olma-    iyi kontrol edebilmek için iyi bir planlama
            lı,  öğrencilerde  öğrenme  etkinliklerine   yapılmalı ve  sistematik yollar  izlenmeli-
            katılma isteği yaratmalı, öğretmenin öğ-    dir. Geçişlerde gerekli olan materyaller
            rencilerden  beklediklerini  aktarmaya  fır-  önceden hazırlanmalıdır. Öğretmen öğ-
            satlar sunmalı, başarıyı teşvik etmeli, çok-  rencilere işlerini bitirmek için önceden
            lu öğrenme fırsatları yaratmalı ve güvenli   belirlenmiş bir süreye sahip olduklarını
            olmalıdır (Özyürek, 2007).                  belirten bir işaret vermeli ve geçiş başla-
                                                        madan önce öğrencinin dikkatini çekme-
            Kuralların Kazandırılması: Kurallar öğrenci-  lidir. Daha sonra geçişi nasıl yapacakları
            lerin sınıfta öğrenme etkinliklerine katılı-  ve beklenen davranış hakkında yönerge-
            mını sağlamak amacıyla kullanılan, öğret-   ler vermelidir (Maag, 1999).
            menin öğrenciden yapmasını beklediği        Sınıf Rutinleri Oluşturma: Gün içerisinde
            betimlemelerdir  (Özyürek,  2007;  Rosen-   belli bir sırayla yapılan işler rutinleri oluş-
            berg vd., 2002). Sınıflarda çıkabilecek olası   turur. Her sınıfın ve okulun da gün içeri-
            problem davranışları önlemede kuralların    sinde pek çok rutini vardır. Bu rutinlerden
            etkili kullanımı  oldukça önemlidir. Etkili   öğrencilerin  haberdar  edilmesi  çıkabile-
            kurallar genel sınıf prosedürlerine uygun,   cek olası problem davranışları önlemede
            birçok durum ve sınıf etkinliğinde uygu-    etkili bir stratejidir.  Rutinler öğrencilere
            lanabilen, kısa ve yalın olan ve öğrencinin   yapılacakların sırasını tahmin etmede
            ne yapması gerektiğini açıkça ifade eden    yardımcı olur ve sınıf içi geçişleri kolaylaş-
            kurallardır (Maag, 1999; Özyürek, 2007).    tırır. Öğretmenlerin bu konuda yapacağı
            Yönergelere Uymayı Öğretme: Yönerge,        ilk iş sınıfta yapılan rutin işlerin ve etkin-
            öğrencilerden  açıkça  yapmasını  istedi-   liklerin  neler olduğu belirlemektir. Daha
            ğimiz betimlemelerin tümüdür ve öğre-       sonra bu rutinlerin ne olduğu öğrencilere
            timin ayrılmaz bir parçasıdır  (Özyürek,    açıklamalı ve  göstermelidir. Bunun  için
            2007). Eğer öğrenciler yönergeleri anla-    öğretmen gerekirse resimli ya da yazılı
            nıyor ya da yerine getirmiyorsa etkili bir   panolar hazırlayıp öğrencilerin görebi-
            öğretimden ve davranış yönetiminden         leceği bir yere asabilir (Yücesoy- Özkan,
            söz etmek mümkün değildir. Öğretmen-        2013).
            ler bu nedenle sınıfta yönergeleri dikkatle   Olumlu Davranışları Artırma: Öğretmen-
            kullanmalı ve yönergeleri uyma davranı-     lerin olumlu davranışları artırmaya odak-



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55