Page 49 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 49

YEDİTEPE YEDİ RENK           47




               Bu nedenle öğretmenler öğrenci davra-       Öğrenci Gereksinimleri Doğrultusunda
               nışlarını  denetim altına almak  amacıyla   Program Hazırlama ve Uyarlama:  Okul-
               etkili sınıf yönetimi ve davranış yönetimi   larda okutulan mevcut programlar ye-
               stratejilerini işe koşmalı ve etkili öğretim   tersizlikten etkilenmiş öğrencilerin ge-
               yaklaşımlarından yararlanmalıdır.           reksinimleri   doğrultusunda     yeniden
               Etkili sınıf yönetiminde öğretmenler,       yapılandırılmazsa öğrencilerin yeni dav-
               problem davranış ortaya çıktıktan son-      ranışlar kazanması ve başarılı olmaları zor
               raki süreçlere odaklanmadan önce prob-      hatta imkânsızdır (Maag,1999). Bununla
               lem davranışların daha ortaya çıkmadan      birlikte gereksinme dayalı hazırlanmamış
               oluşumunu öngören önleyici stratejilere     programlarda yer alan bilgi ve beceriler
               odaklanmalıdır. Önleyici stratejiler, bir   öğrenciler için çok zor ya da çok kolay
               davranışın sonuçlarından daha çok ön-       olabilir. Bu durum, öğrencinin derse ka-
               cüllerine odaklanır ve davranışın meydan    tılımını azalttığı gibi öğrencinin sıkılarak
               geldiği öncül yani davranışın oluşumu-      sınıfta gezinme, kendi kendine ya da bir
               na zemin hazırlayan uyaran değiştirilirse   başkasıyla  konuşma,  başka  materyaller-
               davranışın gelecekteki oluşumunun da        le ilgilenme, sıraya yatma gibi pek çok
               değiştirileceğini iddia eder (Maag, 1999).   problem davranış sergilemesine de ne-
               Bir başka deyişle önleme, çocukların uy-    den  olabilir.  Bu  temel  sorunun  üstesin-
               gun olmayan davranışlarda bulunmasına       den gelmede öğretmenlerin yapması ge-
               katkıda  bulunan  davranışın  oluşumuna     reken en önemli şey, programın öğrenci
               zemin hazırlayan olayları ortadan kaldıra-  gereksinimleri doğrultusunda bireysel-
               rak ya da onları arzu edilen üretken sınıf   leştirilmesidir (Alptekin, 2021). Programın
               davranışı ortaya çıkaran olaylarla (öncül-  bireyselleştirilmesi için öncelikle uygun
               lerle) değiştirerek uygun  davranış için    ölçme tekniklerinden yararlanarak öğ-
               ortam yaratmaktır (Alberto ve Troutman,     renci değerlendirilmeli, öğrenmeye ge-
               2009; Erbaş, Kırcaali-İftar ve Tekin-İftar,   reksinimi olduğu alanlar belirlenmeli, ge-
               2004; Maag, 1999). Aslında problem dav-     reksinimlere dayalı uzun dönemli ve kısa
               ranışları  önlemek  problem  davranışları   dönemli amaçlar oluşturulmalı ve öğre-
               düzeltmekten çok daha kolaydır ve sınıf     tim bu gereksinimlere dayalı olarak yapı-
               yönetiminin de en temel amacıdır (Öz-       landırılmalıdır (Özyürek, 2010).
               yürek, 2007). Öğrencilerin farklı özellikle-  Etkili Öğretim Yaklaşımları ve Strateji-
               ri dikkate alındığında önlemeye yönelik     lerden Yararlanma: Sınıfta ortaya çıka-
               stratejilerin kombinasyonları ve sayısı sı-  cak olası davranış problemlerinin önüne
               nırsızdır.  Öğretmenler yaptıkları gözlem-  geçmek ve öğrenci başarısını artırmak
               ler aracılığıyla öğrencilerden elde ettiği   için öğretmenler açık ve belirgin ipuçla-
               veriler ve bilgiler çerçevesinde davranışın   rına dayalı öğretimler  yapmalı,  ipuçları-
               oluşumuna zemin hazırlayan öncül olay-      nı birden ve gelişigüzel değil sistematik
               larını kontrol altına alacak pek çok uyarla-  olarak geri çekmeli,  etkili dönüt  ve  dü-
               ma yapabilir (Maag, 1999). Ancak bununla    zeltmelere yer vermeli, akılda tutmayı ko-
               birlikte öğretmenlerin problem davranış-    laylaştıracak kadar tekrar imkânı sunan
               ları önlemede yaygın biçimde kullanması     etkili öğretim yaklaşımlarından yarar-
               gereken problem davranışları önlemede       lanmalıdır (Kame’enui, Carnine, Dixon,
               öğretmenin işini kolaylaştıracak pek çok    Simmons ve Coyne, 2002; Maag, 1999;
               stratejiden bahsetmek mümkündür. Öğ-        Mastropieri ve Scruggs, 2004). Ayrıca öğ-
               retmenlerin önlemeye yönelik davranış       retmenler  öğrenci  ilerlemelerini  sürekli
               yönetimi  için kullanmaları gereken en      değerlendirmeli ve öğretimi öğrenci per-
               temel stratejiler aşağıda  kısaca açıklan-  formansına göre yeniden yapılandırarak
               mıştır.                                     öğrencinin öğrenmelerini garanti altına



                                                                        Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54