Page 48 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 48

46         YEDİTEPE YEDİ RENK




                                                        Doç. Dr. Serpil ALPTEKİN
               MAKALE                                   Ondokuz Mayıs Üniversitesi
                                                        Özel Eğitim Bölümü














            PROBLEM


            DAVRANIŞLARI

            ÖNLEME






            Gelişen yasalar ve politikalar çerçevesin-  gelleyen, kendilerinin ya da akranlarının
            de okullarda kaynaştırma uygulamala-        güvenliğini tehdit eden davranışlardır
            rı kapsamında normal gelişim gösteren       (Erbaş, 2002). Çiftçi ve Tabak (1997), yap-
            akranları ile birlikte öğrenim gören özel   tıkları bir araştırmada özel gereksinimli
            gereksinimli öğrencilerin sayısı gün geç-   öğrencilerin sınıfta gezinme, ayağa kalk-
            tikçe  artmaktadır.  Okul  ortamlarında     ma, arkadaşlarıyla konuşma, arkadaşları-
            eğitim öğretim hizmetlerinden yarar-        na zarar verme, öğretmen ders anlatırken
            lanırken farklı öğrenme gereksinimleri      başka şeylerle ilgilenme, eşyalara zarar
            olan bu öğrencilerin eşit eğitim fırsatla-  verme, bağırma, yüksek sesle konuşma,
            rından yararlanmasını sağlamak, bağım-      arkadaşlarına zarar verme, öğretmen yö-
            sız yaşama hazırlamak ve onların gelişim    nergelerini yerine getirmeme, elini ısır-
            ve öğrenmelerini desteklemek için sınıf     ma, kafasını duvara vurma, saldırganlık
            öğretmenlerine  önemli  roller  düşmek-     ve küfretme gibi problem davranışlar ser-
            tedir. Öğretmenlerin en önemli rolü öğ-     gilediklerini belirtmişlerdir. Sınıf ortamla-
            rencilerin öğrenme etkinliklerine katılı-   rında karşılaşılan bu ve benzeri problem
            mını sağlayarak onlara yeni davranışlar     davranışları  sergileyen  öğrencilerin  ken-
            kazandırmaktadır. Ancak farklı öğrenme      dilerine ve çevrelerine olumsuz etkileri
            gereksinimleri olan öğrencilerin aynı sınıf   olabilir. Bu tür davranışlar öğrencilerin
            ortamını paylaşmalarını ve eşit düzeyde     öğrenme etkinliklerine katılımını engel-
            öğretime katılımı sağlamak öğretmen         ler. Öğrenciler çevresindekilerine ve ken-
            açısından her zaman kolay bir iş değildir.   dilerine zarar verebilir. Öğrencilerin sınıf
            Zaman zaman öğretmenler öğrencilerin        ortamında öğretmenler ve akranları tara-
                                                        fından farklı algılanarak etiketlenmesine
            arzu edilmeyen problem davranışlarıy-       ve dışlanmasına  sebep olabilir. Böylesi
            la baş etmek zorunda kalabilir (Alptekin,   yan etkileri olan problem davranışların yö-
            2021).
                                                        netimi zamana, ortama, duruma, öğrenci
            Problem  davranışlar  öğrencilerin  bulun-  özelliklerine  ya  da  koşullara  göre  farklı
            duğu çevrede etkili işlev görmelerini en-   tekniklerin kullanılmasını gerektirebilir.



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53