Page 48 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 48
46 YEDİTEPE YEDİ RENK
Doç. Dr. Serpil ALPTEKİN
MAKALE Ondokuz Mayıs Üniversitesi
Özel Eğitim Bölümü
PROBLEM
DAVRANIŞLARI
ÖNLEME
Gelişen yasalar ve politikalar çerçevesin- gelleyen, kendilerinin ya da akranlarının
de okullarda kaynaştırma uygulamala- güvenliğini tehdit eden davranışlardır
rı kapsamında normal gelişim gösteren (Erbaş, 2002). Çiftçi ve Tabak (1997), yap-
akranları ile birlikte öğrenim gören özel tıkları bir araştırmada özel gereksinimli
gereksinimli öğrencilerin sayısı gün geç- öğrencilerin sınıfta gezinme, ayağa kalk-
tikçe artmaktadır. Okul ortamlarında ma, arkadaşlarıyla konuşma, arkadaşları-
eğitim öğretim hizmetlerinden yarar- na zarar verme, öğretmen ders anlatırken
lanırken farklı öğrenme gereksinimleri başka şeylerle ilgilenme, eşyalara zarar
olan bu öğrencilerin eşit eğitim fırsatla- verme, bağırma, yüksek sesle konuşma,
rından yararlanmasını sağlamak, bağım- arkadaşlarına zarar verme, öğretmen yö-
sız yaşama hazırlamak ve onların gelişim nergelerini yerine getirmeme, elini ısır-
ve öğrenmelerini desteklemek için sınıf ma, kafasını duvara vurma, saldırganlık
öğretmenlerine önemli roller düşmek- ve küfretme gibi problem davranışlar ser-
tedir. Öğretmenlerin en önemli rolü öğ- gilediklerini belirtmişlerdir. Sınıf ortamla-
rencilerin öğrenme etkinliklerine katılı- rında karşılaşılan bu ve benzeri problem
mını sağlayarak onlara yeni davranışlar davranışları sergileyen öğrencilerin ken-
kazandırmaktadır. Ancak farklı öğrenme dilerine ve çevrelerine olumsuz etkileri
gereksinimleri olan öğrencilerin aynı sınıf olabilir. Bu tür davranışlar öğrencilerin
ortamını paylaşmalarını ve eşit düzeyde öğrenme etkinliklerine katılımını engel-
öğretime katılımı sağlamak öğretmen ler. Öğrenciler çevresindekilerine ve ken-
açısından her zaman kolay bir iş değildir. dilerine zarar verebilir. Öğrencilerin sınıf
Zaman zaman öğretmenler öğrencilerin ortamında öğretmenler ve akranları tara-
fından farklı algılanarak etiketlenmesine
arzu edilmeyen problem davranışlarıy- ve dışlanmasına sebep olabilir. Böylesi
la baş etmek zorunda kalabilir (Alptekin, yan etkileri olan problem davranışların yö-
2021).
netimi zamana, ortama, duruma, öğrenci
Problem davranışlar öğrencilerin bulun- özelliklerine ya da koşullara göre farklı
duğu çevrede etkili işlev görmelerini en- tekniklerin kullanılmasını gerektirebilir.
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇