Page 46 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 46

44         YEDİTEPE YEDİ RENK




            birinde problem davranışın normal sınır-    ranış azlığı ve fazlalığına yönelik yapılan
            ların ötesinde oluşup oluşmadığı dikkate    sınıflama, davranışların boyutlarına göre
            alınır.  Davranışların boyutları dikkate alın-  yapılmaktadır. Davranışların boyutları;
            dığında  problemli  davranışlar;  davranış   sıklık, süre, örtülülük ve şiddet olarak sıra-
            azlığı, davranış fazlalığı ve uygun olma-   lanmaktadır (Özyürek, 2011). Norma göre
            yan uyaran kontrolünde olan davranışlar     sınıflandırıldığında problem davranışlar
            olmak üzere üç grupta sınıflandırılır. Dav-  aşağıdaki gibi örneklenebilir.




                     Sıklıkta Azlık          30 kelimelik bir metni defterine yazarken 5 kelime
                                             arasına boşluk bırakarak yazar.


                    Sıklıkta Fazlalık        Teneffüste arkadaşlarına 10 kez küfür bildiren söz-
                                             cükler söyler.



                     Sürede Azlık            Ortalama 10 sn. önüne bakarak sessizce modele ba-
                                             karak çizgi çizer.



                    Sürede Fazlalık          Ders saatinde 20 dk. boyunca yerinde otururken
                                             “mmmmm” diye anlamsız ses çıkarır.


                Örtülü Davranış Azlığı       Öğretmen “önündeki kartlara bak ve 1 rakamını
                                             göster” demeden kartlardan birini gösterir.

                                             Kendisine okunan metni yazması istendiğinde öğ-
               Örtülü Davranış Fazlalığı     retmen kelimeleri okurken çevresine bakınır, bekler
                                             ve 30 sn. sonra yazmaya başlar.



                    Şiddette Azlık           Defterine okunamayacak baskıyla yazı yazar.



                   Şiddette Fazlalık         Boyama yaparken kâğıda pastel boyayı kıracak şe-
                                             kilde bastırır.


            Bazı davranışların problemli olarak gö-     ğiştirilmesinde önemli görülen problem
            rülmesi davranışın oluştuğu bağlam ve       davranışların norma dayalı sınıflandırıl-
            ortamla  ilgilidir. Davranışların sonuçları,   masının önemli işlevleri vardır. Problem
            uygun şekilde düzenlenmediğinde prob-       davranışlar norma dayalı sınıflandırıldı-
            lemli davranış uygun olmayan uyaran         ğında; davranışın niceliği üzerinde odak-
            kontrolüne girer. Farkına varmadan uy-      lanır, hedef davranış açıkça ölçülebilir,
            gun olmayan davranışların pekiştirilmesi    davranış değiştirme süreci açıkça tanım-
            uygun olmayan uyaran kontrolünün olu-       lanabilir,  kabul edilebilir  davranış ölçütü
            şumunu sağlar (Özyürek, 2011).              belirlenebilir ve problem  çocuğun yapı-
            Etkili öğrenmelerin ön koşulu olan sınıf    sında değil, davranışın boyutlarında ve
            yönetiminin sağlanmasında, sınıf orta-      davranışı kontrol eden çevresel değişken-
            mına uygun olmayan davranışların de-        lerde aranır.



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51