Page 42 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 42
40 YEDİTEPE YEDİ RENK
Aile eğitimi; kavramsal ve kuramsal te-
melleri olan, araştırma sonuçlarına dayalı, KAYNAKÇA
gözlenebilir, ölçülebilir çıktıları olan uygu-
lamalardır. Aile eğitimi hizmetleri, ailele- 1. ASPB (2024). Aile ve Sosyal Hizmetler
rin çocuklarıyla ilgili her tür soruna yanıt Bakanlığı Sosyal ve Ekonomik Destek
bulabilmelerine yardımcı olacak bilgilen- (SED) Hizmeti https://www.aile.gov.tr/
sss/cocuk-hizmetleri-genel-mudurlugu/
dirme çalışmalarını içerdiği gibi, onları, sed-hizmeti/ adresinden 10 Mart 2024
çocuklarının eğitimine katılmaları hatta tarihinde edinilmiştir.
doğrudan eğitim sorumluluğunu üstlen- 2. Cavkaytar, A. (1999). Zihin Engellilere
meleri gibi konularda da destekler. Yapı- özbakım ve ev içi becerilerinin
lan araştırmalar, özel gereksinimli çocuk öğretiminde bir aile eğitimi programının
aileleri eğitilerek çocuklarının eğitimine etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi,
katıldıklarında bu eğitimlerin çocukları- 2(03).
nın gelişimine katkı sağladığı, çocukları- 3. Cavkaytar, A., Ceyhan, E., Adiguzel, O. C.,
na yönelik daha olumlu tutumlar geliş- Uysal, H., & Garan, O. (2012). Investigating
tirmelerine yardımcı olduğunu gösterir. education and support needs of families
Bunun yanı sıra özel gereksinimi olan who have children with ıntellectual
çocuğa sahip ailelerin eğitim aldıklarında disabilities. Turkish Online Journal of
çocuklarına pek çok davranış ve beceri- Qualitative Inquiry, 3(4), 79-99.
yi kazandırabildikleri, öğrenebildikleri ve 4. Cavkaytar, A., Ceyhan, E., Adiguzel, O. C.,
Uysal, H., (2014). Effectiveness of online
programları uygulayabildikleri görülmüş- ınformation and support services on the
tür (Cavkaytar, 1999). education of parents of children with
ıntellectual disability. DADD ONLINE
Özel gereksinimli çocuk ailelerinin katı- JOURNAL Journal of the Division on
lımı ve eğitiminde üç yaklaşım öne çık- Autism and Developmental Disabilities
maktadır. Bunlar; anne babaları anne Council for Exceptional Children, 1(1), 136-
baba olarak gören yaklaşımlar, anne ba- 153.
baları savunucu olarak gören yaklaşımlar 5. Cavkaytar, A. (2021). Özel gereksinimli
ve anne babaları öğretici olarak gören çocuğu olan aileler. (Ed. Tülin Güler Yıldız).
yaklaşımlardır (Cavkaytar, 1999). Bu yak- Aile Eğitimi ve Katılımı. Ankara: Pegem
Akademi, 67-87.
laşımlara dayalı olarak geliştirilecek aile
eğitimi programları ise kurum/okul mer- 6. Cavkaytar, A. & Artar T. M. (2023). Örnek
aile eğitimi programları. (Ed. Atilla
kezli programlar, ev merkezli program- Cavkaytar). Özel Eğitimde Aile Eğitimi.
lar, uzaktan eğitim programları şeklinde Ankara: Vize Akademik yayınları, 277-330.
uygulanabilmektedir (Cavkaytar, Ceyhan, 7. Karakaş, S. (2017). Prof. Dr. Sirel Karakaş
Uysal ve Garan, 2014; Cavkaytar ve Artar, Psikoloji Sözlüğü: Bilgisayar Programı ve
2023). Aile eğitimi programlarının geliş- Veritabanı - www.psikolojisozlugu.com
tirilmesi ve uygulanması anne babaların (sürüm: 5.2.0 / 2022) adresinden 10 Mart
2024 tarihinde edinilmiştir.
ve özel gereksinimli öğrencilerin gelişi- 8. MEB (2024). Milli Eğitim Bakanlığı 2022-
mine katkı vermektedir. Böylece öğren- 2023 Eğitim İstatistikleri, https://sgb.meb.
ciler okulda öğrendikleri pek çok beceri gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_09/29151106_
ve davranışı doğal ortamlarına kolaylıkla meb_istatistikleri_orgun_
transfer edebileceklerdir. Bu makalenin egitim_2022_2023.pdf adresinden 10 Mart
kaynakça bölümünde yer alan kaynaklar- 2024 tarihinde edinilmiştir.
da konuya ilişkin pek çok değerli çalışma 9. TUİK (2023). İstatistiklerle Çocuk 2022.
ulaşılabilecektir. Türkiye İstatistik Kurumu https://data.
tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-
Cocuk-2022-49674 adresinden 10 Mart
2024 tarihinde edinilmiştir.
10. 573 Sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname (1997)
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇