Page 42 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 42

40         YEDİTEPE YEDİ RENK




            Aile eğitimi; kavramsal ve kuramsal te-
            melleri olan, araştırma sonuçlarına dayalı,    KAYNAKÇA
            gözlenebilir, ölçülebilir çıktıları olan uygu-
            lamalardır. Aile eğitimi hizmetleri, ailele-  1.  ASPB (2024). Aile ve Sosyal Hizmetler
            rin çocuklarıyla ilgili her tür soruna yanıt   Bakanlığı Sosyal ve Ekonomik Destek
            bulabilmelerine yardımcı olacak bilgilen-      (SED) Hizmeti https://www.aile.gov.tr/
                                                           sss/cocuk-hizmetleri-genel-mudurlugu/
            dirme çalışmalarını içerdiği gibi, onları,     sed-hizmeti/ adresinden 10 Mart 2024
            çocuklarının eğitimine katılmaları hatta       tarihinde edinilmiştir.
            doğrudan eğitim sorumluluğunu üstlen-       2.  Cavkaytar, A. (1999). Zihin Engellilere
            meleri gibi konularda da destekler. Yapı-      özbakım ve ev içi becerilerinin
            lan araştırmalar, özel gereksinimli çocuk      öğretiminde bir aile eğitimi programının
            aileleri eğitilerek çocuklarının eğitimine     etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim
                                                           Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi,
            katıldıklarında bu eğitimlerin çocukları-      2(03).
            nın gelişimine katkı sağladığı, çocukları-  3.  Cavkaytar, A., Ceyhan, E., Adiguzel, O. C.,
            na yönelik daha olumlu tutumlar geliş-         Uysal, H., & Garan, O. (2012). Investigating
            tirmelerine yardımcı olduğunu gösterir.        education and support needs of families
            Bunun yanı sıra özel gereksinimi olan          who have children with ıntellectual
            çocuğa sahip ailelerin eğitim aldıklarında     disabilities. Turkish Online Journal of
            çocuklarına pek çok davranış ve beceri-        Qualitative Inquiry, 3(4), 79-99.
            yi  kazandırabildikleri,  öğrenebildikleri  ve   4.  Cavkaytar, A., Ceyhan, E., Adiguzel, O. C.,
                                                           Uysal, H., (2014). Effectiveness of online
            programları uygulayabildikleri görülmüş-       ınformation and support services on the
            tür (Cavkaytar, 1999).                         education of parents of children with
                                                           ıntellectual disability.  DADD ONLINE
            Özel gereksinimli çocuk ailelerinin katı-      JOURNAL Journal of the Division on
            lımı ve eğitiminde üç yaklaşım öne çık-        Autism and Developmental Disabilities
            maktadır.  Bunlar; anne babaları anne          Council for Exceptional Children, 1(1), 136-
            baba olarak gören yaklaşımlar, anne ba-        153.
            baları savunucu olarak gören yaklaşımlar    5.  Cavkaytar, A. (2021). Özel gereksinimli
            ve anne babaları öğretici olarak gören         çocuğu olan aileler. (Ed. Tülin Güler Yıldız).
            yaklaşımlardır (Cavkaytar, 1999). Bu yak-      Aile Eğitimi ve Katılımı. Ankara: Pegem
                                                           Akademi, 67-87.
            laşımlara dayalı olarak geliştirilecek aile
            eğitimi programları ise kurum/okul mer-     6.  Cavkaytar, A. & Artar T. M. (2023). Örnek
                                                           aile eğitimi programları. (Ed. Atilla
            kezli programlar, ev merkezli program-         Cavkaytar). Özel Eğitimde Aile Eğitimi.
            lar, uzaktan eğitim programları şeklinde       Ankara: Vize Akademik yayınları, 277-330.
            uygulanabilmektedir (Cavkaytar, Ceyhan,     7.  Karakaş, S. (2017). Prof. Dr. Sirel Karakaş
            Uysal ve Garan, 2014; Cavkaytar ve Artar,      Psikoloji Sözlüğü: Bilgisayar Programı ve
            2023).  Aile eğitimi programlarının geliş-     Veritabanı - www.psikolojisozlugu.com
            tirilmesi ve uygulanması anne babaların        (sürüm: 5.2.0 / 2022) adresinden 10 Mart
                                                           2024 tarihinde edinilmiştir.
            ve özel gereksinimli öğrencilerin gelişi-   8.  MEB (2024). Milli Eğitim Bakanlığı 2022-
            mine katkı vermektedir. Böylece öğren-         2023 Eğitim İstatistikleri, https://sgb.meb.
            ciler okulda öğrendikleri pek çok beceri       gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_09/29151106_
            ve davranışı doğal ortamlarına kolaylıkla      meb_istatistikleri_orgun_
            transfer edebileceklerdir. Bu makalenin        egitim_2022_2023.pdf adresinden 10 Mart
            kaynakça bölümünde yer alan kaynaklar-         2024 tarihinde edinilmiştir.
            da konuya ilişkin pek çok değerli çalışma   9.  TUİK (2023). İstatistiklerle Çocuk 2022.
            ulaşılabilecektir.                             Türkiye İstatistik Kurumu https://data.
                                                           tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-
                                                           Cocuk-2022-49674 adresinden 10 Mart
                                                           2024 tarihinde edinilmiştir.
                                                        10. 573 Sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun
                                                           Hükmünde Kararname (1997)



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47