Page 38 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 38
36 YEDİTEPE YEDİ RENK
Prof. Dr. Atilla CAVKAYTAR
DENEME Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
ÖZEL EĞİTİM GEREKTİREN
ÖĞRENCİLER VE AİLELERİNİN
DESTEKLENMESİ
Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (AD- Özel eğitim gerektiren öğrenciler de
NKS) sonuçlarına göre 2022 yıl sonu itiba- kendi içerisinde farklı bireysel farklılıkla-
rıyla, Türkiye nüfusu 85 milyon 279 bin 553 ra sahip gruplardan oluşmaktadır. Bun-
kişi iken bunun 22 milyon 578 bin 378’ini lar; zihinsel yetersizlik, otizm spektrum
çocuklar oluşturmuştur (TÜİK, 2023). bozukluğu, öğrenme güçlüğü, işitme
Okullaşma oranları ise okul öncesinden yetersizliği, bedensel yetersizlik, görme
ortaöğretime kadar %90’lara yaklaşmak- yetersizliği olan öğrencilerle birlikte özel
tadır. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim İsta- yetenekli öğrencileri de kapsayan ge-
tistiklerine göre (2022) örgün eğitimdeki niş bir grubu oluşturur. Buna göre okul
öğrencilerin 1 milyon 885 bin 4’ü okul ön- öncesinden ortaöğretime kadar her sı-
cesi eğitimde, 5 milyon 433 bin 901’i ilko- nıfta özel eğitim gerektiren öğrenciler
kulda, 5 milyon 293 bin 67’si ortaokulda, bulunur. Özel eğitim gerektiren öğren-
6 milyon 543 bin 599’u ortaöğretimde yer ciler, özel eğitim alanıyla ilgili hizmetleri
aldı. düzenleyen ve 1997 tarihinde yürürlüğe
giren 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Ka-
Yirmi milyonun üzerinde öğrencinin her nun Hükmünde Kararname’ye göre “Özel
biri kendine özgüdür ve çeşitli özellikleri eğitim gerektiren birey, çeşitli nedenlerle,
açısından birbirinden farklılıklar gösterir- bireysel özellikleri ve eğitim yeterlilikleri
ler. Bu farklılıklar bireylerin fiziksel, sosyal, açısından akranlarından beklenilen dü-
psikolojik özelliklerinde olabileceği gibi zeyden anlamlı farklılık gösteren birey”
gelişim ve öğrenme özelliklerinde de ola- olarak tanımlanmaktadır.
bilmektedir. Bireysel farklılıklar gözlenen Özel eğitim gerektiren bireyler eğitim
öğrencilerin önemli bir bölümünü özel sisteminde özel eğitim hizmetleri kap-
eğitim gerektiren öğrenciler oluşturur. samında yer alır. Özel eğitim gerektiren
Genel olarak kabul gören oranlara göre bireylerin de anayasal hakkı olan eğitim
bir toplumdaki bireylerin yaklaşık %12 ile alma haklarından en iyi şekilde yararla-
15’i özel gereksinimli bireylerden oluş- nabilmeleri için tüm dünyada olduğu
tuğuna göre en iyimser tahminle oku- gibi ülkemizde de özel eğitim hizmetleri
la giden 22 milyondan fazla öğrencinin yapılandırılmıştır. Özel Eğitim Hakkında
önemli bir bölümü özel eğitim gerektiren Kanun Hükmünde Kararname’de “Özel
öğrencilerden oluşmaktadır. Millî Eği- eğitim, özel eğitim gerektiren bireylerin
tim Bakanlığı 2022-2023 yılı istatistikle- eğitim ihtiyaçlarını karşılamak için özel
rine göre örgün özel eğitim okullarında olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş
507.804 öğrenci öğrenim görmektedir. eğitim programları ve yöntemleri ile on-
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇