Page 38 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 38

36        YEDİTEPE YEDİ RENK




                                                        Prof. Dr. Atilla CAVKAYTAR
               DENEME                                   Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
                                                        Özel Eğitim Bölümü




            ÖZEL EĞİTİM GEREKTİREN

            ÖĞRENCİLER VE AİLELERİNİN


            DESTEKLENMESİ






            Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (AD-      Özel eğitim gerektiren öğrenciler de
            NKS) sonuçlarına göre 2022 yıl sonu itiba-  kendi içerisinde farklı bireysel farklılıkla-
            rıyla, Türkiye nüfusu 85 milyon 279 bin 553   ra sahip gruplardan oluşmaktadır. Bun-
            kişi iken bunun 22 milyon 578 bin 378’ini   lar; zihinsel yetersizlik, otizm spektrum
            çocuklar oluşturmuştur (TÜİK, 2023).        bozukluğu, öğrenme güçlüğü, işitme
            Okullaşma oranları ise okul öncesinden      yetersizliği,  bedensel  yetersizlik,  görme
            ortaöğretime kadar %90’lara yaklaşmak-      yetersizliği olan öğrencilerle birlikte özel
            tadır. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim İsta-  yetenekli öğrencileri de kapsayan ge-
            tistiklerine göre (2022) örgün eğitimdeki   niş bir grubu oluşturur.  Buna göre okul
            öğrencilerin 1 milyon 885 bin 4’ü okul ön-  öncesinden ortaöğretime kadar her sı-
            cesi eğitimde, 5 milyon 433 bin 901’i ilko-  nıfta özel eğitim gerektiren öğrenciler
            kulda, 5 milyon 293 bin 67’si ortaokulda,   bulunur. Özel eğitim gerektiren öğren-
            6 milyon 543 bin 599’u ortaöğretimde yer    ciler, özel eğitim alanıyla ilgili hizmetleri
            aldı.                                       düzenleyen ve 1997 tarihinde yürürlüğe
                                                        giren 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Ka-
            Yirmi milyonun üzerinde öğrencinin  her     nun Hükmünde Kararname’ye göre “Özel
            biri kendine özgüdür ve çeşitli özellikleri   eğitim gerektiren birey, çeşitli nedenlerle,
            açısından birbirinden farklılıklar gösterir-  bireysel özellikleri ve eğitim yeterlilikleri
            ler. Bu farklılıklar bireylerin fiziksel, sosyal,   açısından akranlarından beklenilen dü-
            psikolojik özelliklerinde olabileceği gibi   zeyden anlamlı farklılık gösteren birey”
            gelişim ve öğrenme özelliklerinde de ola-   olarak tanımlanmaktadır.
            bilmektedir. Bireysel farklılıklar gözlenen   Özel eğitim gerektiren bireyler eğitim
            öğrencilerin önemli bir  bölümünü özel      sisteminde özel eğitim hizmetleri kap-
            eğitim  gerektiren  öğrenciler  oluşturur.   samında yer alır. Özel eğitim gerektiren
            Genel olarak kabul gören oranlara göre      bireylerin  de  anayasal  hakkı  olan  eğitim
            bir toplumdaki bireylerin yaklaşık %12 ile   alma haklarından en iyi şekilde yararla-
            15’i özel gereksinimli bireylerden oluş-    nabilmeleri için tüm dünyada olduğu
            tuğuna göre en iyimser tahminle oku-        gibi ülkemizde de özel eğitim hizmetleri
            la  giden  22  milyondan  fazla  öğrencinin   yapılandırılmıştır. Özel Eğitim Hakkında
            önemli bir bölümü özel eğitim gerektiren    Kanun Hükmünde Kararname’de “Özel
            öğrencilerden oluşmaktadır. Millî Eği-      eğitim, özel eğitim  gerektiren bireylerin
            tim Bakanlığı 2022-2023 yılı istatistikle-  eğitim ihtiyaçlarını karşılamak için özel
            rine göre örgün özel eğitim okullarında     olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş
            507.804 öğrenci öğrenim görmektedir.        eğitim programları ve yöntemleri ile on-



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43