Page 39 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 39
YEDİTEPE YEDİ RENK 37
ların engellilik durumu ve özelliklerine rı tanıma, çocuğun büyüme ve gelişimi,
uygun ortamlarda sürdürülen eğitim” çocuğun durumu, davranışlarının nasıl
olarak tanımlanır. Ancak özel eğitimin kontrol edilebileceği, çocuğu için uygun
hizmetlerinin başarılı olması ve öğrencile- doktor ve diş hekimi bulabilme konula-
rin gereksinimlerini etkili bir şekilde karşı- rındadır. Bunların yanı sıra anne babala-
layabilmesi için ailelerin eğitim sürecine rın kendi yaşadıklarına benzer yaşantıları
aktif katılımları son derece önemlidir. olan anne babalarla konuşma, benzer ço-
Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmün- cukları olan anne babalarının çocuklarıy-
de Kararname’de (573 sayılı, 1997) özel la yaşadıklarına ilişkin konular hakkında
eğitimin ilkelerinden biri olan “Ailelerin, yazılan kitaplar, çocuğuyla iletişim kurma
özel eğitim sürecinin her boyutuna aktif ve onunla oynayabilme becerileri, düzenli
katılmalarının sağlanması esastır” ilke- olarak psikolojik destek, öğretmen ve uz-
si, aktif katılımın nasıl gerçekleştirileceği manlarla çocuğu hakkında konuşma, aile
sorusunu gündeme getirir. Aktif aile ka- içi iletişimi güçlendirme, kendine daha
tılımının sağlanabilmesi için ise aile mer- fazla zaman ayırma gibi konularda bilgi
kezli uygulamalar çerçevesinde ailelerin ve destek gereksinimleri bulunmaktadır
gereksinimleri belirlenerek onların bu (Cavkaytar, Ceyhan, Adıgüzel, Uysal ve
gereksinimlerini karşılayacak şekilde hiz- Garan, 2012).
metlerin sunulması gerekmektedir. Aile Özel eğitim gerektiren öğrencilerin
gereksinimlerine yönelik yapılan araştır- ailelerinin gereksinimlerini karşılama-
malar çoğunlukla anne babalarla yapı- ya yönelik sosyal ve ekonomik destekler,
lan çalışmalardır. Bu araştırmalarda anne psikolojik danışmanlık ve rehberlik, aile
babaların en çok gereksinim duyduğu eğitimi alanlarında destek hizmetleri su-
konular; çocuğunun ileride gidebileceği nulmalıdır. Sosyal ve ekonomik destekler
kurumlar hakkında bilgi sahibi olma, ço- Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tara-
cuğun şu an yararlanabileceği kurumla- fından organize edilmekte ve ilgililere
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇