Page 39 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 39

YEDİTEPE YEDİ RENK           37








































               ların engellilik  durumu ve özelliklerine   rı tanıma, çocuğun büyüme ve gelişimi,
               uygun  ortamlarda  sürdürülen  eğitim”      çocuğun durumu, davranışlarının nasıl
               olarak tanımlanır. Ancak özel eğitimin      kontrol edilebileceği, çocuğu için uygun
               hizmetlerinin başarılı olması ve öğrencile-  doktor  ve  diş  hekimi  bulabilme  konula-
               rin gereksinimlerini etkili bir şekilde karşı-  rındadır. Bunların yanı sıra anne babala-
               layabilmesi için ailelerin eğitim sürecine   rın kendi yaşadıklarına benzer yaşantıları
               aktif katılımları son derece önemlidir.     olan anne babalarla konuşma, benzer ço-

               Özel Eğitim  Hakkında Kanun  Hükmün-        cukları olan anne babalarının çocuklarıy-
               de Kararname’de (573 sayılı, 1997) özel     la yaşadıklarına ilişkin konular  hakkında
               eğitimin ilkelerinden biri olan “Ailelerin,   yazılan kitaplar, çocuğuyla iletişim kurma
               özel eğitim sürecinin her boyutuna aktif    ve onunla oynayabilme becerileri, düzenli
               katılmalarının  sağlanması  esastır”  ilke-  olarak psikolojik destek, öğretmen ve uz-
               si, aktif katılımın nasıl gerçekleştirileceği   manlarla çocuğu hakkında konuşma, aile
               sorusunu gündeme getirir. Aktif aile ka-    içi iletişimi güçlendirme, kendine daha
               tılımının sağlanabilmesi için ise aile mer-  fazla zaman ayırma gibi konularda bilgi
               kezli uygulamalar çerçevesinde ailelerin    ve destek gereksinimleri bulunmaktadır
               gereksinimleri  belirlenerek  onların  bu   (Cavkaytar,  Ceyhan, Adıgüzel, Uysal ve
               gereksinimlerini karşılayacak şekilde hiz-  Garan, 2012).
               metlerin sunulması gerekmektedir. Aile      Özel eğitim gerektiren öğrencilerin
               gereksinimlerine yönelik yapılan araştır-   ailelerinin gereksinimlerini karşılama-
               malar çoğunlukla anne babalarla yapı-       ya yönelik sosyal ve ekonomik destekler,
               lan çalışmalardır. Bu araştırmalarda anne   psikolojik danışmanlık  ve rehberlik, aile
               babaların en çok gereksinim duyduğu         eğitimi alanlarında destek hizmetleri su-
               konular; çocuğunun ileride gidebileceği     nulmalıdır. Sosyal ve ekonomik destekler
               kurumlar hakkında bilgi sahibi olma, ço-    Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tara-
               cuğun şu an yararlanabileceği kurumla-      fından  organize edilmekte ve ilgililere



                                                                        Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44