Page 43 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 43

YEDİTEPE YEDİ RENK           41




               Dr. Emine GÜLTEKİN SEYLAN

               Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi         MAKALE
               Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Öğretmenliği




               PROBLEM DAVRANIŞLAR VE

               PROBLEM DAVRANIŞLARIN

               SINIFLANDIRILMASI





               Öğretim; davranış değiştirme, öğrenmeyi     leşmesi için  öğretimin yapıldığı odadır.
               kolaylaştırma ve hızlandırma amacıyla ya-   Sınıf denilince derslik kadar, tahta, sıra,
               pılan aktif ve amaçlı bir uğraştır. Öğretim-  çöp kovası, askılık, ders araçları, ders mal-
               de amaç öğrenmelerin hızlandırılmasıdır     zemeleri, dersin amaçlarında belirtilen
               (Özyürek, 2010; Çalık, 2021).  Öğrenmeleri   ortak davranışlar ve bu davranışları ka-
               hızlandırmak için öğretim süresi iyi kulla-  zanacak öğrenciler de anlaşılmalıdır. Sı-
               nılmalı, öğrencinin öğretme yaşantılarına   nıfın fiziki yapısında yapılan değişiklikler
               katılımı  sağlanmalı  ve  sınıf  yönetimi  et-  öğrencilerin öğrenme yaşantılarına katıl-
               kin olmalıdır. Sınıf yönetiminin öğrenme    mayı kolaylaştırır. Derslikteki sıra, malze-
               üzerinde büyük etkisi vardır (Özyürek,      meler, ışık ve ses durumu gibi sınıfın fiziki
               2008; Özyürek, 2010). Öğrencilerin öğ-      yapısında yapılan düzenlemeyle öğrenci-
               renmelerini hızlandırmak; ders dinleme,     lerin öğrenmeleri kolaylaştırıldığında sınıf
               dersin gerektirdiği malzemeleri getirme,    yönetimini etkileyen değişkenlerden sa-
               ödev yapma, izin verdiğinde konuşma ve      dece biri karşılanmış olur. Sınıf yönetimi
               parmak kaldırma gibi öğretme yaşantı-       öğrencilerin kendilerine saygı duymaları,
               larına katılma davranışları yönlendirildi-  yeni davranış kazanmaları ve üretken ol-
               ğinde  ve  denetlendiğinde  mümkündür.      malarını sağlayacak şekilde sınıfın fiziki
               Öğrenmeleri  hızlandırmakla  ilgili  olan   yapısını düzenleme, öğrenme yaşantıla-
               öğretmenler,  öğretme  yaşantılarına  ka-   rına katılımını yönlendirme ve denetim
               tılma  davranışlarını  yönlendirmek  kadar   altına almak  ve öğrenme  yaşantılarına
               öğretme yaşantılarına katılmayı engel-      katılmayı  engelleyen  davranışları  değiş-
               leyen  davranışları  değiştirmeyle  meşgul   tirmek için yer verilen işlem süreçlerini
               olmaktadırlar  (Özyürek,  2001;  Doğanay    kapsamaktadır (Özyürek, 2010; Luiselli,
               Bilgi, 2002; Özyürek, 2010).                2008; Minshawi vd., 2014).

               Sınıf yönetimi etkili öğretimin ön koşu-    Bireylerin toplum içerisinde etkili işlev
               ludur. Sınıf yönetimi, öğrencilerin öğ-     görmelerini engelleyen ve kendilerinin
               retme  yaşantılarına  katılımını  sağlamak   akranlarının  güvenliklerini  tehlikeye  so-
               için davranış yönetimi, sınıfın fiziki yapı-  kan, düzenli toplum yaşamına katılmayı
               sını düzenleme ve öğretme yaşantılarına     engelleyen davranışlara problem davra-
               katılmayı  engelleyen  davranışları  değiş-  nış denir (Carr and Durant, 1990; Erbaş, D.,
               tirmeyi kapsamaktadır (Özyürek, 2010;       Kırcaali-İftar, G. ve Tekin-İftar, E. 2004; Er-
               Ergenekon, 2019).  Sınıf sadece derslik     baş ve Yücesoy. 2021).  Problem davranışın
               değildir. Sınıf ortak özelliklerinden dolayı   varlığına karar verilmesiyle birlikte, davra-
               bir araya gelen öğrenci kümelerinde, ön-    nışı değiştirmek için planlama ve uygu-
               ceden belirlenmiş davranışların gerçek-     lama  yapılması  gerekmektedir.  Toplum



                                                                        Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48