Page 43 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 43
YEDİTEPE YEDİ RENK 41
Dr. Emine GÜLTEKİN SEYLAN
Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi MAKALE
Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Öğretmenliği
PROBLEM DAVRANIŞLAR VE
PROBLEM DAVRANIŞLARIN
SINIFLANDIRILMASI
Öğretim; davranış değiştirme, öğrenmeyi leşmesi için öğretimin yapıldığı odadır.
kolaylaştırma ve hızlandırma amacıyla ya- Sınıf denilince derslik kadar, tahta, sıra,
pılan aktif ve amaçlı bir uğraştır. Öğretim- çöp kovası, askılık, ders araçları, ders mal-
de amaç öğrenmelerin hızlandırılmasıdır zemeleri, dersin amaçlarında belirtilen
(Özyürek, 2010; Çalık, 2021). Öğrenmeleri ortak davranışlar ve bu davranışları ka-
hızlandırmak için öğretim süresi iyi kulla- zanacak öğrenciler de anlaşılmalıdır. Sı-
nılmalı, öğrencinin öğretme yaşantılarına nıfın fiziki yapısında yapılan değişiklikler
katılımı sağlanmalı ve sınıf yönetimi et- öğrencilerin öğrenme yaşantılarına katıl-
kin olmalıdır. Sınıf yönetiminin öğrenme mayı kolaylaştırır. Derslikteki sıra, malze-
üzerinde büyük etkisi vardır (Özyürek, meler, ışık ve ses durumu gibi sınıfın fiziki
2008; Özyürek, 2010). Öğrencilerin öğ- yapısında yapılan düzenlemeyle öğrenci-
renmelerini hızlandırmak; ders dinleme, lerin öğrenmeleri kolaylaştırıldığında sınıf
dersin gerektirdiği malzemeleri getirme, yönetimini etkileyen değişkenlerden sa-
ödev yapma, izin verdiğinde konuşma ve dece biri karşılanmış olur. Sınıf yönetimi
parmak kaldırma gibi öğretme yaşantı- öğrencilerin kendilerine saygı duymaları,
larına katılma davranışları yönlendirildi- yeni davranış kazanmaları ve üretken ol-
ğinde ve denetlendiğinde mümkündür. malarını sağlayacak şekilde sınıfın fiziki
Öğrenmeleri hızlandırmakla ilgili olan yapısını düzenleme, öğrenme yaşantıla-
öğretmenler, öğretme yaşantılarına ka- rına katılımını yönlendirme ve denetim
tılma davranışlarını yönlendirmek kadar altına almak ve öğrenme yaşantılarına
öğretme yaşantılarına katılmayı engel- katılmayı engelleyen davranışları değiş-
leyen davranışları değiştirmeyle meşgul tirmek için yer verilen işlem süreçlerini
olmaktadırlar (Özyürek, 2001; Doğanay kapsamaktadır (Özyürek, 2010; Luiselli,
Bilgi, 2002; Özyürek, 2010). 2008; Minshawi vd., 2014).
Sınıf yönetimi etkili öğretimin ön koşu- Bireylerin toplum içerisinde etkili işlev
ludur. Sınıf yönetimi, öğrencilerin öğ- görmelerini engelleyen ve kendilerinin
retme yaşantılarına katılımını sağlamak akranlarının güvenliklerini tehlikeye so-
için davranış yönetimi, sınıfın fiziki yapı- kan, düzenli toplum yaşamına katılmayı
sını düzenleme ve öğretme yaşantılarına engelleyen davranışlara problem davra-
katılmayı engelleyen davranışları değiş- nış denir (Carr and Durant, 1990; Erbaş, D.,
tirmeyi kapsamaktadır (Özyürek, 2010; Kırcaali-İftar, G. ve Tekin-İftar, E. 2004; Er-
Ergenekon, 2019). Sınıf sadece derslik baş ve Yücesoy. 2021). Problem davranışın
değildir. Sınıf ortak özelliklerinden dolayı varlığına karar verilmesiyle birlikte, davra-
bir araya gelen öğrenci kümelerinde, ön- nışı değiştirmek için planlama ve uygu-
ceden belirlenmiş davranışların gerçek- lama yapılması gerekmektedir. Toplum
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇