Page 45 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 45

YEDİTEPE YEDİ RENK           43





                             Kaçma/ Kaçınma İşlevine Yönelik Problem Davranışlar

                 Amaç

                 İşi yapmamak, istediği zamanda sonlandırmak, istediği zaman işi yapmaya başla-
                 mak.

                 Çocuğun Verdiği Mesaj:

                 Ben yapmak istemiyorum, şimdi yapmak istemiyorum, bunu şimdi sonlandırmak
                 istiyorum, benim yerime sen yap istiyorum.

                 Nasıl bir tepki çocuğun ödül kazanmasını sağlar?
                 Verilen işi yapmamasına izin vermek, istediği anda işi sonlandırmasına izin ver-
                 mek, verilen işi onun yerine yapmak.


                        Duyusal Uyaran Elde Etme İşlevine Yönelik Problem Davranışlar

                 Amaç

                 Haz elde etmektir.

                 Çocuğun Verdiği Mesaj:
                 Ben bunu yapmaktan zevk alıyorum.

                 Ödül:

                 Bir nesne ve varlığın hareketi ya da yapmış olduğu bir davranış ile elde edilen ses,
                 görüntü, dokunma, koku ve tat.


               Problem davranışın oluşumuna etki eden      olan çocuk” gibi etiketlenebilmektedir.
               olayları açıklamak için davranış öncesi ve   Problem davranışların, benimsenen yak-
               davranış sonrası uyaranların neler oldu-    laşıma göre farklı şekillerde sınıflandırıl-
               ğunu belirlemek gerekmektedir. Belli bir    dığı görülmektedir. Problemin doğası ve
               zaman, fiziksel çevre, belli kişiler/belli et-  düzeyi hakkında yeterli bilgi vermeyen
               kinlikler gibi davranışın hemen öncesin-    etiketlerle sınıflandırma bunlardır biridir.
               de bulunan ve davranışın ortaya çıkması-    Bir diğeri, daha çok biyokimyasal etken-
               na zemin hazırlayan durum ve uyaranlara     lerle sınıflandırmanın yapıldığı davranış
               “davranış öncesi uyaranlar” denir (Smith    problemlerinin etiyolojisine göre yapılan
               and Iwata 1997; Özyürek, 2011).  İzledikleri   sınıflandırmadır.  Problemi  çocuğun  ya-
               davranışın ileride oluşum sıklığını artıran   pısında değil, çevresel değişkenlerin et-
               pekiştireç ve oluşumunu azaltan ceza ise    kisinde arayan, davranış değiştirme süre-
               “davranış sonrası  uyaranlar”dır (Erbaş,    cine yol gösteren ve davranış boyutlarıyla
               Kırcaali-İftar ve Tekin-İftar, 2004; Özyürek,   ilişkilendiren, yaygın olarak kabul gören
               2011; Sarı, 2015; Deshais, Tate, and Kahng,   sınıflama  ise problem davranışın  norma
               2022).                                      dayalı olarak sınıflandırılmasıdır (Özyürek,
               Problem Davranışların Sınıflandırılması     2011).
               Problem davranışları sergileyen çocuklar,   Normlara göre davranış sınıflandırıldığın-
               “uyumsuz çocuk- duygusal bozukluğu          da,  davranışın  boyutlarından  herhangi



                                                                        Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50