Page 44 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 44

42        YEDİTEPE YEDİ RENK




            normları doğrultusunda öğrencilere yeni     Son olarak problemli davranışın yönetimi
            davranış  kazandırma  ve  kazandırılmış     işlevsel  davranış  analizine  dayanmalıdır.
            davranışları sürdürmeye davranış değiş-     Böylelikle problem davranışı sürdüren
            tirme denir (Özyürek, 2011).  Davranışları   değişkenler belirlenebilir (Erbaş, Kırcaa-
            değiştirirken göz önünde bulundurulma-      li-İftar ve Tekin-İftar, 2004; Özyürek, 2011;
            sı gereken temel prensipler vardır. Bun-    Erbaş ve Yücesoy, 2021; Deshais, Tate and
            lardan biri davranışların ilkesel  olmasıdır.   Kahng, 2022).  Elde edilen verilerle davra-
            Davranışın oluşumunu farklı değişkenler     nış değiştirmede kullanılacak işlem sü-
            etkilese de davranışların oluşumu davra-    reçlerini belirlemek mümkün olur (Erbaş,
            nış ilkeleriyle ilişkilendirilmelidir (Özyürek,   Kırcaali-İftar ve Tekin-İftar, 2004). Yapılan
            2011; Furman ve Lepper, 2018). İkinci olarak   araştırmalara göre problem davranışların
            davranışları değiştirirken problemleri dü-  hizmet ettiği işlevler; dikkat elde etme,
            zenlemekten uzak durulmalıdır. Çocuklar     birincil uyaran elde etme, kaçınma ve du-
            olası problem davranışların oluşmasına      yusal uyaran elde etme olmak üzere dört
            yol  açan  etkileşim  örüntüleri,  ortam  ve   grupta ele alınmaktadır. Problem davra-
            çevre düzenlemeleri içinde bulunma-         nışların işlevleri, çocukların bu problem
            malıdır.  Üçüncü olarak problem davra-      davranışları yaparak verdikleri mesajlar
            nışların yönetimi aile ile planlanmalıdır.   ve problem davranışı yaparak elde ettik-
            Dördüncü olarak problemli davranışın        leri ödüllere yönelik açıklamalar aşağıda
            yönetimi öğrencinin iyiliği için olmalıdır.   yer almaktadır.



                          Dikkat Elde Etme İşlevine Yönelik Problem Davranışlar

              Amaç

              Dikkat çekme.

              Çocuğun Verdiği Mesaj:

              Bana bak, bana dokun, bana gül, benimle konuş......... “Benimle ilgilen”

              Ödül:

              Problem davranıştan sonra, uyarmak, ikaz etmek, telkin etmek, ses tonunu yük-
              seltmek, dokunmak gibi ilgi boyutunu içeren tepkiler.


                      Birincil Uyaran Elde Etme İşlevine Yönelik Problem Davranışlar


              Amaç

              İstediğini (etkinlik, yiyecek, oyuncak, .....) elde etme.

              Çocuğun Verdiği Mesaj:

              Ben bunu istiyorum.

              Ödül:
              İstediğini (etkinlik, yiyecek, oyuncak, .....) ona vermek.




               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49