Page 33 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 33
YEDİTEPE YEDİ RENK 31
Otizm Spektrum Bozukluğunun zi, 2000’lerin ortalarında, otizm müdahale
Tedavisi literatürünü oluşturmuş ve ardından 5-6
OSB semptomları ve şiddeti bireyler ara- yıl sonra Ulusal Otizm Merkezi bu ince-
sında büyük ölçüde farklılık göstermekte- lemeleri güncellemiştir. Ülkemizde yay-
dir ve aileler tarafından izlenen tedaviler gın olarak ABA olarak bilinen uygulamalı
bir dizi davranışsal, psikososyal, eğitimsel, davranış analizi (UDA) temelli davranışsal
tıbbi ve tamamlayıcı yaklaşımları içer- müdahale programlarının diğer uygula-
mektedir. Ayrıca gözlenen belirtilerin ço- malara kıyasla çok daha fazla bilimsel ka-
cuğun yaşına ve gelişim durumuna göre nıt sunabildiği sonucuna varmışlardır.
değiştiği bilinmektedir. OSB tedavisinin Davranışsal müdahale programları, OS-
hedefleri, çocukların daha fazla işlevsel B’li çocukların, uygun öğrenme ortamı
beceri ve bağımsızlık geliştirmelerine verildiğinde, normal gelişim gösteren
yardımcı olmak için kapsayıcı bir hedefle, çocuklarla aynı şekilde öğrenebilecekle-
sosyal iletişim ve sosyal etkileşimlerdeki ri varsayımına dayanmaktadır. OSB, tipik
temel eksiklikleri iyileştirmek ve kısıtlan- olarak gelişen çocukların kendiliğinden
mış davranışların etkisini en aza indir- edindiği belli davranışları öğrenme eksik-
mektir.
liği olarak görülmektedir. Örneğin davra-
Davranışsal yaklaşımlar OSB için en yay- nış eksiklikleri sendromun nedeni olarak
gın tedavi yaklaşımları arasında yer al- değil, daha çok, çocuğun uyumlu bir şe-
maktadır. Ivar Lovaas 80’li yıllarda, uygu- kilde işlev görmesini sağlamak için öğre-
lamlı davranış analizi ilkelerine dayanan tilmesi gereken bir davranış sınıfı olarak
yoğun müdahaleye yanıt olarak bilişsel görülmektedir. Bu, OSB’nin genetik ve
yeteneklerde ve eğitimsel alanlarda ge- nörobiyolojik faktörlerden kaynaklandığı
lişme gösteren bir grup çocuk üzerinde gerçeğini inkâr etmek değildir. Bunun
bulguları yayınlamıştır. yerine, bu, nörobiyolojik ve genetik fak-
Amerikada bulunan Ulusal Otizm Mer- törlerden sosyal çevre ve öğrenme yoluy-
kezi (NSP) ve Otizm Spektrum Bozuklu- la OSB’yi tanımlayan davranışları biyoloji
ğu Ulusal Profesyonel Gelişim Merkezi ve öğrenmenin etkileşime girme biçimini
(NPDC) olmak üzere iki araştırma merke- ile açıklamaktadır.
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇