Page 33 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 33

YEDİTEPE YEDİ RENK           31



































               Otizm Spektrum Bozukluğunun                 zi, 2000’lerin ortalarında, otizm müdahale
               Tedavisi                                    literatürünü oluşturmuş ve ardından 5-6
               OSB semptomları ve şiddeti bireyler ara-    yıl  sonra Ulusal  Otizm  Merkezi  bu ince-
               sında büyük ölçüde farklılık göstermekte-   lemeleri güncellemiştir. Ülkemizde yay-
               dir ve aileler tarafından izlenen tedaviler   gın olarak ABA olarak bilinen uygulamalı
               bir dizi davranışsal, psikososyal, eğitimsel,   davranış analizi (UDA) temelli davranışsal
               tıbbi ve tamamlayıcı yaklaşımları içer-     müdahale  programlarının  diğer  uygula-
               mektedir. Ayrıca gözlenen belirtilerin ço-  malara kıyasla çok daha fazla bilimsel ka-
               cuğun yaşına ve gelişim durumuna göre       nıt sunabildiği sonucuna varmışlardır.
               değiştiği bilinmektedir. OSB tedavisinin    Davranışsal  müdahale  programları,  OS-
               hedefleri, çocukların daha fazla işlevsel   B’li çocukların, uygun öğrenme ortamı
               beceri ve bağımsızlık geliştirmelerine      verildiğinde,  normal  gelişim  gösteren
               yardımcı olmak için kapsayıcı bir hedefle,   çocuklarla aynı şekilde öğrenebilecekle-
               sosyal iletişim ve sosyal etkileşimlerdeki   ri varsayımına dayanmaktadır. OSB, tipik
               temel eksiklikleri iyileştirmek ve kısıtlan-  olarak gelişen çocukların kendiliğinden
               mış  davranışların  etkisini  en  aza  indir-  edindiği belli davranışları öğrenme eksik-
               mektir.
                                                           liği olarak görülmektedir. Örneğin davra-
               Davranışsal yaklaşımlar OSB için en yay-    nış eksiklikleri sendromun nedeni olarak
               gın tedavi yaklaşımları arasında yer al-    değil, daha çok, çocuğun uyumlu bir şe-
               maktadır. Ivar Lovaas 80’li yıllarda, uygu-  kilde işlev görmesini sağlamak için öğre-
               lamlı davranış analizi ilkelerine dayanan   tilmesi gereken bir davranış sınıfı olarak
               yoğun müdahaleye yanıt olarak bilişsel      görülmektedir. Bu, OSB’nin genetik ve
               yeteneklerde ve eğitimsel alanlarda ge-     nörobiyolojik faktörlerden kaynaklandığı
               lişme gösteren bir grup çocuk üzerinde      gerçeğini  inkâr etmek değildir. Bunun
               bulguları yayınlamıştır.                    yerine, bu, nörobiyolojik ve genetik fak-
               Amerikada bulunan Ulusal Otizm Mer-         törlerden sosyal çevre ve öğrenme yoluy-
               kezi (NSP) ve Otizm Spektrum Bozuklu-       la OSB’yi tanımlayan davranışları biyoloji
               ğu Ulusal Profesyonel Gelişim Merkezi       ve öğrenmenin etkileşime girme biçimini
               (NPDC) olmak üzere iki araştırma merke-     ile açıklamaktadır.



                                                                        Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38