Page 30 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 30

28        YEDİTEPE YEDİ RENK




                                                        Prof. Dr. Binyamin BİRKAN
               MAKALE                                   Biruni Üniversitesi Öğretim Üyesi



































            OTİZM SPEKTRUM


            BOZUKLUĞU




            Otizm  spektrum bozukluğu  (OSB), ha-       leri kullanmakta başarısız olmaktadırlar.
            fif ila şiddetli olabilen ve genellikle iliş-  OSB’li bir birey, genellikle sosyal etkileşim
            kili birçok semptomu olan karmaşık bir      başlatmakta ve başka birinin hobisi veya
            nörogelişimsel bozukluktur. Bu belirtiler;   ilgisi hakkında sohbet etmekte zorluk ya-
            anormal sosyal etkileşim, anormal sözlü     şamaktadır. Bu bozuklukların doğası ge-
            ve  sözsüz  iletişim  ve  stereotipik  kalıpları   reği, OSB’li bireyler hem okuldan hem de
            olmak üzere üç grupta incelenmektedir.      evden yoğun  destek gerektiren  önemli
            Vücudun çeşitli bölümleriyle aşırı ilgilen-  zorluklar sergilemektedirler. OSB, sosyal
            me, iletişim ve sosyal etkileşimde zorluk   izolasyon ve damgalanma, tedavi almada
            ve düşük akademik başarı ve iş perfor-      zorluklar, eşlik eden tıbbi durumlar, istih-
            mansı OSB tanılı bireylerin diğer özellik-  damı sürdürmede sorunlar, mali yük ve
            leri arasında yer almaktadır.               aile için beklenen belirsiz bir süreç olması
                                                        dahil olmak üzere benzersiz bir dizi strese
            Sosyal etkileşimdeki zorluklar ve ge-
            cikmeler genellikle OSB’nin en erken        neden olabilmektedir.
            belirtileridir ancak bunlar belirgin ol-    Amerikan  Psikiyatri  Birliği’nin  Zihinsel
            mayabilmekte ve kolayca gözden kaça-        Bozuklukların Teşhis ve İstatistik El Kitabı
            bilmektedir. OSB’li çocuklar dil bozuk-     (DSM)-5 2013 yılında yayınlanmış ve OS-
            luklarını ve konuşma zorluklarını telafi    B’nin belirtileri Tablo 1’deki gibi özetlen-
            etmek için genellikle jestleri veya mimik-  miştir.



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35