Page 30 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 30
28 YEDİTEPE YEDİ RENK
Prof. Dr. Binyamin BİRKAN
MAKALE Biruni Üniversitesi Öğretim Üyesi
OTİZM SPEKTRUM
BOZUKLUĞU
Otizm spektrum bozukluğu (OSB), ha- leri kullanmakta başarısız olmaktadırlar.
fif ila şiddetli olabilen ve genellikle iliş- OSB’li bir birey, genellikle sosyal etkileşim
kili birçok semptomu olan karmaşık bir başlatmakta ve başka birinin hobisi veya
nörogelişimsel bozukluktur. Bu belirtiler; ilgisi hakkında sohbet etmekte zorluk ya-
anormal sosyal etkileşim, anormal sözlü şamaktadır. Bu bozuklukların doğası ge-
ve sözsüz iletişim ve stereotipik kalıpları reği, OSB’li bireyler hem okuldan hem de
olmak üzere üç grupta incelenmektedir. evden yoğun destek gerektiren önemli
Vücudun çeşitli bölümleriyle aşırı ilgilen- zorluklar sergilemektedirler. OSB, sosyal
me, iletişim ve sosyal etkileşimde zorluk izolasyon ve damgalanma, tedavi almada
ve düşük akademik başarı ve iş perfor- zorluklar, eşlik eden tıbbi durumlar, istih-
mansı OSB tanılı bireylerin diğer özellik- damı sürdürmede sorunlar, mali yük ve
leri arasında yer almaktadır. aile için beklenen belirsiz bir süreç olması
dahil olmak üzere benzersiz bir dizi strese
Sosyal etkileşimdeki zorluklar ve ge-
cikmeler genellikle OSB’nin en erken neden olabilmektedir.
belirtileridir ancak bunlar belirgin ol- Amerikan Psikiyatri Birliği’nin Zihinsel
mayabilmekte ve kolayca gözden kaça- Bozuklukların Teşhis ve İstatistik El Kitabı
bilmektedir. OSB’li çocuklar dil bozuk- (DSM)-5 2013 yılında yayınlanmış ve OS-
luklarını ve konuşma zorluklarını telafi B’nin belirtileri Tablo 1’deki gibi özetlen-
etmek için genellikle jestleri veya mimik- miştir.
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇