Page 32 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 32

30        YEDİTEPE YEDİ RENK




            Gebelik öncesi folik asit takviyeleri, önem-  biyolojik kökenlere doğru bir odak kay-
            li bir gen-çevre etkileşimi ile azalan OSB   masının yanı sıra OSB’nin neden olduğu
            riski ve genel gelişimsel yetersizlikler ile   davranışların tedavisine odaklanma hare-
            ilişkilendirilmiştir. Gebelik sırasında hava   keti de başlamıştır. Bu, UDA (Yaygın ola-
            kirleticiler ve anneye ait stres etkenleri ile   rak ABA terapisi olarak bilinir.) terapisini
            bazı bağlantılar bulunmuştur ancak ülke-    geliştiren Ole Ivar Lovaas tarafından 1965
            ler genelinde değişken yöntemler ve so-     yılında popüler hâle getirilmiştir. UDA te-
            nuçlar  yorumları  zorlaştırmaktadır.  OSB   rapisinde “Genel amaç, becerileri yöneti-
            ile aşılar arasındaki ilişki birçok kez araştı-  lebilir parçalara ayırmak ve daha sonra bu
            rılmış ve bir ilişki bulunamamıştır.        becerilerin üzerine inşa edilerek bir çocu-
                                                        ğun doğal bir ortamda nasıl öğreneceği-
            Otizm Spektrum Bozukluğunun
            Tarihçesi                                   ni öğrenmesidir”. 1972’de Eric Schopler,
                                                        UNC Chapel Hill’de bugüne kadar devam
            İsviçreli bir psikiyatr olan Paul Eugen     eden bir program olan OSB ve İlgili İleti-
            Bleuler 1910 yılında, ilk kez “otizm” ke-   şim Engelli Çocukların Tedavisi ve Eğitimi
            limesini  kullanmıştır.  Yirminci  yüzyılın   (TEACCH) Programı olan başka bir müda-
            başlarında, OSB üzerine baskın teoriler,    hale programı başlatmıştır. Bu program,
            OSB’nin biyolojik veya fiziksel olanlardan   OSB’li  bireyler  için  müdahale,  eğitim  ve
            ziyade duygusal veya psikolojik faktörler-  diğer programları sağlamış ve OSB’li bi-
            den kaynaklandığına göre psikojenik bir     reylerin  tedavisine yardımcı  olmak için
            yaklaşımı benimsemiştir. Bunların bir kıs-  ebeveynleri “yardımcı terapistler” olarak
            mı, o zamanlar popüler olan Freudcu psi-    kullanmıştır.
            kanalitik teoriye dayanmıştır. OSB için bu   Otizm Spektrum Bozukluğunun
            psikojenik açıklamalar, tıp alanında geniş   Tanılanması
            çapta kabul görmüş ve OSB’nin nedenini
            araştıran tıbbi  araştırma eksikliği nede-  OSB’li olan bireylerde, sosyal iletişim ve
            niyle devam etmiştir. Psikojenik yakla-     etkileşimde  bozukluklar,  duyusal  anor-
            şımın savunucuları olan araştırmacılar,     mallikler, tekrarlayan davranışlar ve deği-
            özellikle çocuklarda OSB’nin neden oldu-    şen düzeylerde zihinsel yetersizlikler gö-
            ğu davranışların altında yatan neden ola-   rülebilir. Bu temel semptomlarla birlikte,
            rak ebeveynlik stillerine odaklanmışlardır.   OSB’li kişilerde, hiperaktivite ve dikkat bo-
                                                        zuklukları (dikkat eksikliği/hiperaktivite
            Alman çocuk doktoru Hans Asperger,          bozukluğu gibi), anksiyete, depresyon ve
            daha hafif bir otizm türü tanımlamıştır.    epilepsi gibi oldukça yaygın olan, birlikte
            1944’te, sosyal etkileşim ve saplantılı ilgi   ortaya çıkan psikiyatrik veya nörolojik bo-
            alanlarında sorun yaşayan, tamamı yük-      zukluklar yaygındır. OSB tanısına, genel-
            sek zekâya sahip erkek çocuklar üzerin-     likle ebeveynlerden ayrıntılı  bir gelişim
            de yaptığı çalışmasında OSB’nin bu daha     öyküsü alındıktan ve bireyin ebeveynleri
            hafif biçimini vurgulamıştır.
                                                        veya diğer bireylerle etkileşiminin göz-
            1960’lardan itibaren OSB araştırmaların-    lemlenmesinden sonra ulaşılmaktadır.
            da farklı bir yaklaşım şekillenmeye baş-    OSB’li çocuklar için erken müdahale, ile-
            lamıştır. OSB’nin yalnızca psikojenik ve    tişimdeki yaygın zorluklar nedeniyle çok
            duygusal nedenlerine odaklanmak ye-         önemlidir. Kullanılan müdahale türleri ya-
            rine, araştırmacılar odaklarını OSB’nin     şam boyunca değişmekte ve çocuklukta
            biyolojik  ve  davranışsal  mekanizmalarını   ebeveyn aracılı müdahaleleri ve/veya te-
            anlamaya yönelmiştir. İlk biyolojik araş-   rapist tarafından sağlanan müdahaleleri
            tırmalar, 1960’larda Stella Chess’in OSB’yi   ve yetişkinlikte bağımsızlığı teşvik etmek
            nörolojik bir hastalık olarak araştırma-    için kurum temelli strateji ve teknikleri
            sıyla başlamıştır. Psikojenik kökenlerden   içermektedir.



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37