Page 51 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 51
YEDİTEPE YEDİ RENK 49
lanması, öğrenme yaşantılarına katılmayı çok sürdürür ve öğretmen ilgisini elde
engelleyen problem davranışları doğru- etmek için öğretmeni daha çok dinler ve
dan önleyen önemli bir başka stratejidir. konunun takipçisi olur (Özyürek, 2007).
Öğretmenin olumlu davranışlar üzerinde Arzu edilen etkiyi sağlamak için öğret-
daha çok durması öğrencilerin akade- menler öğrenciler için etkili olan pekişti-
mik başarılarını artırır ve öğrenciler okula, reçleri kullanmalıdır. Öğrenci davranışla-
derslere ve öğretmenlere karşı olumlu tu- rını betimleyerek pekiştirmeli ki öğrenci
tumlar geliştirir. Bu nedenle öğretmen- hangi davranışın ödüllendirdiğinden ha-
ler öğrencilerin göstermiş olduğu olumlu berdar olsun. Ayrıca araya başka davra-
davranışlara daha fazla odaklanarak bu nışların girmesini engellemek için pekiş-
davranışları daha sık pekiştirmelidir. Öğ- tireçler davranış gerçekleştikten hemen
retmenler öğrencilerin sınıf normlarına sonra verilmelidir.
uygun davranışları ile ne kadar çok ilgi-
lenirse, öğrenciler bu davranışları o kadar
KAYNAKÇA
1. Alberto, P. A. ve Troutman, A. C. (2013). 9. Kame’enui, E.J., Carnine, D.W., Dixon,
Applied behaviour analysis for teachers, R.C. Simmons, D.C. & Coyne, M.D.
(9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson. (2002). Effective teaching strategies that
2. Alptekin, S. (2021). Sınıf yönetiminde etkili accommodate diverse learners (2nd ed.).
stratejiler ve davranış yönetimi (M. Vural & New Jersey: Merrill Prentice Hall.
Y. Barut (Ed.). Özel eğitim ve kaynaştırma 10. Kaufman, R., & Wandberg, R. (2010).
(içinde) (s.265-293) İstanbul: Lisans Powerful practices for high performing
yayıncılık special educators. California: Corwin A
3. Banerjee, R., & Horn, E. (2013). Supporting Sage Company.
classroom transitions between daily 11. Maag, J.W. (1999). Behavior management.
routines: Strategies and tips. Young San Diego, California: Singular Publishing.
Exceptional Children, 16(2), 3-14. 12. Mastropieri, M.A. & Scruggs, T.E. (2004).
4. Carnine, D. (1997). Instructional design The inclusive classroom strategies for
in mathematics for students with effective instruction (2nd ed.). Ohio: Merril
learning disabilities. Journal of Learning Prentice Hall.
Disabilities, 30(2), 130-141. 13. Mathews, S.E. (2012). Singing smoothes
5. Coleman, J.C., Crosby, M.G., Irwin, H.K., classroom transitions. Dimensions of Early
Dennis, L.R., Simpson, C.G., & Rose, C.A. Childhood, 40(1), 13-18.
(2013). Preventing challenging behaviors 14. Özyürek, M. (2007). Olumlu sınıf yönetimi
in preschool: Effective strategies for (2. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
classroom teachers. Young Exceptional 15. Özyürek, M. (2010). Bireyselleştirilmiş
Children, 16(3), 3-10. eğitim programını geliştirme ve temelleri
6. Çiftçi, İ., & Tabak, Ö. (1997). Zihin (7. baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
engelli öğrencilerde görülen problem 16. Rosenberg, M. S., O’Shea, L., & O’Shea, D.
davranışların belirlenmesi. VII. Özel Eğitim J. (2002). Student to master teacher: A
Günleri. Eskişehir. practical guide educating students with
7. Erbaş, D. (2002) Problem davranışların special education (3rd ed). Columbus,
azaltılmasında olumlu davranışsal destek Ohio: Merril Prentice-Hall.
planı hazırlama. Ankara Üniversitesi 17. Yücesoy- Özkan, Ş. (2013). Okul öncesi
Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğilim sınıflarında sınıf yönetimi ve problem
Dergisi, 3(2), 41-50. davranışların kontrolü. B.Sucuoğlu &
8. Erbaş, D., Kırcali- İftar & Tekin-İftari R. H. Bakkaloğu (Ed.), Okul öncesinde
(2004). İşlevsel değerlendirme. Ankara: kaynaştırma (s. 192-260) (içinde). Ankara:
Kök Yayıncılık. Kök Yayıncılık.
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇