Page 56 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 56

54        YEDİTEPE YEDİ RENK




            sevilmenin en önemli ve gerekli ihtiyaç     Tercih bile olsa, yalnız olmak, bazen dış-
            olduğu  yönündeydi.  Durum  ülkemizde       lanmak, bazen zorbalığa uğramak ve tüm
            ve günümüzde pek farklı değil. Yüksek       bunlarla baş etmek zordur. Üstün yete-
            lisans tez öğrencim Tunçpınar (2023) da     nekli çocuklar kendi tabirleriyle “güvenli
            yetişkin üstün yetenekli bireylerle yaptığı   bir limana” (Gross, 1989) ihtiyaç duyar-
            araştırmasında benzer bir  sonuca ulaş-     lar ancak bu dostu bulmaları her zaman
            mıştır.                                     mümkün değildir. Çünkü bazen Maymun

            Üstün yetenekli öğrencilerin sosyal duy-    Kafa Balığı gibi dünyanın en komik isimli
            gusal ihtiyaçları ile ilgili bir diğer önemli   hayvanlarının isimlerini bilen bir arkadaş-
            nokta  sürekli  zekâlarının  övülmesinden   tır aradıkları, bazen de Death Note anime
            kaynaklı olarak kendilerine olan güvenle-   serisini okumuş birilerini bulmaktır ha-
            ri zamanla zedelenmekte ve bir noktada      yalleri (Özbaş ve Leana-Taşcılar, 2023). Bu
            kendilerinden şüphe duymaya başlamak-       nedenle benzer zihinsel kapasitede olan
            tadır. Bir öğretmenin çarpıcı sözlerine     çocuklarla  bir arada  bulunmaları  sosyal
            kulak verelim: “Yardıma ihtiyacı olmadı-    duygusal ihtiyaçlarına destek olan önemli
            ğı için her zaman yalnız çalışmasına izin   bir bileşendir.
            verdim. Spesifik ve faydalı geri bildirimler   Aşırı hassasiyetleri, savaş, afet gibi top-
            yerine genel ‘Aferin, güzel iş çıkardın!’ gibi   lumsal olaylara karşı verdikleri tepkiler,
            övgüler  verdim,  her  zaman  %100  ödev    nesli tükenen hayvanlar, adaletsizlikler ve
            teslim ettiğim için memnundum. Ancak        küresel ısınma gibi önemli dünya sorun-
            onda başarısını içselleştirememesi ve ye-   ları duygusal aşırı uyarılabilirlik yaşayan
            terli olmadığına dair sürekli bir korku ya-  öğrencilerde beklenmedik bir duygusal
            şattığımın farkında değildim, zamanla bu    tepkiyi tetikleyebilir. Bir öğretmene göre
            imposter  sendromuna  dönüştü...’’  (Byrd,   bu öğrenciler aşırı dramatik ya da dikkat
            2024).  Oysaki öğretmen mentör gibi yak-    çekmeye çalışıyor gibi görünebilir. Ancak
            laşmayı başardığında etkili, açıklayıcı ve   bu öğrenciler, ister neşe ister üzüntü ol-
            geliştirici geri bildirim verdiğinde ve gö-  sun, duyguları daha yoğun hissederler.
            revin zorluğunu öğrenciye uygun şekilde     Bu duyarlılık güçlü şefkat, empati ve baş-
            ayarladığında bu dengelerin daha sağlıklı   kalarını önemseme olarak ortaya çıkabilir
            olma olasılığı artmaktadır.                 (Pietchowski,  2008).


































               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61