Page 56 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 56
54 YEDİTEPE YEDİ RENK
sevilmenin en önemli ve gerekli ihtiyaç Tercih bile olsa, yalnız olmak, bazen dış-
olduğu yönündeydi. Durum ülkemizde lanmak, bazen zorbalığa uğramak ve tüm
ve günümüzde pek farklı değil. Yüksek bunlarla baş etmek zordur. Üstün yete-
lisans tez öğrencim Tunçpınar (2023) da nekli çocuklar kendi tabirleriyle “güvenli
yetişkin üstün yetenekli bireylerle yaptığı bir limana” (Gross, 1989) ihtiyaç duyar-
araştırmasında benzer bir sonuca ulaş- lar ancak bu dostu bulmaları her zaman
mıştır. mümkün değildir. Çünkü bazen Maymun
Üstün yetenekli öğrencilerin sosyal duy- Kafa Balığı gibi dünyanın en komik isimli
gusal ihtiyaçları ile ilgili bir diğer önemli hayvanlarının isimlerini bilen bir arkadaş-
nokta sürekli zekâlarının övülmesinden tır aradıkları, bazen de Death Note anime
kaynaklı olarak kendilerine olan güvenle- serisini okumuş birilerini bulmaktır ha-
ri zamanla zedelenmekte ve bir noktada yalleri (Özbaş ve Leana-Taşcılar, 2023). Bu
kendilerinden şüphe duymaya başlamak- nedenle benzer zihinsel kapasitede olan
tadır. Bir öğretmenin çarpıcı sözlerine çocuklarla bir arada bulunmaları sosyal
kulak verelim: “Yardıma ihtiyacı olmadı- duygusal ihtiyaçlarına destek olan önemli
ğı için her zaman yalnız çalışmasına izin bir bileşendir.
verdim. Spesifik ve faydalı geri bildirimler Aşırı hassasiyetleri, savaş, afet gibi top-
yerine genel ‘Aferin, güzel iş çıkardın!’ gibi lumsal olaylara karşı verdikleri tepkiler,
övgüler verdim, her zaman %100 ödev nesli tükenen hayvanlar, adaletsizlikler ve
teslim ettiğim için memnundum. Ancak küresel ısınma gibi önemli dünya sorun-
onda başarısını içselleştirememesi ve ye- ları duygusal aşırı uyarılabilirlik yaşayan
terli olmadığına dair sürekli bir korku ya- öğrencilerde beklenmedik bir duygusal
şattığımın farkında değildim, zamanla bu tepkiyi tetikleyebilir. Bir öğretmene göre
imposter sendromuna dönüştü...’’ (Byrd, bu öğrenciler aşırı dramatik ya da dikkat
2024). Oysaki öğretmen mentör gibi yak- çekmeye çalışıyor gibi görünebilir. Ancak
laşmayı başardığında etkili, açıklayıcı ve bu öğrenciler, ister neşe ister üzüntü ol-
geliştirici geri bildirim verdiğinde ve gö- sun, duyguları daha yoğun hissederler.
revin zorluğunu öğrenciye uygun şekilde Bu duyarlılık güçlü şefkat, empati ve baş-
ayarladığında bu dengelerin daha sağlıklı kalarını önemseme olarak ortaya çıkabilir
olma olasılığı artmaktadır. (Pietchowski, 2008).
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇