Page 60 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 60

58        YEDİTEPE YEDİ RENK                                                                                                                             YEDİTEPE YEDİ RENK           59




            DİJİTAL OYUNLAR:                            ilgi alanlarına hitap edecek spor branşları
                                                        bulması çok önemlidir.
            Çocuklar oyunlar aracılığı ile kendileri-
            ni rahat ifade edebiliyorlar. Günümüzde     Çocuk ya da ergenler duygusal olarak ra-
            teknolojinin artmasıyla dijital oyunlar da   hatlayabilecekleri ve gelişmekte olan be-
            çocukların sıkça kullandığı eğlence ve öğ-  denlerine  disiplin  kazandıracak  sporları
            renme araçları arasında yer almaktadır.     yapmaları çok gereklidir.

            Strateji geliştirme, problem çözme içerikli   Onlarla iletişim kazaları yaşansa da asla
            oyunlar, ebeveyn kontrolünde ve sorum-      iletişimi kesmek doğru değildir. Bir ço-
            luluğunda  pedagojik olarak önerilirken;    cuk ya da ergen hayatta en güvenebile-
            hikayeli  oyunlar,  rekabet,  şans,  öfke,  si-  ceği kişinin ailesi olduğunu bilmeye ihti-
            nir, bağımlılık  içerikli çevrimiçi oyunlar,   yaç duyar. Ne olursa olsun Onlarla “Yürek
            gerçek hayattan kopmaya neden olan          temelli bir iletişim kurmalıyız.” Rikkat ile
            içerikteki hayatta kalma oyunları, şiddet   duygusal bağ kurmalıyız.”
            ve gerçeklik algısında bozukluğa neden
            olan içerikler pedagojik olarak önerilme-   Rikkat; incelik, merhamet etme, nezaket,
            mektedir.                                   ifadede incelik gibi anlamlar içerir.
                                                        Ve yapay zeka ile tanıştık. Oraya gelme-
            DİJİTAL ÇAĞDA EBEVEYN OLMAK
                                                        den web dünyasına kısaca göz atalım
            Ebeveynlerimiz öncelikle çocukların yada    hangi süreçlerden geçmiş idik.
            ergenlerin internet ortamında kaldıkları
            çevrimiçi saate  dikkat etmesini öneriyo-   Web 1.0: İçerikler paylaşıldı. Kullanıcı aktif
            rum.                                        değildi.1993 te ilk web içeriği ülkemizde
                                                        paylaşıldı.
            Çocuklarındaki ani davranış ve duygu du-
            rumu  değişiklikleri  de  göz  ardı  edilme-  Web 2.0: 2000 li yıllara geldiğimizde; kul-
            melidir.                                    lanıcılar içerik ile etkileşime girdi. Sosyal
                                                        medya uygulamaları ortaya çıktı. Kullanı-
            Bunlar ile birlikte, yapılan araştırmalarda   cılar içerik paylaşıp yorum alma gibi etki-
            ;uzun saatler çevrim içi kalan çocuklarda,   leşimlerde bulunabiliyorlar.
            obezite, dikkat dağınıklığı, öğrenme güç-
            lükleri, akademik başarısızlık, okula geç   Web 3.0: Web 3.0 makine öğrenme-
            kalma, devamsızlık yapma, okula olan        si başlıyor. Kullanıcının web’ te bıraktığı
            bağlanmada bozulma, duruş bozuklukla-       ayak izleri takip edilerek kişiselleştirme
            rı, aşırı ve ani gelişen sinirlilik halleri ,yan-  odaklı çözümler, alışkanlıklar, ihtiyaçlara
            lızlaşma  isteği,  sosyalleşme  problemleri   göre, veriler yapay zeka ile kullanıcılara
            görülmüştür.                                çeşitli öneriler geliştirmeye başlıyor. E-ti-
                                                        caret verilerine göre  arama motoruna ne
            NE YAPMALI NE YAPMAMALI ?                   yazarsanız  o  konuyla  ilgili  bilgi  gelmeye

            Öncelikle söyleyebileceğimiz ailelerimi-    başlıyor. Geçmiş izlerinize göre sorgu ya-
            zin çocukları  ile olan duygusal ve zihinsel   pıyor. Araştırma geçmişinize bağlı olarak
            iletişimine odaklanmasıdır.                 kişisel ihtiyaca göre içerik sunuyor.
            İnternet kullanımı ile ilgili rol model ol-  Web 4.0: Nesnelerin interneti; Nesnelerin
            mak etkilidir.                              interneti(IOT) ne demek biraz açalım: wifi
                                                        teknojisi,  sensörler, radyo frekans, bulut
            Çocuklar ya da ergenler ile kurulacak ile-  üzerinden veri aktarımı,5 g , API  tekno-
            tişimde, dikkat etmesi gereken ana konu     lojsi…mutfak eşyasından, kameralara, sü-
            suçlamadan, azarlamadan, sakin bir dil ve   pürgeden, buzdolabına araçların interne-
            ikna edicilik ile onlarla konuşulmasıdır.   te bağlanması anlamına geliyor. Bir şeyi

            Çocuk ya da ergenlerin arkadaşlık ilişki-   internete bağladığınızda verinin ne kadar
            lerinin desteklenmesi, onların yetenek ve   önemli olduğu ortaya çıktı. Şu an dünya



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65