Page 60 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 60
58 YEDİTEPE YEDİ RENK YEDİTEPE YEDİ RENK 59
DİJİTAL OYUNLAR: ilgi alanlarına hitap edecek spor branşları
bulması çok önemlidir.
Çocuklar oyunlar aracılığı ile kendileri-
ni rahat ifade edebiliyorlar. Günümüzde Çocuk ya da ergenler duygusal olarak ra-
teknolojinin artmasıyla dijital oyunlar da hatlayabilecekleri ve gelişmekte olan be-
çocukların sıkça kullandığı eğlence ve öğ- denlerine disiplin kazandıracak sporları
renme araçları arasında yer almaktadır. yapmaları çok gereklidir.
Strateji geliştirme, problem çözme içerikli Onlarla iletişim kazaları yaşansa da asla
oyunlar, ebeveyn kontrolünde ve sorum- iletişimi kesmek doğru değildir. Bir ço-
luluğunda pedagojik olarak önerilirken; cuk ya da ergen hayatta en güvenebile-
hikayeli oyunlar, rekabet, şans, öfke, si- ceği kişinin ailesi olduğunu bilmeye ihti-
nir, bağımlılık içerikli çevrimiçi oyunlar, yaç duyar. Ne olursa olsun Onlarla “Yürek
gerçek hayattan kopmaya neden olan temelli bir iletişim kurmalıyız.” Rikkat ile
içerikteki hayatta kalma oyunları, şiddet duygusal bağ kurmalıyız.”
ve gerçeklik algısında bozukluğa neden
olan içerikler pedagojik olarak önerilme- Rikkat; incelik, merhamet etme, nezaket,
mektedir. ifadede incelik gibi anlamlar içerir.
Ve yapay zeka ile tanıştık. Oraya gelme-
DİJİTAL ÇAĞDA EBEVEYN OLMAK
den web dünyasına kısaca göz atalım
Ebeveynlerimiz öncelikle çocukların yada hangi süreçlerden geçmiş idik.
ergenlerin internet ortamında kaldıkları
çevrimiçi saate dikkat etmesini öneriyo- Web 1.0: İçerikler paylaşıldı. Kullanıcı aktif
rum. değildi.1993 te ilk web içeriği ülkemizde
paylaşıldı.
Çocuklarındaki ani davranış ve duygu du-
rumu değişiklikleri de göz ardı edilme- Web 2.0: 2000 li yıllara geldiğimizde; kul-
melidir. lanıcılar içerik ile etkileşime girdi. Sosyal
medya uygulamaları ortaya çıktı. Kullanı-
Bunlar ile birlikte, yapılan araştırmalarda cılar içerik paylaşıp yorum alma gibi etki-
;uzun saatler çevrim içi kalan çocuklarda, leşimlerde bulunabiliyorlar.
obezite, dikkat dağınıklığı, öğrenme güç-
lükleri, akademik başarısızlık, okula geç Web 3.0: Web 3.0 makine öğrenme-
kalma, devamsızlık yapma, okula olan si başlıyor. Kullanıcının web’ te bıraktığı
bağlanmada bozulma, duruş bozuklukla- ayak izleri takip edilerek kişiselleştirme
rı, aşırı ve ani gelişen sinirlilik halleri ,yan- odaklı çözümler, alışkanlıklar, ihtiyaçlara
lızlaşma isteği, sosyalleşme problemleri göre, veriler yapay zeka ile kullanıcılara
görülmüştür. çeşitli öneriler geliştirmeye başlıyor. E-ti-
caret verilerine göre arama motoruna ne
NE YAPMALI NE YAPMAMALI ? yazarsanız o konuyla ilgili bilgi gelmeye
Öncelikle söyleyebileceğimiz ailelerimi- başlıyor. Geçmiş izlerinize göre sorgu ya-
zin çocukları ile olan duygusal ve zihinsel pıyor. Araştırma geçmişinize bağlı olarak
iletişimine odaklanmasıdır. kişisel ihtiyaca göre içerik sunuyor.
İnternet kullanımı ile ilgili rol model ol- Web 4.0: Nesnelerin interneti; Nesnelerin
mak etkilidir. interneti(IOT) ne demek biraz açalım: wifi
teknojisi, sensörler, radyo frekans, bulut
Çocuklar ya da ergenler ile kurulacak ile- üzerinden veri aktarımı,5 g , API tekno-
tişimde, dikkat etmesi gereken ana konu lojsi…mutfak eşyasından, kameralara, sü-
suçlamadan, azarlamadan, sakin bir dil ve pürgeden, buzdolabına araçların interne-
ikna edicilik ile onlarla konuşulmasıdır. te bağlanması anlamına geliyor. Bir şeyi
Çocuk ya da ergenlerin arkadaşlık ilişki- internete bağladığınızda verinin ne kadar
lerinin desteklenmesi, onların yetenek ve önemli olduğu ortaya çıktı. Şu an dünya
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇