Page 57 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 57
YEDİTEPE YEDİ RENK 55
Üstün yetenekli öğrencilerin sosyal duy-
gusal süreçlerini etkileyen ya da sosyal KAYNAKÇA
duygusal süreçlerinden etkilenen bir di-
ğer durum da başarıdır. Başarı ile ilgili 1. Byrd I., (2024). The curious case of
toplumsal olarak bu öğrenciler hakkında imposter syndrome. https://www.
sahip olunan bir diğer kalıplaşmış düşün- byrdseed.com/the-curious-case-of-
ce de yüksek başarı beklentisidir. Tek ne- impostor-syndrome/.
den olmamakla birlikte üstün yetenekli 2. Columbus Group (1991). Unpublished
öğrenciler, sosyal duygusal ihtiyaçları kar- transcript of the meeting of the Columbus
şılanmadığında başarılarında beklenme- Group. Columbus, Ohio.
yen bir düşüş görmek olasıdır. Literatür- 3. Gross, M. (1989). The pursuit of excellence
de bu duruma beklenmedik başarısızlık or the search for intimacy? The forced-
sendromu ismi verilmektedir ve üstün choice dilemma of gifted youth. Roeper
yetenekli çocukların potansiyelleri ile or- Review, 11, 189-194.
taya koydukları performans arasındaki 4. Hebert, T. P. (2011). Understanding the
tutarsızlığı ifade etmektedir (Leana-Taş- social and emotional lives of gifted
cılar, 2023). students. Prufrock Press.
Özetle, üstün yetenekli öğrencilerin sos- 5. Leana-Taşcılar (2023). Özel yetenekli
yal duygusal ihtiyaçları karşılanmadığın- öğrencilerde erken beklenmedik
da, üstün yetenekleri fark edilmediğinde başarısızlık erken tespit kitinin
ve gerekli durumlarda destek olamadığı- hazırlanması. (Proje no:117K963 Sonuç
mızda var olan potansiyelini sekteye uğ- raporu), TUBITAK.
ratmamız söz konusu olabilir. Zira onların 6. Özbaş, E. ve Leana-Taşcılar, M.Z. (2023).
bir yandan eğitimsel süreçlerini bilen ve Özel yetenekli ergen öğrencilerin anime
onlara göre uyarlamalar yapabilen öğret- izleme davranışlarına göre yürütücü işlev
menlere, özelliklerini kabul eden ve des- becerilerinin incelenmesi (Sözlü bildiri).
tek olmaya çabalayan ebeveynlere ve gü- 8. Ulusal Özel Yeteneklilerin Eğitimi
venli liman olabilecek dostlara ihtiyaçları Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
vardır… Bu koşullar sağlandığında onlar 7. Piechowski, M. M. (2008). Discovering
da sağlıklı bir ağaç gibi birer meyve olan Dabrowski’s theory. Dabrowski’s theory of
yeteneklerini ortaya koyabilecekleri çev- positive disintegration, 41-77.
reyi bulmuş olacaktır. Güneşi, toprağı ve 8. Ruf, D. L. (1998). Environmental, familial,
suyu uygun bir şekilde ayarlamak, çevre- and personal factors that affect the
sel imkânları onlara sunmak biz eğitimci- self-actualization of highly gifted adults:
lerin en temel sorumluluklarından biridir. Case studies. (Unpublished doctoral
dissertation). University of Minnesota,
Minneapolis.
9. Silverman, L. K. (1993). (Ed.) Counseling the
Gifted and Talented. Love Pub.
10. Tunçpınar, E. (2023). Üstün potansiyelli
yetişkinlerin sosyal duygusal açıdan
yaşadığı sorunlara yönelik yetişkin eğitim
programı önerisi. (Yayınlanmamış yüksek
lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi,
İstanbul.
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇