Page 55 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 55

YEDİTEPE YEDİ RENK           53








































               f) Belirli konularda duygusal sağlamlığa    olarak besler. Aksi hâlde çoğu üstün yete-
                  sahip olmak, deneyime sahip olmadığı     nekli çocuk için gerçek akademik zorlan-
                  başka konularda kaygı ve duygusal sı-    ma üniversiteden önce başlamaz. Bu da
                  kıntıyla mücadele için yetersiz kaynak-  kendilerini önemli bir boşlukta hissettirir.
                  lara sahip olmaya neden olabilir.        Okulu, öğrenmeyi, öğretmenleri sorgular;
                                                           gereksiz görür. Haksız da sayılmaz…
               Bu durumda üstün yetenekli çocuklara
               yardımcı olmak adına yapmamız gere-         Üstün yetenekli bireyler konusunda iki
               ken çok fazla şey bulunmaktadır. Listenin   önemli araştırmacı olan Ruf (1988) ve Sil-
               en başında en temel duygusal ihtiyaçları-   verman (1993) üstün yetenekli yetişkin bi-
               mızdan biri olan farkındalık ve kabul yer   reylerle yaptıkları araştırmalarında üstün
               alıyor. Bu öğrencilerin en temelde fark     yetenekli yetişkinlerin çocukluklarında
               edilmeye ve anlaşılmaya ihtiyaçları var:    mümkün olsa yapmak istedikleri değişik-
               “Hadi ama sen tanılısın!”, “Sen BİLSEM’e    likleri incelediler ve kaleme aldılar. Üstün
               devam etmiyor muydun zaten? Bu du-          yetenekli yetişkinler çocukken, zihinsel
               rumun üstesinden rahatlıkla gelebilirsin.”   farklılıkları  hakkında  daha  fazla  bilgi  ve
               gibi yaklaşımlar onları anlamaktan ne       onay istediklerini; yapabildikleri için de-
               yazık ki çok uzak. Üstün yetenekli öğren-   ğil, oldukları gibi sevilmek istediklerini;
               cileri anlayıp farklılıklarını kabul ettikten   gerçekten nasıl öğreteceklerini anlayan
               sonra onların eğitimsel ihtiyaçlarını kar-  ve öğrencinin hızına göre ilerleyen zeki
               şılamamız gerekiyor. Bu, akademik bir       öğretmenler istediklerini; onları oldukları
               konu olmakla birlikte öğrencilerin sosyal   gibi takdir eden, anlayan ve önemseyen
               duygusal  ihtiyaçları ile yakından ilgilidir.   yaşıtlar ve yetişkinler tarafından çevre-
               Çünkü ancak bu şekilde anlaşıldıklarını     lenmek istediklerini dile getirmişlerdir.
               hissetme ihtimalleri yükselir.  Uygun içe-  Yetişkin üstün yetenekli bireylerin çoğun-
               riğin, uygun zorluk derecesinde ve ilgi ile   luğu bunların çoğuna sahip olmadıklarını
               yetenek alanlarına uygun şekilde  sunul-    bildirmiştir. Ortak görüş, kim olduklarının
               ması onları hem bilişsel hem de duygusal    ve neye benzediklerinin kabul edilmesi ve



                                                                        Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60