Page 55 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 55
YEDİTEPE YEDİ RENK 53
f) Belirli konularda duygusal sağlamlığa olarak besler. Aksi hâlde çoğu üstün yete-
sahip olmak, deneyime sahip olmadığı nekli çocuk için gerçek akademik zorlan-
başka konularda kaygı ve duygusal sı- ma üniversiteden önce başlamaz. Bu da
kıntıyla mücadele için yetersiz kaynak- kendilerini önemli bir boşlukta hissettirir.
lara sahip olmaya neden olabilir. Okulu, öğrenmeyi, öğretmenleri sorgular;
gereksiz görür. Haksız da sayılmaz…
Bu durumda üstün yetenekli çocuklara
yardımcı olmak adına yapmamız gere- Üstün yetenekli bireyler konusunda iki
ken çok fazla şey bulunmaktadır. Listenin önemli araştırmacı olan Ruf (1988) ve Sil-
en başında en temel duygusal ihtiyaçları- verman (1993) üstün yetenekli yetişkin bi-
mızdan biri olan farkındalık ve kabul yer reylerle yaptıkları araştırmalarında üstün
alıyor. Bu öğrencilerin en temelde fark yetenekli yetişkinlerin çocukluklarında
edilmeye ve anlaşılmaya ihtiyaçları var: mümkün olsa yapmak istedikleri değişik-
“Hadi ama sen tanılısın!”, “Sen BİLSEM’e likleri incelediler ve kaleme aldılar. Üstün
devam etmiyor muydun zaten? Bu du- yetenekli yetişkinler çocukken, zihinsel
rumun üstesinden rahatlıkla gelebilirsin.” farklılıkları hakkında daha fazla bilgi ve
gibi yaklaşımlar onları anlamaktan ne onay istediklerini; yapabildikleri için de-
yazık ki çok uzak. Üstün yetenekli öğren- ğil, oldukları gibi sevilmek istediklerini;
cileri anlayıp farklılıklarını kabul ettikten gerçekten nasıl öğreteceklerini anlayan
sonra onların eğitimsel ihtiyaçlarını kar- ve öğrencinin hızına göre ilerleyen zeki
şılamamız gerekiyor. Bu, akademik bir öğretmenler istediklerini; onları oldukları
konu olmakla birlikte öğrencilerin sosyal gibi takdir eden, anlayan ve önemseyen
duygusal ihtiyaçları ile yakından ilgilidir. yaşıtlar ve yetişkinler tarafından çevre-
Çünkü ancak bu şekilde anlaşıldıklarını lenmek istediklerini dile getirmişlerdir.
hissetme ihtimalleri yükselir. Uygun içe- Yetişkin üstün yetenekli bireylerin çoğun-
riğin, uygun zorluk derecesinde ve ilgi ile luğu bunların çoğuna sahip olmadıklarını
yetenek alanlarına uygun şekilde sunul- bildirmiştir. Ortak görüş, kim olduklarının
ması onları hem bilişsel hem de duygusal ve neye benzediklerinin kabul edilmesi ve
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇