Page 54 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 54

52        YEDİTEPE YEDİ RENK




                                                        Doç. Dr. Marilena Z. Leana TAŞCILAR
               MAKALE                                   İstanbul Medeniyet Üniversitesi Eğitim
                                                        Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü




            ÜSTÜN YETENEKLİ

            ÖĞRENCİLERİN SOSYAL


            DUYGUSAL İHTİYAÇLARI






            Columbus Grubu’nun  (1991) üstün  yete-     zaman iki yüzü bulunmaktadır. Üstün
            nekli bireyler için yaptığı tanım, ilk defa   yetenekli  çocukların  sosyal  duygusal
            bu bireylerin sosyal duygusal gelişimleri-  özellikleri potansiyel bazı sorunları da be-
            ne ve duygusal hassasiyetlerine odakla-     raberinde getirmektedir. Dolayısıyla her
            nan tanımdır. Bu sayede üstün yetenekli     öğretmenin ve ruh sağlığı çalışanının bu
            bireyler ilk defa sadece bilişsel becerileri,   konudaki farkındalığının yüksek olması,
            yaratıcılık düzeyleri ve liderlik gibi özel-  bu öğrencilere yardımcı olmak ve potan-
            likleriyle değil sosyal duygusal yönleri ile   siyellerini gerçekleştirmek, yetenekleri ile
            de ele alınmaları gerektiği vurgulanmış-    parlayabilmelerine destek olmak adına
            tır. İlerleyen dönemlerde zekâ kapasite-    büyük önem taşımaktadır. Hebert (2011)
            sinin (IQ’nun) yanı sıra duygusal zekânın   bu özellikleri ve olası sorunları şu şekilde
            (EQ’nun) gündeme gelmesi, bu çocuklar-      özetler:
            daki sosyal duygusal gelişimi ve destek-
            leme yönlerinin ne kadar önemli bir alan    a) Yüksek standartlara sahip olmak, sağ-
            olduğunu  bir  kere  daha  gözler  önüne       lıklı olmayan mükemmeliyetçiliğe, er-
            sermiştir. Ancak yıl 2024, ne yazık ki hem     teleme davranışına, duygu-durumun-
            eğitimcilerin hem de ruh sağlığı çalışan-      da dalgalanmalara sebep olabilir.
            larının hâlâ üstün yetenekli bireylerin bu   b) Aşırı derecede yüksek iç motivasyon,
            ihtiyaçlarını fark etmede, analiz etmede       kaygı ve zayıf duygusal esnekliğe ne-
            ve destek olabilmekten oldukça uzak ol-        den olabilir.
            duğu görülüyor. Üstelik yapay zekânın
            (AI’nin) belki de duygusal süreçlerin dışın-  c) Duygusal olarak hassas olmak, başka-
            da pek çok konuda insanın yerini alabile-      ları tarafından ezilmeye, zorbalığa ma-
            ceğini tartıştığımız bir dönemde…              ruz kalmaya ve kendini aşırı eleştirme-
                                                           ye sebebiyet verebilir.
            İlk olarak  üstün yetenekli çocuklarla ilgi-
            li sahip olduğumuz ön yargıların farkına    ç) Empati kuruyor olmaları, duygusal has-
            varmalı, daha sonra da bunları yıkmak          sasiyeti tetikleyebilir.
            için yola çıkmalıyız. Üstün yetenekli ço-   d) Ahlaki olarak olgun olmaları, öğretmen
            cukların sosyal duygusal gelişimleri ile       ile etkileşimde ve arkadaş ilişkilerinde
            ilgili en temel önyargı “böyle bir çocu-       zorlanmalarına neden olabilir.
            ğa/öğrenciye sahip olan ebeveyn ve öğ-
            retmenin  işi  çok  kolaydır,  keyif  vericidir,   e) Kendini gerçekleştirme arzusu, çok er-
            ebeveynleri ve öğretmenleri zorlamaz-          ken yaşta varoluşsal depresyona sebep
            lar” şeklindedir. Ancak madalyonun her         olabilir.



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59