Page 53 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 53

YEDİTEPE YEDİ RENK           51




               Alanyazında DBÖ’nün, özel gereksininim-     lişimleri için oldukça önemlidir. Bu bağ-
               li ve özellikle OSB olan bireylere eğitim   lamda da DBÖ hakkında hizmet öncesi ve
               sunan kişilere ve bu bireylerin ailelerine   hizmet içi eğitimler le ilgili hedef kitleye
               çeşitli beceriler ve davranışlar öğretmek   (örneğin  özel  eğitim  ve/veya  farklı  lisans
               için etkili bir şekilde kullanılmakta ol-   alanlarında öğrenim gören öğrencilere,
               duğu görülmektedir (örneğin Miles ve        özel eğitim ve/veya farklı branşlardan öğ-
               Wilder, 2009; Sarokof ve Sturmey, 2004;     retmenlere) öğretilmesi, ailelere yönelik
               Ward-Horner ve Sturmey, 2008). Özel         DBÖ kullanımının ve/veya DBÖ ile çeşitli
               eğitim alanında etkili bir yöntem olan      becerilerin öğretiminin gerçekleştirilme-
               DBÖ’ye dayalı olarak gerek özel gerek-      si ve özel gereksinimli bireylere DBÖ ile
               sinimli bireylere gerekse de bu bireylere   çeşitli becerilerin öğretiminin yapılması
               eğitim sunan eğitimcilere ve ailelerine     sağlanabilir. DBÖ ile ilgili ulusal düzeyde
               hedef becerileri öğretmek bireylerin ge-    araştırmalar yaygınlaştırılabilir.






                  KAYNAKÇA

               1.  Andzik, N. R ve Schaefer, J. M. (2020). Pre‐  7.  Parsons, M. B., Rollyson, J. H., ve Reid, D.
                  service teacher‐delivered behavioral skills   H. (2012). Evidence-based staff training: a
                  training: A pyramidal training approach.    guide for practitioners. Behavior analysis
                  Behavioral Interventions. 35: 99–113. https://  in practice, 5(2), 2–11. doi.org/10.1007/
                  doi.org/10.1002/bin.1696.                   BF03391819
               2.  Erath, T. G, DiGennaro Reed, F. D,
                  Sundermeyer, H.W, Brand, D., Novak, M.   8.  Sarokoff, R. A.ve Sturmey, P. (2004). The
                  D., Harbison, M. J., ve Shears, R. (2020).   effects of behavioral skills training on staff
                  Enhancing the training integrity of         implementation of discrete trial teaching.
                  human service staff using pyramidal         Journal of Applied Behavior Analysis,
                  behavioral skills training. Journal of      37, 535-538. https://doi.org/ 10.1901/
                  Applied Behavior Analysis, 53(1):449-464.   jaba.2004.37-535
                  DOI: 10.1002/jaba.608
               3.  Ergenekon, Y. ve Çolak, A. (2019). Bağımsız   9.  Tekin İftar, E., Olçay,S., Şirin, N., Bilmez,
                  yaşama güvenli bir adım: gelişimsel         H., Değitmenci, H. D., ve Collins B. C.
                  yetersizliği olan bireyler için güvenlik    (2020). Systematic review of safety
                  becerileri. Kalem Uluslararası Eğitim ve    skill interventions for individuals with
                  İnsan Bilimleri Dergisi, 9(16), 295-320. doi.  autism spectrum disorder. The Journal
                  org/10.23863/kalem.2019.128                 of Special Education, 54(4), 239-250. doi.
               4.  Fetherston, M. A. ve Sturmey, P. (2014).   org/10.1177/0022466920918247
                  The effects of behavioral skills training   10. Toper, Ö. , Kaya, G., Genel, M., ve
                  on instructor and learner behavior across
                  responses and skill sets. Research in       Yıldız Akdemir, M. (2021). Özel Eğitim
                  Developmental Disabilities, 35, 541–562.    Öğretmenlerine Piramit Modeli
                  doi: 10.1016/j.ridd.2013.11.006             Aracılığıyla Sunulan Davranışsal Beceri
               5.  Haseltine, B. ve Miltenberger, R. G. (1990).   Öğretiminin Pekiştireç Değerlendirme
                  Teaching Self Protection Skills to Persons   Öğretimi Üzerindeki Etkililiği. Pamukkale
                  with Mental Retardation. American           Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0
                  Journal of Mental Retardation: AJMR, 95     (52), 179-205. 10.9779/pauefd.742142
                  (2), 188-197.                            11.  Ward-Horner, J. ve Sturmey P. (2012)
               6.  Miles, I. N. ve Wilder, A. D. (2009). The   Component analysis of behavior skills
                  effects of behavioral skills on caregiver   training infunctional analysis. Behavioral
                  implementation of guided compliance.
                  Journal of Applied Behavior Analysis. 43,   Interventions. 27, 75-92.
                  405-410.



                                                                        Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58