Page 53 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 53
YEDİTEPE YEDİ RENK 51
Alanyazında DBÖ’nün, özel gereksininim- lişimleri için oldukça önemlidir. Bu bağ-
li ve özellikle OSB olan bireylere eğitim lamda da DBÖ hakkında hizmet öncesi ve
sunan kişilere ve bu bireylerin ailelerine hizmet içi eğitimler le ilgili hedef kitleye
çeşitli beceriler ve davranışlar öğretmek (örneğin özel eğitim ve/veya farklı lisans
için etkili bir şekilde kullanılmakta ol- alanlarında öğrenim gören öğrencilere,
duğu görülmektedir (örneğin Miles ve özel eğitim ve/veya farklı branşlardan öğ-
Wilder, 2009; Sarokof ve Sturmey, 2004; retmenlere) öğretilmesi, ailelere yönelik
Ward-Horner ve Sturmey, 2008). Özel DBÖ kullanımının ve/veya DBÖ ile çeşitli
eğitim alanında etkili bir yöntem olan becerilerin öğretiminin gerçekleştirilme-
DBÖ’ye dayalı olarak gerek özel gerek- si ve özel gereksinimli bireylere DBÖ ile
sinimli bireylere gerekse de bu bireylere çeşitli becerilerin öğretiminin yapılması
eğitim sunan eğitimcilere ve ailelerine sağlanabilir. DBÖ ile ilgili ulusal düzeyde
hedef becerileri öğretmek bireylerin ge- araştırmalar yaygınlaştırılabilir.
KAYNAKÇA
1. Andzik, N. R ve Schaefer, J. M. (2020). Pre‐ 7. Parsons, M. B., Rollyson, J. H., ve Reid, D.
service teacher‐delivered behavioral skills H. (2012). Evidence-based staff training: a
training: A pyramidal training approach. guide for practitioners. Behavior analysis
Behavioral Interventions. 35: 99–113. https:// in practice, 5(2), 2–11. doi.org/10.1007/
doi.org/10.1002/bin.1696. BF03391819
2. Erath, T. G, DiGennaro Reed, F. D,
Sundermeyer, H.W, Brand, D., Novak, M. 8. Sarokoff, R. A.ve Sturmey, P. (2004). The
D., Harbison, M. J., ve Shears, R. (2020). effects of behavioral skills training on staff
Enhancing the training integrity of implementation of discrete trial teaching.
human service staff using pyramidal Journal of Applied Behavior Analysis,
behavioral skills training. Journal of 37, 535-538. https://doi.org/ 10.1901/
Applied Behavior Analysis, 53(1):449-464. jaba.2004.37-535
DOI: 10.1002/jaba.608
3. Ergenekon, Y. ve Çolak, A. (2019). Bağımsız 9. Tekin İftar, E., Olçay,S., Şirin, N., Bilmez,
yaşama güvenli bir adım: gelişimsel H., Değitmenci, H. D., ve Collins B. C.
yetersizliği olan bireyler için güvenlik (2020). Systematic review of safety
becerileri. Kalem Uluslararası Eğitim ve skill interventions for individuals with
İnsan Bilimleri Dergisi, 9(16), 295-320. doi. autism spectrum disorder. The Journal
org/10.23863/kalem.2019.128 of Special Education, 54(4), 239-250. doi.
4. Fetherston, M. A. ve Sturmey, P. (2014). org/10.1177/0022466920918247
The effects of behavioral skills training 10. Toper, Ö. , Kaya, G., Genel, M., ve
on instructor and learner behavior across
responses and skill sets. Research in Yıldız Akdemir, M. (2021). Özel Eğitim
Developmental Disabilities, 35, 541–562. Öğretmenlerine Piramit Modeli
doi: 10.1016/j.ridd.2013.11.006 Aracılığıyla Sunulan Davranışsal Beceri
5. Haseltine, B. ve Miltenberger, R. G. (1990). Öğretiminin Pekiştireç Değerlendirme
Teaching Self Protection Skills to Persons Öğretimi Üzerindeki Etkililiği. Pamukkale
with Mental Retardation. American Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0
Journal of Mental Retardation: AJMR, 95 (52), 179-205. 10.9779/pauefd.742142
(2), 188-197. 11. Ward-Horner, J. ve Sturmey P. (2012)
6. Miles, I. N. ve Wilder, A. D. (2009). The Component analysis of behavior skills
effects of behavioral skills on caregiver training infunctional analysis. Behavioral
implementation of guided compliance.
Journal of Applied Behavior Analysis. 43, Interventions. 27, 75-92.
405-410.
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇