Page 63 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 63

YEDİTEPE YEDİ RENK           61





























               olarak   değerlendirilmemelidir.   İşitme   lede konuşmasını kısmen normal çocuk
               engelli olmadığımız sürece hiçbir zaman     seviyesine ulaşmasını temin etmek lazım-
               bu zorluğun düzeyini anlayamayacağız.       dır” demektedir (Gök, 1958; s:24). Yukarıda
               İşitme engelli bireylerin yaşamsal zorluk-  kitap kapağında olan resimden de anlaşı-
               larını anlamamız gerekir. Vedat Bey’in ki-  lacağı üzere artikülasyon çalışmasına da
               tabı elbette bitecektir. Ancak Vedat Bey    o dönemde önem verilmiştir. Bu kitapta
               anladığım  kadarıyla  ölmeden  kitabının    seslerin  nasıl  çıkarılacağı  anlatılmıştır.
               bitmesini istemiyor. Bu bağlamda özel       Öğrencilerin öğrendiği kelimelerin kaydı
               eğitim alanına katkı sağlayacak anılarının   için öğretmenler not defteri tutmaktadır.
               kaybolmaması oldukça önemlidir.             Okuma yazma ise fiş yöntemi ile yapıl-

               Türkiye’de sağır toplumunun gelişme-        maktadır. Bu programın daha sonra ba-
               sine katkıda bulunan önemli kişilerden      kanlığımız tarafından 1968 yılında hazırla-
               biri  de  işitme  engelli  Süleyman  Gök’tür.   nan “Sağırlar İlkokulu ve Yetiştirme Yurdu
               Süleyman Gök 1939 yılında Sağır Dilsiz ve   Müfredat  Programına”  kaynaklık  ettiği
               Körler  Tesanüt  Cemiyetinin  kurulmasına   söylenebilir. Ülkemizde işaret dilinin Ana-
               öncülük etmiş, 1944 yılında Sağır Dilsiz    dolu Üniversitesi İşitme engelliler Öğret-
               ve Körler Tesanüt Cemiyeti’ni özel okula    menliği ABD uygulamalarının yapıldığı
               dönüştürerek Sağır Dilsiz ve Körler Özel    İÇEM tarafından yasaklandığı şeklinde
               Okulu’nun müdürü olmuştur (Gök, 1958).      yaygın bir  kanı bulunmaktadır. Elbette
               Okul programı İzmir Dilsiz Mektebi’nden     bu bölümün programının amacı işitme
               esinlenilmiştir. 3. sınıftan sonra atölyeler-  engellilere konuşma eğitimi vermek üze-
               de öğrenciler sanat dersi yapmışlardır.     rinedir. Bu nedenle işaret dilini savunma-
               Vedat Kılıçoğlu, bu okulda resim öğret-
               meni olarak çalışmıştır. Okulda, atölyeler-  sı beklenemez. Ancak gerek Osmanlı dö-
               de öğrencilere eğitim ile birlikte meslek   neminden kalan okullar gerek Süleyman
               eğitimi yapıldığını anlatmıştır. Okulun     Gök tarafından açılan okul ve ilk hazırla-
               ve Süleyman Gök’ün işitme engelliler ta-    nan  müfredat  programlarının  konuşma
               rihçesinde önemi büyüktür. Süleyman         eğitimine yönelik olduğu bir gerçektir.
               Gök’te ilk açılan okullarda olduğu gibi     Gök, işaret dilinin konuşmayı olumsuz
               oral  metodu  önemsemiştir.  Kendisinin     etkilediğini düşünmektedir. Günümüzde
               hazırlamış olduğu Dünyada ve Türkiye’de     işitme engellilere ait okulların birer birer
               Sağır Dilsiz Okulları, Tarihçesi ve Eğitim   kapanması ile birlikte işitme engelli birey-
               Sistemi adlı kitapta “yaşı ne olursa olsun   lerin eğitim ortamlarına ilişkin hatıraları,
               okula başlayan Sağır’ın (dilsiz) ilk merha-  yavaş yavaş anılardan silinmektedir.



                                                                        Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68