Page 63 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 63
YEDİTEPE YEDİ RENK 61
olarak değerlendirilmemelidir. İşitme lede konuşmasını kısmen normal çocuk
engelli olmadığımız sürece hiçbir zaman seviyesine ulaşmasını temin etmek lazım-
bu zorluğun düzeyini anlayamayacağız. dır” demektedir (Gök, 1958; s:24). Yukarıda
İşitme engelli bireylerin yaşamsal zorluk- kitap kapağında olan resimden de anlaşı-
larını anlamamız gerekir. Vedat Bey’in ki- lacağı üzere artikülasyon çalışmasına da
tabı elbette bitecektir. Ancak Vedat Bey o dönemde önem verilmiştir. Bu kitapta
anladığım kadarıyla ölmeden kitabının seslerin nasıl çıkarılacağı anlatılmıştır.
bitmesini istemiyor. Bu bağlamda özel Öğrencilerin öğrendiği kelimelerin kaydı
eğitim alanına katkı sağlayacak anılarının için öğretmenler not defteri tutmaktadır.
kaybolmaması oldukça önemlidir. Okuma yazma ise fiş yöntemi ile yapıl-
Türkiye’de sağır toplumunun gelişme- maktadır. Bu programın daha sonra ba-
sine katkıda bulunan önemli kişilerden kanlığımız tarafından 1968 yılında hazırla-
biri de işitme engelli Süleyman Gök’tür. nan “Sağırlar İlkokulu ve Yetiştirme Yurdu
Süleyman Gök 1939 yılında Sağır Dilsiz ve Müfredat Programına” kaynaklık ettiği
Körler Tesanüt Cemiyetinin kurulmasına söylenebilir. Ülkemizde işaret dilinin Ana-
öncülük etmiş, 1944 yılında Sağır Dilsiz dolu Üniversitesi İşitme engelliler Öğret-
ve Körler Tesanüt Cemiyeti’ni özel okula menliği ABD uygulamalarının yapıldığı
dönüştürerek Sağır Dilsiz ve Körler Özel İÇEM tarafından yasaklandığı şeklinde
Okulu’nun müdürü olmuştur (Gök, 1958). yaygın bir kanı bulunmaktadır. Elbette
Okul programı İzmir Dilsiz Mektebi’nden bu bölümün programının amacı işitme
esinlenilmiştir. 3. sınıftan sonra atölyeler- engellilere konuşma eğitimi vermek üze-
de öğrenciler sanat dersi yapmışlardır. rinedir. Bu nedenle işaret dilini savunma-
Vedat Kılıçoğlu, bu okulda resim öğret-
meni olarak çalışmıştır. Okulda, atölyeler- sı beklenemez. Ancak gerek Osmanlı dö-
de öğrencilere eğitim ile birlikte meslek neminden kalan okullar gerek Süleyman
eğitimi yapıldığını anlatmıştır. Okulun Gök tarafından açılan okul ve ilk hazırla-
ve Süleyman Gök’ün işitme engelliler ta- nan müfredat programlarının konuşma
rihçesinde önemi büyüktür. Süleyman eğitimine yönelik olduğu bir gerçektir.
Gök’te ilk açılan okullarda olduğu gibi Gök, işaret dilinin konuşmayı olumsuz
oral metodu önemsemiştir. Kendisinin etkilediğini düşünmektedir. Günümüzde
hazırlamış olduğu Dünyada ve Türkiye’de işitme engellilere ait okulların birer birer
Sağır Dilsiz Okulları, Tarihçesi ve Eğitim kapanması ile birlikte işitme engelli birey-
Sistemi adlı kitapta “yaşı ne olursa olsun lerin eğitim ortamlarına ilişkin hatıraları,
okula başlayan Sağır’ın (dilsiz) ilk merha- yavaş yavaş anılardan silinmektedir.
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇