Page 68 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 68

66        YEDİTEPE YEDİ RENK




                                                        Serkan AZAP
               DENEME                                   Çekmeköy RAM Müdürü






            BİTMEYEN GECE



            Mitat Enç (1909-1991) Türkiye’de özel eği-  dunda geçirmesini tavsiye ederler. İşleri
            tim alanında yapmış olduğu öncü faa-        bozulmuş bir tüccar olan babasının eko-
            liyetler  ile tanınır. O aynı zamanda gay-  nomik bunalımını da göz önüne alan ya-
            retli bir akademisyen ve güçlü kalemiyle    zar “tek başına” çıktığı bir tren yolculuğu
            de başarılı bir edebiyatçıdır. Mitat Enç’in   neticesinde Türkiye’ye döner. Bu ilk yurt
            Bitmeyen Gece adlı eseri, odak noktası      dışı gezisi ve akabindeki yurda dönüş, ya-
            eğitim olan otobiyografik bir çalışmadır.   zara çoğunluğu  sosyolojik olmak  üzere
            Yazarın, eşi Sabahat Enç’e ithaf ettiği bu   geniş çaplı bir dizi gözlem, tespit ve kıyas
            eserin ilk basımı 1983’te yapılmıştır. Yirmi   yapma imkânı sunar. Bu sırada Gaziantep
            bir bölümden oluşan eserin başında ya-      Amerikan Hastanesinde çalışmakta olan
            zara ait bir ön söz, sonunda da kızı Zey-   Mr. Isely adlı bir aile dostu yazara İngilizce
            nep Enç Sinkil’e ait bir “En Son Söz” bu-   dersleri vermeye başlar. Mr. Isely hemen
            lunmaktadır.                                her karşılaşmalarında da yazara “Belki de
                                                        bu hastalık yoluyla Tanrı’nın kendisine bir
            Kitap, en öz ifadeyle, gözlerini kaybeden
            bir gencin kendisi gibi nice görme engel-   görev  verdiğini,  memlekette  yoksulluk
            linin hayatını değiştirebilmek için kendi   içinde yaşayan binlerce körün var oldu-
            hayatını değiştirme serüvenidir. Mitat      ğunu, kendisinin onlara aydınlığın yolunu
            Enç yirmi bir yaşında İstanbul Üniversite-  gösterebileceğini” söyler. İşte yazarın ha-
            si Hukuk Fakültesi birincisi sınıf öğrenci-  yatını yeniden şekillendirme hevesinin al-
            siyken ilk belirtileri göz kızarıklığı ve baş   tında yatan itici güç, bu sözlerdir aslında.
            ağrısı olan –kendi deyişiyle– “nedeni be-   Bunu kafasına kazıyan yazar yaklaşık bir
                                                        seneyi memleketinde geçirir ve yine “tek
            lirsiz  bir  illet”  neticesinde  görme  yetisini   başına” yaptığı bir yolculuk sonrası Viya-
            kaybeder. İstanbul’daki tedavi çabaları bir   na’ya döner. Tekrar ameliyata girer ancak
            sonuç vermeyince bir yakınıyla beraber      bu ameliyat da diğerleri gibi bir sonraki-
            Viyana’ya gider. Viyana’da tedavi olma      ni işaret etmek suretiyle hayal kırıklığıyla
            çabaları aylarca sürer. Sürekli hastanede   sonuçlanır. İşte bu son ameliyattan son-
            kalmanın verdiği zahmet yüzünden has-       ra yazar “körlüğü” kabullenir ve artık bu
            taneye  yakın  bir  pansiyona  yerleşir.  Bu   kabullenmişlik doğrultusunda hareket
            pansiyonun sahibi yazarın yeni yaşamını     etmeye başlar. Körlüğü kabullenemediği,
            şekillendirme sürecinde en büyük des-       bunun geçici bir süreç olduğunu düşün-
            tekçilerinden biri olan Frau Strauss adlı   düğü günlerde Frau Strauss’un teklifine
            bir bayandır. Frau Strauss kitap boyunca    rağmen gitmeyi reddettiği Viyana’daki
            oldukça ince düşünceli, fedakâr, iyilikse-  körler okulunu bu kez kendi isteğiyle zi-
            ver ve en önemlisi de bir “iş ahlâkı abide-  yaret eden yazar, bu okulu yakından takip
            si” olarak karşımıza çıkmaktadır.
                                                        etmek için okula kaydolmak ister. Karşısı-
            Viyana’da girişilen tedavi süreci olumlu    na çıkan birkaç bürokratik engeli ev sahi-
            bir sonuç vermez ve doktorlar yazara bir    besi Frau Strauss’un girişimleriyle aşar ve
            sonraki  ameliyatın  bir  sene  sonra  yapı-  okula kaydolur. Yazarın asıl amacı kurum-
            labileceğini, bu zaman aralığını da yur-    daki işleyişi gözlemleyerek Türkiye’de de



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73