Page 73 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 73
YEDİTEPE YEDİ RENK 71
Hastane sınıfındaki öğrencilerle nasıl tim alamıyorsa, çocuğa bütün bir yılın
bir bağ kuruyorsunuz? Bu bağlantılar, planlamasını yapıyoruz. Ne kadar sağlam
çocukların psikolojik sağlamlığına na- ve uygulanabilir bir program hazırlarsa-
sıl bir etki yapıyor? nız, çocuktaki karşılığı da o kadar güçlü
oluyor.
Öncelikle kendimizi tanıtmak ve çocuğa
kendisini tanıdığımızı hissettirmek son Ahşap bir merdiveni düşünelim; basa-
derece önemlidir. Odadan içeri girdiğim makları kırık dökük olduğunda bastığı-
anda “Merhaba Ahmet” dediğimde, ço- nızda düşebilirsiniz. Bu durumda kendi-
cuk bu samimiyeti hissediyor. Yine göz nizi güvende hisseder misiniz? Tabii ki
teması kurarak ve çocuğun beden dilini hayır. Çocuk kendindeki eksikliği hissedi-
gözlemleyerek sohbet oluşturmaya çalı- yorsa, ciddi bir okula dönüş kaygısı oluşa-
şıyoruz. caktır. Bu durumda bilen bir kişinin süreci
planlaması, çocuğun kaygılarını azaltma-
Tüm bu unsurlarla birlikte çocuğa seçe-
nekler sunmak da büyük önem taşıyor. da etkili oluyor.
Okulda bir müfredat olsa da hastanede Hastane sınıfında çalışan meslektaşla-
bunu dayatmak mümkün değil. Önceli- rınıza ve diğer eğitimcilere, çocuk has-
ğimiz, çocuğun hazır bulunuşluğunu art- taların psikolojik sağlamlığını artırma-
tırmak. Bu sayede, ne yaparsak yapalım ya yönelik tavsiyeleriniz nelerdir?
çocukla bağ kurma olanağımız ortaya çı- • Çocuk hastaların yaşadığı zorlu süreçle-
kıyor. Bazı durumlarda, psikolog desteği ri anlamak için empati kurun ve duygu-
alan çocuklar, psikologdan çok bizimle larına saygı gösterin.
konuşabiliyor. Velilerden bu konuda ben-
zer geri dönüşler alıyoruz. • Öğrencilerin kendilerini güvende his-
setmeleri için sakin ve destekleyici bir
Sizce bu durumun sebebi nedir? ortam yaratın.
Bu durumun iki ana sebebi var: Birincisi, • Öğrencilerle samimi ve güvenilir bir ile-
çocukla daha uzun süreler vakit geçiriyor tişim kurarak duygularını ifade etmele-
olmamız; ikincisi ise çocukta öğretmen rine olanak tanıyın.
figürünün çok erken yaşlarda oluşması.
Belki de bir psikoloğu hayatında ilk defa • Çocukların farklı ihtiyaçlarına ve durum-
görüyor ancak ilkokuldan itibaren haya- larına göre esneklik gösterin ve özelleş-
tında hep bir öğretmen bulunuyor. Bu tirilmiş bir eğitim sunun.
nedenle öğretmenle olan bağ, geçmişi • Başarılarına odaklanarak öğrencilerin
olan bir bağdır ve biz bu bağa yeni şeyler özgüvenlerini artırın ve olumlu bir öğ-
ekliyoruz. renme ortamı oluşturun.
Hastanede tedavi gören çocukların • Oyunlar, sanat etkinlikleri ve hikâyeler
okula dönüş sürecinde nasıl bir rol üst- gibi yaratıcı araçları kullanarak çocukla-
leniyorsunuz? Bu süreçte çocukların rın mental sağlıklarını destekleyin.
psikolojik sağlamlığına nasıl destek
oluyorsunuz? • Ailelerle iş birliği yaparak çocukların
tam bir destek almasını sağlayın.
Çocuğun okula dönüş sürecinde ciddi bir
akademik kaygısı varsa, düzeyine uygun • Meslektaşlarınızla deneyimlerinizi pay-
olarak eksik olduğu konuları tespit ediyo- laşın ve sürekli olarak yeni eğitim tek-
ruz. Bazen çocuklar sadece birkaç konu- nikleri ve psikolojik sağlamlık stratejileri
yu kaçırmış olsa dahi, bütün bir dönemi üzerinde çalışın.
zihninde kayıp gibi görüyor. Ancak çocuk • En önemlisi, çocuklara sevgi ve anlayış
okula gitmiyorsa ve evde eğitim alıyorsa gösterin ve onların iyiliği için her zaman
veya bulaş riskine bağlı olarak evde eği- yanlarında olduğunuzu hissettirin.
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇