Page 76 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 76
74 YEDİTEPE YEDİ RENK
naklara erişimi sağlayabilir. Öğrencilerin rehberlik sağlamak için kullanılabilir. Ya-
diğer özel yetenekli çocuklarla etkileşime pay zeka destekli proje tabanlı öğrenme
girebileceği çevrimiçi platformlar, işbir- destek araçları, üstün zekalı çocukların
likçi öğrenme ve bilgi paylaşımını teşvik yaratıcılıklarını ve problem çözme beceri-
edebilir. Bu tür platformlar, öğrencilerin lerini geliştirmelerine yardımcı olabilir. Bu
birbirlerinden öğrenmelerine ve birlik- araçlar, öğrencilere ilgi çekici ve meydan
te projeler geliştirmelerine olanak tanır. okuyucu proje fırsatları sunabilir ve onla-
Dijital araçlar, özel yetenekli çocukların rın öğrenme deneyimlerini zenginleştire-
yaratıcılıklarını ve problem çözme bece- bilir. Daha ileri seviyede ve derinlemesine
rilerini geliştirmelerine yardımcı olabilir. konu materyalleri oluşturabilir. Bu mater-
Programlama, kodlama ve diğer teknoloji yaller, öğrencilerin daha karmaşık konu-
odaklı beceriler, öğrencilerin kendi proje- ları keşfetmelerine ve ilgi alanlarına göre
lerini oluşturmalarını ve bu projeler üze- öğrenme deneyimlerini genişletmelerine
rinde çalışmalarını teşvik edebilir (Uzun, olanak tanır (Coşkun, & Gülleroğlu, 2021).
Tümtürk, & Öztürk,2021).
Özel eğitimde psikolojik sağlamlık için
Yapay zeka araçları özel yetenekli çocuk- yapay zekadan faydalanmak, öğrencilerin
ların eğitiminde kullanılarak onların po- duygusal ve zihinsel sağlığını güçlendir-
tansiyellerini tam olarak keşfetmelerine mek ve iyileştirmek için çeşitli olanaklar
ve geliştirmelerine yardımcı olabilir ni- sunar. Yapay zeka duygusal durum izleme
teliktedir. Çünkü özel yetenekli öğrenci- imkânı da sunabilir. Öğrencilerin duygu-
lerin eğitiminde kullanılan etkinliklerde sal durumlarını anlamak için ses ve metin
zenginleştirme ve farklılaştırma önem analizi gibi teknikleri kullanabilir. Öğren-
taşımaktadır. Ancak her birinin kullanımı cilerin duygusal durumları hakkında veri
özenle planlanmalı ve öğrencilerin birey- toplayarak, olası sorunları belirleyip öğret-
sel ihtiyaçlarına uygun olarak uyarlanma- menlere veya rehberlik uzmanlarına bilgi
lıdır (Arslan, 2020). sağlayarak erken müdahale imkânı suna-
Özel yetenekli öğrenci grubu Bilim ve bilir. Yapay zeka tabanlı uygulamalar, öğ-
Sanat Merkezlerinde proje tabanlı olarak rencilere duygusal destek ve danışmanlık
destek eğitimi almaktadırlar. Yapay ze- sağlayabilir. Bu uygulamalar, öğrencilere
ka destekli öğrenme platformları, üstün stres yönetimi, duygusal düzenleme ve
zekalı çocukların öğrenme ihtiyaçlarını ilişki becerileri gibi konularda rehberlik
daha iyi karşılayabilir. Bu platformlar, öğ- edebilir ve onlara duygusal sağlamlık ka-
rencilerin ilgi alanlarını ve güçlü yönleri- zandırmaya yardımcı olabilir. Yapay zeka,
ni analiz ederek özelleştirilmiş öğrenme öğrencilerin duygusal ihtiyaçlarını belir-
içerikleri ve aktiviteleri sunabilir. Adaptif leyerek özelleştirilmiş duygusal gelişim
öğrenme yazılımları, öğrencilerin öğren- programları oluşturabilir. Örneğin, öğren-
me seviyelerini sürekli olarak izleyerek cinin belirli bir duygusal zorluğu varsa, bu
özelleştirilmiş öğrenme yolları sunabilir. konuda özel egzersizler veya aktiviteler
Üstün zekalı çocuklar için, bu tür yazı- önerebilir. Öğrencilerin duygusal ifade ve
lımlar öğrenme materyallerini hızlı bir iletişim becerilerini geliştirmelerine yar-
şekilde ilerletip daha karmaşık ve derin- dımcı olabilir. Duygusal ifadeleri tanıma
lemesine konulara geçmelerine yardımcı ve yorumlama üzerine interaktif egzer-
olabilir. Ayrıca performans izleme ve de- sizler sunabilir veya öğrencilere duygu-
ğerlendirme araçları, üstün zekalı çocuk- sal olarak zorlayıcı senaryoları ele alma
ların akademik ve bilişsel gelişimini daha konusunda pratik yapma imkânı sağla-
objektif bir şekilde değerlendirebilir. Bu yabilir. Yapay zeka, öğrencilerin olumlu
araçlar, öğrencilerin güçlü ve zayıf yönle- duygularını ve motivasyonlarını artırmak
rini belirlemek ve öğretmenlere daha iyi için de kullanılabilir. Öğrencilerin başarı-
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇