Page 70 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 70
68 YEDİTEPE YEDİ RENK
de girişimleri sayesinde kendilerini kör- hademenin maaşından daha düşük üc-
lerin eğitimine adamış zengin bir çift ile retle çalışan bir hoca olması kendisinde
tanışma imkânı yakalayan yazar bu çiftin biraz burukluk yaratsa da bunu kafaya
sağladığı burs ile Amerika’ya gider. Ame- takmaz. Zira o, gözü parada olan bir ego-
rika macerası yazara yeni yeni gözlem ve ist değil, körlere eğitim hizmetine odak-
mukayese fırsatları vermiştir. Artık toplu- lanmış bir idealisttir.
ma, eğitime, aile-çocuk ilişkilerine kısa- Yazar, hocalık yaptığı yıllarda da Millî Eği-
ca hayata daha geniş bakmakta ve gün- timin kapısını aşındırarak özel eğitimin
den güne kendisini geliştirmektedir. Üç ihmal edilmemesi, bu alanla ilgili birta-
yıl sonra ülkesine lisans ve yüksek lisans kım çalışmaların yapılması gerektiğini
diplomasıyla dönmenin gururunu yaşar. ifade etse de bakanlığın o dönemki önce-
Aslında yazarın doktora eğitimini de ta- liği köy enstitüleri ve köy okulları olduğu
mamlayarak üçüncü bir diplomayı da ya- için istediği sonuçları alamaz. Hocalığının
nında getirme imkânı vardır. Ancak o bir üzerinden on sene geçmesine rağmen
an evvel ülkesine dönüp Mr. Isely’e verdi- amacına hâlâ ulaşamamış olan yazar pes
ği “diğer körlere umut ışığı olma” sözünü etmez ve birtakım girişimlerin ardından
tutmak için işe koyulur. tam arzuladığı şekilde olmasa da Anka-
Yazarın ülkeye döndüğünde kafasındaki ra’da bir Körler Okulu açmayı başarır. Ar-
tek şey Ankara’da bir Körler Okulu kur- dından aldığı bir davet ile birtakım gezi
maktır. Bu amaçla önce dönemin Başba- ve gözlemler için Amerika’ya giden yazar,
kanı Refik Saydam ile sonra da Sağlık Ba- dört aylık bir program dahilinde oradaki
kanı (O yıllarda özel eğitim ile ilgili okullar özel eğitim kurumlarını en ince ayrıntıla-
Millî Eğitim Bakanlığına değil Sağlık rına kadar inceleme fırsatı bulur. Yurda
Bakanlığına bağlıdır.) ile görüşme fırsa- döndükten sonra Gazi’deki hocalığa de-
tı bulur. Ancak o yıllarda patlak vermek vam etmekle birlikte Orta Doğu Teknik
üzere olan İkinci Dünya Savaşı’nın geri- Üniversitesi bünyesinde açılan Eğitim
Fakültesine kurucu dekan olarak atanır.
liminin bahane edilmesi sebebiyle okul Ankara Üniversitesi bünyesinde Eğitim
açma beklentisi gerçekleşmez. Bunun Fakültesi açılır ve özel eğitim derslerini
yerine yazara bakanlıkça iki teklif sunulur: yürütmek için oraya görevlendirilir.
Birincisi İzmir’deki Sağır-Dilsiz ve Körler
Okuluna öğretmen olarak atanabilece- Mitat Enç, önce kendi karanlığını sonra
ği, ikincisi ise iş buluncaya kadar kendi- da binlerce görme engellinin karanlığını
sine Kızılay’dan bir miktar maddi yardım aydınlığa çevirebilmiş bir eğitim neferidir.
sağlanabileceğidir. Yazar elindeki iki dip- Bitmeyen Gece’de Enç’in kendi yaşamını
lomasına rağmen bir işinin olmayışını şekillendirirken yaşadıkları, edindiği izle-
sorun etmez. Dahası babasının ekono- nimler, yaptığı dikkatli ve gerçekçi göz-
mik bir çöküntü yaşamakta oluşunu da lemler, giriştiği Avrupa-Amerika-Türkiye
sineye çeker ve gerek kendisine gerekse mukayeseleri okuyucu için oldukça çar-
de ailesine ilaç gibi gelecek olan bu tek- pıcıdır. Bir ömrün eğitime adanmışlığı-
lifleri reddeder. Çünkü yazarın asıl gayesi nın öyküsü olan Bitmeyen Gece’nin ana
geçimini sağlayacak bir iş bulmak değil, iskeletini yazarın çeşitli alanlarda yaptığı
o güne kadar üzerinde durulmamış bir gözlem, tespit ve değerlendirmeler oluş-
hizmet alanına öncülük etmektir. Sonra- turur.
sında girişimlere devam eden yazar Gazi
Eğitim Enstitüsü Pedagoji Bölümünde
programa kendi alanıyla ilgili birkaç dersi Mitat Enç, Ötüken Neşriyat, Kasım 2017,
ekletir ve öğretim görevlisi olarak görev 336 Sayfa, ISBN: 9754372403
yapmaya başlar. Çalıştığı kurumdaki bir Yazar: Cengiz ÇAKMAK(Alıntı)
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇