Page 30 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 30

Bu temel faktörlere ek olarak, etkili bir geri bildirim, öğrencilerin kullanabileceği bilgileri içermelidir. Bu nedenle geri
          bildirim oluşturulurken dikkate alınması gereken temel noktalardan ilki, bildirimde ifade edilen cümlelerin öğrencilerin
          anlayacağı şekilde oluşturulması ve öğrencilere hitap etmesi gerekliliğidir. Herhangi bir materyalin öğrenciye hitap
          etmesi demek, öğrencinin bu materyali duyabilmesi anlamına gelir.  Öğrenme sürecindeki hangi öge olursa olsun,
          öğrenci kendi bilişsel düzeyi üzerinde kalan karmaşık etkinliklere cevap veremez, üst düzey ifadeler barındıran tüm-
          celeri duyamaz. Hatta şöyle de bir durum vardır ki öğrenci dinlediği her şeyi de duyamaz. Ya da dinlemeyi gereksiz
          bulduğu şeyleri de duyamaz. Bu nedenle, geri bildirimin işlevini koruması ve amacına ulaşması için öğrencinin du-
          yabileceği nitelikte olması gerekir. Öncelikle öğrencinin dikkati çekilmeli; yargılayıcı ifadelerden uzak, uygulanabilir,
          işevuruk  ve  çözümsel  ifadelerle,  öğrenci  daha  iyisini  yapabileceğine  inandırılarak  geri  bildirimler  oluşturulmalıdır
          (Brookhart, 2008).


          Şu ana kadar yapılan açıklamalardan anlaşıldığı üzere, geri bildirimin etkililiği için belli kriterlere uygun bir şekilde
          oluşturulması gerekir ve bu kriterlere dikkat edilmeden oluşturulan geri bildirimin öğrenciler üzerinde, beklenenin
          aksine, yıkıcı bir etkisi de olabilir. Alanda yapılan çalışmalar, geri bildirimin pozitif etkisi olduğu kadar negatif etkisinin
          de ortaya çıkabileceğini göstermektedir. Eğer öğrenci öz yeterlik duygusunu azaltan, motivasyonunu kıran, suçlayıcı
          ve yargılayıcı bir dille ifade edilen, aynı zamanda da kontrol mekanizmasını yönetemediği bir geri bildirim alıyorsa
          bu geri bildirimin etkisi büyük olasılıkla olumsuz ve yıkıcı olacaktır. Öğrenci kendi kendine “Bak, ben zaten yanlış
          yapacağımı biliyordum!” diyecek ve geri bildirim planla-
          nanın aksine öğrenme sürecinde yapıcı değil yıkıcı bir
          etki oluşturacaktır. Bu nedenle geri bildirimler hazırlanır-
          ken bilişsel faktörlerle eşit oranda duyuşsal faktörler de
          dikkate alınmalı, öğrencinin her şeyden önce bir birey
          olduğu, onaylanma ihtiyacı duyduğu göz önünde bulun-
          durulmalıdır.
      ıstanbul   Geri bildirimin etkililiğinin bağlı olduğu bir diğer unsur ise



    .     sınıf ortamıdır. Sınıf kültürü geri bildirim için büyük önem
          taşır ve ancak yapıcı eleştirilerin baskın olarak yer aldığı
          sınıflarda, geri bildirim öğrenciler tarafından iyi bir şey
          olarak algılanabilir. Aksi durumda öğretmen tarafından
          sunulan geri bildirimi öğrenci olumsuz bir eleştiri olarak
          algılar  ve  kendini  savunma  ihtiyacı  hisseder.  Sürekli
          doğru yapmaya odaklanmış, tam doğruların ödüllendiril-
          diği ve çabanın gerekli takdiri görmediği bir sınıf ortamından bahsediyorsak ve geliştirilmeye açıklık “yanlışlık/yeter-
          sizlik” olarak adlandırılıyorsa geri bildirimin değeri beklenen ölçüde ya da pozitif bir şekilde olmayacaktır. Öğrenciler
          yalnızca yapıcı eleştirilerin olduğu sınıf ortamlarında, geri bildirimi olumlu bir şekilde algılar ve kendilerini geliştirmek
          için etkili bir şekilde kullanabilirler.

         Yukarıda belirtilen faktörlere ek olarak alanyazındaki farklı kaynaklar incelendiğinde, iyi bir geri bildirimin birden çok
         temel niteliği olduğu belirlenmiştir.





                   Tüm bu belirtilenlerden dolayı hem etkili öğrenmeleri sağlamak hem de geri
                   bildirimden istenen faydayı alabilmek için sınıf ortamlarında mükemmelin ya
                   da  tam  doğrunun  değil,  çabanın  da  ödüllendirildiği  bir  kültür  oluşturulması
                   hayati bir önem taşımaktadır.






                                                                                     .
                                                                                    Istanbul
                                                                                            ÖLÇME
         30                                                                                      (        .
                                                                                             DEGERLENDIRME
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35