Page 33 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 33
becerisine ilişkin yorumlarda bulunulur) ve 4) Kişisel olarak öğrenciye yönelik geri bildirim (öğrencinin güçlü yanlarına
yönelik yorumlar yapılır).
Geri bildirim kavramının ilk olarak ortaya çıktığı kuramsal çalışmaların ardından geçen yaklaşık 100 yıllık süreçte
geri bildirimin hangi koşullarda etkili hangi koşullarda etkisiz olacağı üzerine çok sayıda çalışma yapılmıştır. Yapılan
çalışmaların çoğunluğunda benzer bulgulara ulaşılmış ve son yıllardaki araştırmalarda geri bildirimin etkililiğinin özel-
likle öğrenci özelliklerinden etkilendiği sonucuna ulaşmıştır. Öğrencinin motivasyonu, ön öğrenmeleri, beklentileri ve
algıları, geri bildirimi anlamlandırması ve onu etkili şekilde kullanmasını sağlayan temel özellikler olarak belirlenmiştir
(Bangert Drowns, Kulik, Kulik & Morgan, 1991; Butler & Winnie, 1995; Hattie & Timperley, 2007; Kluger & DeNisi,
1996; Tunstall&Gipps, 1996). Yazının bu kısmında da öğretmenler tarafından sağlanan geri bildirimlerin daha etkili
olabilmesi için yapılabilecekler ve dikkat edilmesi gerekenler belirtilmiştir.
Etkili Geri Bildirim Stratejileri
Geri bildirim vermek öğretmen-
ler tarafından yeterince zaman
ayrılarak özenle yürütülmesi ge-
reken bir süreçtir ve ancak bazı
kriterler dikkate alındığında ve-
rilen geri bildirimlerden istenen
sonuçları almak olanaklı hâle
gelecektir. Etkili bir geri bildirim
oluşturmak için dikkat edilmesi
gerekenler şu şekilde belirtilebi-
lir (Brookhart, 2008): .
Zamanlama ıstanbul
• Bilginin/yanıtın doğruluğu hakkında anında geri bildirim sağlanmalı,
• Öğrencilerin düşünme becerilerine, bilgiyi işleme süreçlerine yönelik olarak verilecek geri bildirimler, yanıtların
doğruluğunu ya da yanlışlığını belirten geri bildirimden biraz daha geç verilebilir,
• Öğrencinin bilişsel/duyuşsal davranışlarında anında değişiklik yaratabilecek bir geri bildirim asla geciktirilmemeli,
• Geniş kapsamlı ödevler, proje ve performans görevlerinde, görevin uygulama basamaklarının zamanlamasına
uyumlu olarak geri bildirim sağlanmalı.
Geri Bildirimin Miktarı:
• Ödevin/görevin en önemli noktaları seçilmeli ve vurgulanmalı,
• Öğrenme hedefleriyle ilgili bileşenler özellikle seçilmeli,
• Öğrencinin bilişsel ve duyuşsal gelişimsel düzeyi göz önünde bulundurularak anlayabileceği bilişsel düzeyde ve
uygun kelimeler kullanılarak geri bildirimler hazırlanmalı.
Geri Bildirimin Formatı:
• Geri bildirim için en uygun format seçilmeli. Bunlar; yazılı, sözlü, görsel olabilir. Bu formatlardan biri ya da birkaçı
aynı anda uygulanarak geri bildirimler hazırlanabilir.
• Mümkünse öğrenci ile etkileşimin sağlandığı bir geri bildirim formatı seçilmeli,
• Yazılı geri bildirim yazılı ödevlerde tercih edilmeli ve olanaklıysa kapak sayfasına geri bildirim yazılmalı,
• Eğer öğrenciye örnek sağlamak gerekiyorsa, özellikle bir ürünün yapılış aşamalarını içeren bir durumda, aşama-
lar gruba gösterilerek geri bildirim ayrıntılı olarak verilmelidir.
.
Istanbul
ÖLÇME
.
(
DEGERLENDIRME 33