Page 33 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 33

becerisine ilişkin yorumlarda bulunulur) ve 4) Kişisel olarak öğrenciye yönelik geri bildirim (öğrencinin güçlü yanlarına
          yönelik yorumlar yapılır).


          Geri bildirim kavramının ilk olarak ortaya çıktığı kuramsal çalışmaların ardından geçen yaklaşık 100 yıllık süreçte
          geri bildirimin hangi koşullarda etkili hangi koşullarda etkisiz olacağı üzerine çok sayıda çalışma yapılmıştır. Yapılan
          çalışmaların çoğunluğunda benzer bulgulara ulaşılmış ve son yıllardaki araştırmalarda geri bildirimin etkililiğinin özel-
          likle öğrenci özelliklerinden etkilendiği sonucuna ulaşmıştır. Öğrencinin motivasyonu, ön öğrenmeleri, beklentileri ve
          algıları, geri bildirimi anlamlandırması ve onu etkili şekilde kullanmasını sağlayan temel özellikler olarak belirlenmiştir
          (Bangert Drowns, Kulik, Kulik & Morgan, 1991; Butler & Winnie, 1995; Hattie & Timperley, 2007; Kluger & DeNisi,
          1996; Tunstall&Gipps, 1996). Yazının bu kısmında da öğretmenler tarafından sağlanan geri bildirimlerin daha etkili
          olabilmesi için yapılabilecekler ve dikkat edilmesi gerekenler belirtilmiştir.


          Etkili Geri Bildirim Stratejileri

         Geri bildirim vermek öğretmen-
         ler  tarafından  yeterince  zaman
         ayrılarak özenle yürütülmesi ge-
         reken bir süreçtir ve ancak bazı
         kriterler dikkate alındığında ve-
         rilen geri bildirimlerden  istenen
         sonuçları  almak  olanaklı  hâle
         gelecektir. Etkili bir geri bildirim
         oluşturmak  için  dikkat  edilmesi
         gerekenler şu şekilde belirtilebi-
         lir (Brookhart, 2008):                                                                                      .

         Zamanlama                                                                                                 ıstanbul


         •   Bilginin/yanıtın doğruluğu hakkında anında geri bildirim sağlanmalı,
         •   Öğrencilerin düşünme becerilerine, bilgiyi işleme süreçlerine yönelik olarak verilecek geri bildirimler, yanıtların
             doğruluğunu ya da yanlışlığını belirten geri bildirimden biraz daha geç verilebilir,
         •   Öğrencinin bilişsel/duyuşsal davranışlarında anında değişiklik yaratabilecek bir geri bildirim asla geciktirilmemeli,
         •   Geniş kapsamlı ödevler, proje ve performans görevlerinde, görevin uygulama basamaklarının zamanlamasına
             uyumlu olarak geri bildirim sağlanmalı.

         Geri Bildirimin Miktarı:


         •   Ödevin/görevin en önemli noktaları seçilmeli ve vurgulanmalı,
         •   Öğrenme hedefleriyle ilgili bileşenler özellikle seçilmeli,
         •   Öğrencinin bilişsel ve duyuşsal gelişimsel düzeyi göz önünde bulundurularak anlayabileceği bilişsel düzeyde ve
             uygun kelimeler kullanılarak geri bildirimler hazırlanmalı.

         Geri Bildirimin Formatı:


         •   Geri bildirim için en uygun format seçilmeli. Bunlar; yazılı, sözlü, görsel olabilir. Bu formatlardan biri ya da birkaçı
             aynı anda uygulanarak geri bildirimler hazırlanabilir.
         •   Mümkünse öğrenci ile etkileşimin sağlandığı bir geri bildirim formatı seçilmeli,
         •   Yazılı geri bildirim yazılı ödevlerde tercih edilmeli ve olanaklıysa kapak sayfasına geri bildirim yazılmalı,
         •   Eğer öğrenciye örnek sağlamak gerekiyorsa, özellikle bir ürünün yapılış aşamalarını içeren bir durumda, aşama-
             lar gruba gösterilerek geri bildirim ayrıntılı olarak verilmelidir.
           .
          Istanbul
                  ÖLÇME
                                .
                       (
                   DEGERLENDIRME                                                                               33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38