Page 28 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 28
Etkili Geri Bildirim Nasıl Olmalı?
Dr. Öğr. Üyesi Ezgi MOR
Kastamonu Üniversitesi
Eğitim Fakültesi
Eğitimde Ölçme & Değerlendirme Ana Bilim Dalı
İletişim: emor@kastamonu.edu.tr
Birileri benim çalışmamı
önemsedi, okudu ve onun
üzerine düşündü.
Geri bildirimin öğrenciye verdiği en belirgin mesaj şu-
dur: “Birileri benim çalışmamı önemsedi, okudu ve onun
üzerine düşündü.” Buradaki “birileri” tam da öğretmenleri
işaret eder ve öğrenciler öğretmenleri tarafından önem-
sendikleri fikrini çok sever. Öğrencilere kendini önemli
hissettirebilen ve bilişsel olduğu kadar duyuşsal gelişime
de katkı sağlayabilen geri bildirim kavramı nedir? Geri
bildirim öğretmenler ve öğrenciler için ne anlama gelir?
ıstanbul Etkili geri bildirim nasıl oluşturulur ve güçlü bir öğrenme
aracı hâline getirilebilir? Bu yazı kapsamında sınıf içi or-
. tamlarda geri bildirimin nasıl kullanılması gerektiği, geri
bildirimin etkili olması için nelere dikkat edilmesi gerek-
tiği ve bu kavramın önemi ilgili alanyazınla ilişkilendirile-
rek tartışılmıştır.
Geri Bildirim Nedir?
Geri bildirim öğrenci performansının geliştirilmesi için bilgi kaynaklarından elde ettiği bilgileri, örneğin öğret-
öğretmenler tarafından uygulanabilecek en etkili öğren- men yorumları ve farklı çalışmalar gibi, karşılaştırması
me araçlarından biridir. Tanım olarak incelendiğinde ise sonucunda ulaştığı yeni bilgileri de kapsamaktadır (Ni-
“bir kişinin öğrenme durumuna, anlamasına ya da per- cole, 2009; Black William, 2009; Shute, 2008). Bu bilgi-
formansına ilişkin olarak herhangi bir aracı tarafından lere ek olarak geri bildirim öğrenme sürecinde şu nitelik-
sağlanan bilgi” olarak tanımlanabilir. Burada aracı olarak lere de sahiptir:
nitelendirilenler, öğretmen, öğrenci, aile, bireyin kendisi
ve arkadaşları ya da hatta kişisel deneyimleri bile olabilir • Sınıf içi değerlendirmelerin özellikle de biçimlendiri-
(Hattie Timperley, 2007). Bu tanıma ek olarak çağdaş ci değerlendirmenin önemli bir parçasıdır.
eğitim anlayışıyla birlikte geri bildirim, öğrencinin aktif • Öğretmen ve öğrencilere sınıf içi öğrenme hedefle-
olduğu bir kavram olarak kurgulanmaya başlanmış ve rine ulaşılma düzeyine ilişkin bilgi sağlar. Öğretmen-
öğrencinin kendi bilgi düzeyi ile belli bir referans bilgiyi lere öğrenme eksikliklerini vurgularken öğrencilere
karşılaştırarak ürettiği yeni bilgi olarak kabul edilmiştir. ise kendi bilişsel performanslarını daha iyi tanıma
Aslında geri bildirime ilişkin yapılan ikinci tanım, ilk ta- olanağı sağlar.
nımı da açıklar niteliktedir çünkü geri bildirim yalnızca • Geri bildirimin etkililiği ve niteliği, sınıf ortamından
bireye sunulan bilgiden ibaret değildir. Bireyin öğrenme ve sınıf kültüründen büyük oranda etkilenir. Demok-
durumuna ve performansına yönelik verilen bilgiye ek ratik sınıf ortamlarında geri bildirim daha etkili bir
olarak geri bildirim, öğrencinin kendi çalışması ile diğer öğrenme aracı hâline gelmektedir.
.
Istanbul
ÖLÇME
28 ( .
DEGERLENDIRME