Page 28 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 28

Etkili Geri Bildirim Nasıl Olmalı?







          Dr. Öğr. Üyesi Ezgi MOR
          Kastamonu Üniversitesi
          Eğitim Fakültesi
          Eğitimde Ölçme & Değerlendirme Ana Bilim Dalı
          İletişim: emor@kastamonu.edu.tr


                                                                              Birileri  benim  çalışmamı
                                                                              önemsedi,  okudu  ve  onun
                                                                              üzerine düşündü.
          Geri  bildirimin  öğrenciye  verdiği  en  belirgin  mesaj  şu-
          dur: “Birileri benim çalışmamı önemsedi, okudu ve onun
          üzerine düşündü.” Buradaki “birileri” tam da öğretmenleri
          işaret eder ve öğrenciler öğretmenleri tarafından önem-
          sendikleri fikrini çok sever.  Öğrencilere kendini önemli
          hissettirebilen ve bilişsel olduğu kadar duyuşsal gelişime
          de katkı sağlayabilen geri bildirim kavramı nedir? Geri
          bildirim öğretmenler ve öğrenciler için ne anlama gelir?
      ıstanbul   Etkili geri bildirim nasıl oluşturulur ve güçlü bir öğrenme

          aracı hâline getirilebilir? Bu yazı kapsamında sınıf içi or-
    .     tamlarda geri bildirimin nasıl kullanılması gerektiği, geri
          bildirimin etkili olması için nelere dikkat edilmesi gerek-
          tiği ve bu kavramın önemi ilgili alanyazınla ilişkilendirile-
          rek tartışılmıştır.

          Geri Bildirim Nedir?


          Geri  bildirim  öğrenci  performansının  geliştirilmesi  için   bilgi  kaynaklarından  elde  ettiği  bilgileri,  örneğin  öğret-
          öğretmenler tarafından uygulanabilecek en etkili öğren-  men yorumları ve farklı çalışmalar gibi, karşılaştırması
          me araçlarından biridir. Tanım olarak incelendiğinde ise   sonucunda ulaştığı yeni bilgileri de kapsamaktadır (Ni-
          “bir kişinin öğrenme durumuna, anlamasına ya da per-  cole, 2009; Black William, 2009; Shute, 2008). Bu bilgi-
          formansına  ilişkin  olarak  herhangi  bir  aracı  tarafından   lere ek olarak geri bildirim öğrenme sürecinde şu nitelik-
          sağlanan bilgi” olarak tanımlanabilir. Burada aracı olarak   lere de sahiptir:
          nitelendirilenler, öğretmen, öğrenci, aile, bireyin kendisi
          ve arkadaşları ya da hatta kişisel deneyimleri bile olabilir   •   Sınıf içi değerlendirmelerin özellikle de biçimlendiri-
          (Hattie Timperley, 2007). Bu tanıma ek olarak çağdaş   ci değerlendirmenin önemli bir parçasıdır.
          eğitim  anlayışıyla  birlikte  geri  bildirim,  öğrencinin  aktif   •   Öğretmen ve öğrencilere sınıf içi öğrenme hedefle-
          olduğu bir kavram olarak kurgulanmaya başlanmış ve     rine ulaşılma düzeyine ilişkin bilgi sağlar. Öğretmen-
          öğrencinin kendi bilgi düzeyi ile belli bir referans bilgiyi   lere öğrenme eksikliklerini vurgularken öğrencilere
          karşılaştırarak ürettiği yeni bilgi olarak kabul edilmiştir.   ise kendi bilişsel performanslarını daha iyi tanıma
          Aslında geri bildirime ilişkin yapılan ikinci tanım, ilk ta-  olanağı sağlar.
          nımı da açıklar niteliktedir çünkü geri bildirim yalnızca   •   Geri bildirimin etkililiği ve niteliği, sınıf ortamından
          bireye sunulan bilgiden ibaret değildir. Bireyin öğrenme   ve sınıf kültüründen büyük oranda etkilenir. Demok-
          durumuna ve performansına yönelik verilen bilgiye ek   ratik  sınıf  ortamlarında  geri  bildirim  daha  etkili  bir
          olarak geri bildirim, öğrencinin kendi çalışması ile diğer   öğrenme aracı hâline gelmektedir.
                                                                                     .
                                                                                    Istanbul
                                                                                            ÖLÇME
         28                                                                                      (        .
                                                                                             DEGERLENDIRME
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33