Page 27 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 27

Modern psikolojinin sahip olduğu teori ve teknoloji son  geniş bir Amerikalı örneklem üzerinde tekrar standartlaş-
          70-90  yıl  içinde  geliştirilmiştir.  Yüzyılın  başında  Cattell  tırmıştır. Terman ve Merrill, 1960 revizyonunda ise farklı
          gibi deneysel psikologlar; Galton ve Pearson gibi biyo-  yaş  grupları  ve  alt  testleri  karşılaştırma  ve  yorumlama
          loglar  psikolojik  testlerin  geliştirilmesi,  yapılandırılması  olanağı  sağlayan  standart  puanları  kullanmaya  başla-
          ve değerlendirilmesine katkıda bulunmuşlardır. Zekâ tes-  mıştır. En çok bilinen ve kullanılan bir diğer zekâ ölçeği
          ti  tarihi,  psikolojik  testlerin  geliştirilmesinde  uygulamalı  ise Wechsler çocuklar ve yetişkinler için Zekâ Ölçeği’dir
          alanların anlaşılmasını sağlamaya çalışmaktadır (Murp-  (WISC,  WAIS).  Wechsler  ölçeklerinin  ilk  formu  Wech-
          hy ve Davidshofer, 1998).                           sier-Bellevue Zekâ ölçeğidir. WISC 1950 yılında Wechs-
                                                              ler-Bellevue testi gözden geçirilerek, on bir alt testi içeren
          Galton’un  görüşünü ABD’ye  götüren  Cattell’dir.  Bellek,  WAIS de 1955 yılında yayımlanmıştır. WISC 1974 yılın-
          imge, görme ve işitme keskinliği, ses ve ağırlık algıları,  da gözden geçirilerek WISC-R adını almıştır. Okul öncesi
          zaman algısı, renk tercihleri alanlarındaki testleri çok sa-  çocuklar için hazırlanan WPPSI ise 1967 yılında yayım-
          yıda üniversite öğrencisine uygulayarak onların zihinsel  lanmıştır (Erkuş, 2003).
          güçlerini ölçmeye çalışmıştır. Galton ile başlayan birey-
          ler  arasındaki  zihinsel  yetenek  farklarının  incelenmesi
          akımına  en  büyük  katkıyı  yapan Alfred  Binet’tir  (Toker
          vd. 1968). Binet ve meslektaşları yıllarca zekâyı ölçmek
          için yollar aramışlardır. Kafa, yüz, el formu ve el yazısını
          analiz eden birçok yaklaşımı denemişlerdir. 1904 yılında
          eğitim bakanlığı zihinsel açıdan geri çocukların eğitimi ile
          ilgili bir komisyona Binet’i atamıştır.  Binet ve Simon bu
          komisyonda hedefleri yerine getirmek için iş birliği hâlin-
          de çalışmışlardır ve ilk Binet–Simon Ölçeği’ni hazırlamış-
          lardır. İlk 1905 yılında hazırlanan Binet-Simon Ölçeği 30
          maddeden oluşmaktadır ve maddeler çok basitten zora                                                        .
          doğru  sıralanmıştır.  Ölçeğin  1908  revizyonunda  mad-
          deler yaş düzeyine göre düzenlenmiş ve “zihinsel yaş”                                                    ıstanbul
          kavramı  ortaya  çıkmıştır.  Üçüncü  revizyonu  zamansız
          ölümünün olduğu 1911 yılında yapılmıştır ve bu formun-
          da temel bir değişiklik yoktur. ABD’de Stanford Üniver-
          sitesinde L. M. Terman 1916 revizyonuyla test yeniden
          standartlaştırılmış ve Stanford-Binet Testi olarak anılma-
          ya başlanmıştır (Anastasi, 1982).

          Bu aynı zamanda bir testin başka bir kültüre ilk uyarlama
          çalışmasıdır. Terman ve Merrill 1937 revizyonunda testi






          Kaynakça

          Anastasi, A. (1982). Psychological Testing. (5th ed.). New York: MacMillan Publishing Co., Inc.
          Arıcı, H. (2006). İstatistik Yöntemler ve Uygulamalar. (16. Baskı). Ankara: Meteksan
          Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. (1. Basım). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
          Murphy, K. R. ve Davidshofer, C. O. (1998). Psychological Testing Principles and Applications. (4th ed.). New Jersey:
          Prentice-Hall International,Inc.
          Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: Psikolojik Danışma Rehberlik ve Eğitim Merkezi Yayınları.
          Toker, F., Kuzgun, Y., Cebe, N. ve Uçkunkaya, B. (1968). Zekâ Kuramları. Ankara: MEB Talim Terbiye Dairesi Araş-
          tırma ve Değerlendirme Bürosu.


           .
          Istanbul
                  ÖLÇME
                                .
                   DEGERLENDIRME                                                                               27
                       (
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32