Page 27 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 27
Modern psikolojinin sahip olduğu teori ve teknoloji son geniş bir Amerikalı örneklem üzerinde tekrar standartlaş-
70-90 yıl içinde geliştirilmiştir. Yüzyılın başında Cattell tırmıştır. Terman ve Merrill, 1960 revizyonunda ise farklı
gibi deneysel psikologlar; Galton ve Pearson gibi biyo- yaş grupları ve alt testleri karşılaştırma ve yorumlama
loglar psikolojik testlerin geliştirilmesi, yapılandırılması olanağı sağlayan standart puanları kullanmaya başla-
ve değerlendirilmesine katkıda bulunmuşlardır. Zekâ tes- mıştır. En çok bilinen ve kullanılan bir diğer zekâ ölçeği
ti tarihi, psikolojik testlerin geliştirilmesinde uygulamalı ise Wechsler çocuklar ve yetişkinler için Zekâ Ölçeği’dir
alanların anlaşılmasını sağlamaya çalışmaktadır (Murp- (WISC, WAIS). Wechsler ölçeklerinin ilk formu Wech-
hy ve Davidshofer, 1998). sier-Bellevue Zekâ ölçeğidir. WISC 1950 yılında Wechs-
ler-Bellevue testi gözden geçirilerek, on bir alt testi içeren
Galton’un görüşünü ABD’ye götüren Cattell’dir. Bellek, WAIS de 1955 yılında yayımlanmıştır. WISC 1974 yılın-
imge, görme ve işitme keskinliği, ses ve ağırlık algıları, da gözden geçirilerek WISC-R adını almıştır. Okul öncesi
zaman algısı, renk tercihleri alanlarındaki testleri çok sa- çocuklar için hazırlanan WPPSI ise 1967 yılında yayım-
yıda üniversite öğrencisine uygulayarak onların zihinsel lanmıştır (Erkuş, 2003).
güçlerini ölçmeye çalışmıştır. Galton ile başlayan birey-
ler arasındaki zihinsel yetenek farklarının incelenmesi
akımına en büyük katkıyı yapan Alfred Binet’tir (Toker
vd. 1968). Binet ve meslektaşları yıllarca zekâyı ölçmek
için yollar aramışlardır. Kafa, yüz, el formu ve el yazısını
analiz eden birçok yaklaşımı denemişlerdir. 1904 yılında
eğitim bakanlığı zihinsel açıdan geri çocukların eğitimi ile
ilgili bir komisyona Binet’i atamıştır. Binet ve Simon bu
komisyonda hedefleri yerine getirmek için iş birliği hâlin-
de çalışmışlardır ve ilk Binet–Simon Ölçeği’ni hazırlamış-
lardır. İlk 1905 yılında hazırlanan Binet-Simon Ölçeği 30
maddeden oluşmaktadır ve maddeler çok basitten zora .
doğru sıralanmıştır. Ölçeğin 1908 revizyonunda mad-
deler yaş düzeyine göre düzenlenmiş ve “zihinsel yaş” ıstanbul
kavramı ortaya çıkmıştır. Üçüncü revizyonu zamansız
ölümünün olduğu 1911 yılında yapılmıştır ve bu formun-
da temel bir değişiklik yoktur. ABD’de Stanford Üniver-
sitesinde L. M. Terman 1916 revizyonuyla test yeniden
standartlaştırılmış ve Stanford-Binet Testi olarak anılma-
ya başlanmıştır (Anastasi, 1982).
Bu aynı zamanda bir testin başka bir kültüre ilk uyarlama
çalışmasıdır. Terman ve Merrill 1937 revizyonunda testi
Kaynakça
Anastasi, A. (1982). Psychological Testing. (5th ed.). New York: MacMillan Publishing Co., Inc.
Arıcı, H. (2006). İstatistik Yöntemler ve Uygulamalar. (16. Baskı). Ankara: Meteksan
Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. (1. Basım). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Murphy, K. R. ve Davidshofer, C. O. (1998). Psychological Testing Principles and Applications. (4th ed.). New Jersey:
Prentice-Hall International,Inc.
Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: Psikolojik Danışma Rehberlik ve Eğitim Merkezi Yayınları.
Toker, F., Kuzgun, Y., Cebe, N. ve Uçkunkaya, B. (1968). Zekâ Kuramları. Ankara: MEB Talim Terbiye Dairesi Araş-
tırma ve Değerlendirme Bürosu.
.
Istanbul
ÖLÇME
.
DEGERLENDIRME 27
(