Page 22 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 22
Birey davranışları hakkında daha nesnel bilgiler sunan, malarla, Göz İzleme ve EEG gibi sensörlerden alınan öl-
biyosensörlerden elde edilen ölçümlerin eğitim ve psiko- çümler temel alınarak madde ve test puanları üzerinden
lojide ölçme ve değerlendirme alanlarına entegre edilerek yapılan geleneksel güvenirlik ve geçerlik çalışmalarına
gözlenen puanlarla ilgili geçerlik argümanlarının destek- farklı ve yenilikçi bir bakış açısı sunulabilir. Böylelikle, bi-
lenmesi ve birey davranışlarıyla ilgili çıkarımların anlam- reylerden alınan ölçek ve test puanları gibi ölçümler ile
larının değerlendirilmesi amaçlarıyla kullanımı oldukça biyometrik ölçümler arası ilişkiler incelenerek ölçülmek is-
önemlidir. Bu yenilikçi yaklaşımı ölçme ve değerlendirme tenen özelliğin doğasının ne ölçüde yakalanabildiği, göz-
alanında uygulayabilme hedefiyle, “Seshat Eğitimde ve lenen puanların gerçek durumu ne kadar iyi yansıttığı ve
Psikolojide Biyometrik ve Boylamsal Araştırmalar Grubu” bu puanların pratikte ne kadar anlamlı olduğu değerlen-
olarak projeler yürütmekte ve araştırmalar yapmaktayız dirilebilir. En nihayetinde ölçme sonuçları doğrultusunda
(Daha fazla bilgi için bakınız www.niluferkahraman.com). yapılacak ve bireylerin gelişimlerini etkileyecek sonraki
çalışmalar, uygulamalar ve kararlar (öğrenme sürecinin
Burada örneklendirilen ve biyosensörlerin ölçme ve de- planlanması, bir müdahale/koruma programının tasar-
ğerlendirme alanına entegrasyonunu amaçlayan çalış- lanması gibi) daha sağlam temellere dayandırılabilir.
ıstanbul
.
Kaynakça
Abhang, P. A., Gawali, B., & Mehrotra, S. (2016). Introduction to EEG-and speech-based emotion recognition. Aca-
demic Press.
Akbaş, D., Çorbacı, E. C., Sözer-Boz, E. & Kahraman, N. (2022, 21-23 Eylül). EEG ile kaydedilen beyin dalgalarının
görsel uyaranlı bir soruya verilen yanıtlara göre karşılaştırılması: Örnek bir uygulama [Konferans sunumu]. 8. Eğitim-
de ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Kongresi, İzmir, Türkiye.
American Educational Research Association, A. P. (2014). Standarts for educational and psychological testing. .
Washington, DC.: American Educational Research Association.
Carter, B. T. & Luke, S. G. (2020). Best practices in eye tracking research. International Journal of Psychophysiology,
155, 49-62.
Chen, H. C., Lai, H. D. & Chiu, F. C. (2010). Eye tracking technology for learning and education. Journal of Research
in Education Sciences, 55(4), 39.
Cohen, M. X. (2017). Where does EEG come from and what does it mean?. Trends in neurosciences, 40(4), 208-
218.https://doi.org/10.1016/j.tins.2017.02.004
Çorbacı, E. C. & Kahraman, N. (2022). Latent growth modeling of item process data derived from eye-tracking tech-
nology: An experimental study investigating reading behavior of examinees when answering a multiple-choice test
item. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 13(3), 194-211. https://doi.org/10.21031/
epod.1107597
Farnsworth, B., (2017, 4 Nisan). What is biometric research? https://imotions.com/blog/what-is-biometric-research/
.
Istanbul
ÖLÇME
22 ( .
DEGERLENDIRME