Page 17 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 17
Değerlendirme yöntemlerindeki bu değişimin birden çok çümü iyileştirmekle kalmaz, aynı zamanda kendileri için
nedeni vardır. Bir yandan, değerlendirme uygulamaları çok zor bir sınava girmiş olabilecek öğrencilerin gergin-
eğitim uygulamalarını takip eder. Eğer öğrencilere dijital liğini de azaltır. (bkz. dördüncü bölüm Mullis, Martin ve
ortamda eğitim veriliyorsa yine aynı şekilde değerlendi- von Davier, 2021).
rilmelidir. Ayrıca dijital değerlendirme, bir kağıt ve kalem
testiyle değerlendirilmesi zor olan becerilerin değerlendi- Bilgisayar kullanımının yaygınlaştırıldığı eğitim, birçok
rilmesine de izin verir (bkz. TIMSS PSI’ları). Son olarak fırsat sunan gerekli bir gelişmedir. Tabii ki bu gelişimin -
öğrencilerin değerlendirmeye nasıl yanıt verdiğine ilişkin örneğin öğretmen eğitimi ile - izlenmesi ve desteklenmesi
daha fazla bilgi de sunar; örneğin, bir görevdeki süre, gerekiyor. Aynı zamanda örneğin, daha yüksek ve daha
öğrencilerin testi doğrusal bir yolda yanıtlayıp yanıtlama- düşük başarılı öğrenciler arasındaki uçurumu artırmak
dıkları (Soru1 2 3 …) veya yanıtlarını kontrol etmek gibi bazı riskler de taşır. Bilgisayarlar ve yazılımlar öğret-
için sonunda başa dönüp dönmedikleri gibi. Tüm bunlar, menlerin yerini tutamaz ancak yardımcı araçlar olabilir.
eAssessments’ın ÇN3 kayıt dosyalarında tutulur (bkz. Has-
tedt ve Sibberns, 2022). Ayrıca değerlendirmede bilgisayarların giderek daha faz-
la kullanılması, belirli becerileri daha iyi değerlendirmek
Ölçümle ilgili olarak bilgisayar tabanlı değerlendirme- ve bir teste yanıt veren öğrenciler hakkında yardımcı bilgi
lerin, daha sonra madde kalibrasyonlarından çıkarıla- toplamak gibi ek fırsatlar ve muhtemelen bugün henüz
bilecek aktif/ilgili olmayan öğrencileri tespit etmek ve farkında bile olmadığımız daha fazla imkânlar sunan ge-
değerlendirmelerin öğrencilerin yeteneklerine daha iyi rekli bir sonuçtur.
hedeflenmesi gibi bazı avantajları vardır. Bu sadece öl-
ÇN 1: CIL: Computer and Information Literacy - Bilgisayar ve Bilgi Okuryazarlığı
ÇN 2: ICCS: International Civic and Citizenship Education Study - Uluslararası Yurttaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Çalışması
ÇN 3: eAssessments – e-Değerlendirme ıstanbul .
Kaynakça
Hastedt and Sibberns (2022): https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-030-38298-8 24-1
Mullis, I. V. S., Martin, M. O. (Eds.). (2017). TIMSS 2019 assessment frameworks. Chestnut Hill, MA: Boston College,
TIMSS & PIRLS International Study Center. Retrieved from http://timssandpirls.bc.edu/timss2019/frameworks/.
Mullis, I.V.S, Martin, M.O., von Davier, M. (Eds.). (2021). TIMSS 2023 Assessment Frameworks. Retrieved from Bos-
ton College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: https://timssandpirls.bc.edu/timss2023
Striethold et al (2021), Changes in Digital Learning During a Pandemic—Findings From the ICILS Teacher Panel, IEA
.
Istanbul
ÖLÇME
.
DEGERLENDIRME 17
(