Page 21 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 21

İlk Çalışmalar
          Henüz  başlangıç  aşamasında  olan  çalışmalarımızda  ve Çorbacı, 2022), EEG aracılığıyla kaydedilen beyin ak-
          (Çorbacı ve Kahraman, 2022;  Sözer Boz vd., 2022), bi-  tiviteleri bir maddeye verilen yanıtlar ve bir ölçekten alınan
          reylerin maddeyi yanıtlama süreçleri ile maddeye verdiği  puanlar  bağlamında  incelenerek  elde  edilen  puanların
          yanıtlar  ilişkilendirilmiş  ve  yanıtlama  süreçlerinin  doğru  geçerliği  ve  çıkarımların  anlamlılığı  konusunda  ipuçları
          cevabı yordamasına ilişkin bazı bulgular elde edilmiştir.  elde edilmiştir. Örneğin; öğretmen adaylarının beyin dal-
          Örneğin, öğretmen adaylarının okuma becerisini ölçen bir  ga güçlerinin bir video ile ilgili soruya verdikleri yanıtlara
          maddeyi yanıtlama sürecinde, seçeneklere (A-E) ulaşma  göre karşılaştırıldığı çalışmada (Akbaş vd., 2022), soruyu
          süreleri  Göz  İzleme  cihazı  ile  kaydedilmiş,  seçenekler  doğru yanıtlayanların dikkat ve zihinsel olarak aktif olma
          üzerinde harcanan süreler üzerinden iki farklı yanıtlama  ile  ilişkilendirilen  Beta  dalgalarına  ait  güçlerinin  yanlış
          örüntüsü  gösteren  grubun  olduğu  ortaya  konulmuştur.  yanıtlayanlarınkinden daha yüksek olduğu bulgusu elde
          En fazla süreyi doğru seçenek üzerinde harcayan gru-  edilmiştir.  Bireylerin  Duygusal  Farkındalık  Ölçeği’nden
          bun, maddeyi doğru yanıtlama olasılığının daha yüksek  aldıkları puanları ile Ön Lob Alfa Asimetri [Frontal Alpha
          olduğu ve doğru seçeneği arama davranışı devam eden  Asymmetry (FAA)] indeksleri arasındaki ilişkinin incelen-
          diğer gruba göre yanıtlama için daha kısa süre harcadığı  diği  çalışmada  (Kahraman  ve  Çorbacı  2022)  ise  daha
          belirlenmiştir. Bu ve benzeri yapılan az sayıdaki çalışma   yüksek sol FAA gösteren bireylerin duygusal farkındalık
          örneğinde  de  benzer  sonuçlara  ulaşıldığı  görülmüştür  puanlarının daha yüksek olduğu ve bu genel örüntüden
          (Yaneva vd., 2022). Bu uygulama örneğinden elde edi-  farklı ilişkiler gösteren bireyler olduğu gözlenmiştir. Birer
          len sonuçlar ve alan yazında yapılan diğer çalışmalardan  uygulama örneği sunan bu gibi çalışmalarla, bir görev/
          yola çıkarak, Göz İzleme cihazı kullanılarak elde edilen  test sırasında sergilenen beyin aktiviteleri hakkında ay-
          ölçümlerin bireylerin bilişsel süreçleri hakkında bizlere fi-  rıntılı bilgiler toplanarak biyometrik ölçümler ile madde/
          kir sunabileceğini ve tek bir sonuç yerine sürecin nasıl  test puanları veya performans düzeyi arasındaki ilişkiler
          işlediği hakkında bilgi vereceğini söylemek mümkündür.  incelenebilir  ve  böylece  geçerlik  argümanları  farklı  veri
          Yapılan diğer çalışmalarda (Akbaş vd., 2022; Kahraman  kaynaklarından gelen bilgilerle desteklenebilir.    ıstanbul   .











             Tartışma ve Öneriler

             Bu  çalışmada,  son  yıllarda  eğitim  bilimleri  alanında
             kullanılmaya başlanan biyometrik ölçme süreçleri ile
             elde edilebilecek ek ölçümlerin, geleneksel psikomet-
             rik analizlerde nasıl kullanılabilecekleri ve ne düzeyde
             katkı sağlayabilecekleri ile ilgili çalışma örnekleri su-
             nulmuştur. Elde edilen bulguların, gelecek çalışmalar
             için anlamlı ve önemli bir başlangıç noktası olabilece-
             ği düşünülmektedir. Teknolojik gelişmelerle, gelecek
             yıllarda  sayılarının  daha  da  artmasını  beklediğimiz,
             Göz İzleme ve EEG ölçümlerini içeren deneysel ölç-
             me  uygulamaları  ile  toplanan  verilerin  psikometrik
             analizlerinin nasıl yapılacağı, yeni ve önemli bir çalış-
             ma alanı olarak karşımıza çıkmaktadır.








           .
          Istanbul
                  ÖLÇME
                                .
                       (
                   DEGERLENDIRME                                                                               21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26