Page 21 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 21
İlk Çalışmalar
Henüz başlangıç aşamasında olan çalışmalarımızda ve Çorbacı, 2022), EEG aracılığıyla kaydedilen beyin ak-
(Çorbacı ve Kahraman, 2022; Sözer Boz vd., 2022), bi- tiviteleri bir maddeye verilen yanıtlar ve bir ölçekten alınan
reylerin maddeyi yanıtlama süreçleri ile maddeye verdiği puanlar bağlamında incelenerek elde edilen puanların
yanıtlar ilişkilendirilmiş ve yanıtlama süreçlerinin doğru geçerliği ve çıkarımların anlamlılığı konusunda ipuçları
cevabı yordamasına ilişkin bazı bulgular elde edilmiştir. elde edilmiştir. Örneğin; öğretmen adaylarının beyin dal-
Örneğin, öğretmen adaylarının okuma becerisini ölçen bir ga güçlerinin bir video ile ilgili soruya verdikleri yanıtlara
maddeyi yanıtlama sürecinde, seçeneklere (A-E) ulaşma göre karşılaştırıldığı çalışmada (Akbaş vd., 2022), soruyu
süreleri Göz İzleme cihazı ile kaydedilmiş, seçenekler doğru yanıtlayanların dikkat ve zihinsel olarak aktif olma
üzerinde harcanan süreler üzerinden iki farklı yanıtlama ile ilişkilendirilen Beta dalgalarına ait güçlerinin yanlış
örüntüsü gösteren grubun olduğu ortaya konulmuştur. yanıtlayanlarınkinden daha yüksek olduğu bulgusu elde
En fazla süreyi doğru seçenek üzerinde harcayan gru- edilmiştir. Bireylerin Duygusal Farkındalık Ölçeği’nden
bun, maddeyi doğru yanıtlama olasılığının daha yüksek aldıkları puanları ile Ön Lob Alfa Asimetri [Frontal Alpha
olduğu ve doğru seçeneği arama davranışı devam eden Asymmetry (FAA)] indeksleri arasındaki ilişkinin incelen-
diğer gruba göre yanıtlama için daha kısa süre harcadığı diği çalışmada (Kahraman ve Çorbacı 2022) ise daha
belirlenmiştir. Bu ve benzeri yapılan az sayıdaki çalışma yüksek sol FAA gösteren bireylerin duygusal farkındalık
örneğinde de benzer sonuçlara ulaşıldığı görülmüştür puanlarının daha yüksek olduğu ve bu genel örüntüden
(Yaneva vd., 2022). Bu uygulama örneğinden elde edi- farklı ilişkiler gösteren bireyler olduğu gözlenmiştir. Birer
len sonuçlar ve alan yazında yapılan diğer çalışmalardan uygulama örneği sunan bu gibi çalışmalarla, bir görev/
yola çıkarak, Göz İzleme cihazı kullanılarak elde edilen test sırasında sergilenen beyin aktiviteleri hakkında ay-
ölçümlerin bireylerin bilişsel süreçleri hakkında bizlere fi- rıntılı bilgiler toplanarak biyometrik ölçümler ile madde/
kir sunabileceğini ve tek bir sonuç yerine sürecin nasıl test puanları veya performans düzeyi arasındaki ilişkiler
işlediği hakkında bilgi vereceğini söylemek mümkündür. incelenebilir ve böylece geçerlik argümanları farklı veri
Yapılan diğer çalışmalarda (Akbaş vd., 2022; Kahraman kaynaklarından gelen bilgilerle desteklenebilir. ıstanbul .
Tartışma ve Öneriler
Bu çalışmada, son yıllarda eğitim bilimleri alanında
kullanılmaya başlanan biyometrik ölçme süreçleri ile
elde edilebilecek ek ölçümlerin, geleneksel psikomet-
rik analizlerde nasıl kullanılabilecekleri ve ne düzeyde
katkı sağlayabilecekleri ile ilgili çalışma örnekleri su-
nulmuştur. Elde edilen bulguların, gelecek çalışmalar
için anlamlı ve önemli bir başlangıç noktası olabilece-
ği düşünülmektedir. Teknolojik gelişmelerle, gelecek
yıllarda sayılarının daha da artmasını beklediğimiz,
Göz İzleme ve EEG ölçümlerini içeren deneysel ölç-
me uygulamaları ile toplanan verilerin psikometrik
analizlerinin nasıl yapılacağı, yeni ve önemli bir çalış-
ma alanı olarak karşımıza çıkmaktadır.
.
Istanbul
ÖLÇME
.
(
DEGERLENDIRME 21