Page 18 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 18

Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme

         Çalışmalarında Biyosensörlerin Kullanımı







          Derya AKBAŞ                                Ergün Cihat ÇORBACI
          Aydın Adnan Menderes Üniversitesi          Gazi Üniversitesi
          Eğitim Fakültesi                           Eğitim Fakültesi
          Eğitim Bilimleri Bölümü                    Eğitim Bilimleri Bölümü
          İletişim: derya.akbas@adu.edu.tr           İletişim: cihatcorbaci@gazi.edu.tr


                        Esra SÖZER BOZ                             Nilüfer KAHRAMAN
                        Bartın Üniversitesi                        Gazi Üniversitesi
                        Eğitim Fakültesi                           Eğitim Fakültesi
                        Eğitim Bilimleri Bölümü                    Eğitim Bilimleri Bölümü
                        İletişim: esozer@bartin.edu.tr             İletişim: nkahraman6@gazi.edu.tr







      ıstanbul   Bu çalışma, Prof. Dr. Nilüfer Kahraman tarafından yürütülen Gazi Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) birimi tarafından desteklenen

          04/2019-01 sayılı proje ve Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı tarafından desteklenen (TUBİTAK-1001) 120K142
    .     sayılı proje kapsamında elde edilen bulguların bir kısmını içermektedir.




          Soru yanıtlama davranışını temele alan geleneksel ölç-  Biyometrik Ölçümler
          me  yaklaşımları  ile  elde  edilen  test  puanlarının,  farklı
          yaklaşımların  bir  arada  kullanıldığı  süreçler  ile  çalışıl-  Ölçme  ve  değerlendirme  sürecinde,  bireyin  gözlenen
          ması, geçerleme süreci olarak tanımlanmaktadır [Ame-  davranışına ilişkin ölçümlerin biyolojik, fiziksel veya dav-
          rican Psychological Association (APA), 2014]. Bu maka-  ranışsal  açıdan  teknoloji  destekli  çeşitli  kaynaklar  ara-
          le, biyometrik ölçümlerin değerlendirme süreçlerinin bir  cılığıyla elde  edilmesi,  ilgilenilen  davranışa  daha  geniş
          parçası olarak kullanılması ile ilgili yürütülmekte olan bir  bir çerçeveden bakılmasını sağlayarak daha gerçekçi ve
          dizi yöntemsel çalışmadan örnekler vermekte ve geçerlik  anlamlı çıkarımlar yapılmasına imkân vermektedir (Ives
          argümanlarını güçlendirmede ne tür katkı sağlayacağını  vd., 2005). Teknolojik gelişmelerle birlikte sayısı hızla ar-
          tartışmaktadır. Aşağıda, önce biyometrik ölçümler ile ilgi-  tan biyometrik araştırmalar, insan davranışıyla ilgili derin
          li kısa bir bilgi verilmiş, ardından laboratuvar ortamında  ve  ayrıntılı  bilgiler  sağlayarak  davranışların  arka  planı-
          toplanan biyometrik zaman serisi ölçümlerin mevcut veri-  na dair yeni bakış açıları sunmaktadır. Biyometrik araş-
          ye eklenmesi ile gözlenebilecek ek bilgilerin neler olabile-  tırmalar; mühendislik, istatistik, matematik, psikoloji gibi
          ceğini örneklendiren, oldukça yeni olan ilk çalışmalardan  çeşitli alanları birleştiren çok disiplinli bir alandır (Ivesvd.,
          elde edilen bulgular özetlenmiştir. Son olarak biyometrik  2005).
          ölçümlerin ölçme ve değerlendirme alanına entegrasyo-
          nunu  amaçlayan  çalışmalarla  geleneksel  güvenirlik  ve
          geçerlik çalışmalarına sunabileceği farklı ve yenilikçi ba-
          kış açıları tartışılmıştır.



                                                                                     .
                                                                                    Istanbul
                                                                                            ÖLÇME
         18                                                                                      (        .
                                                                                             DEGERLENDIRME
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23