Page 31 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 31

İyi bir geri bildirim…

          1.  Öğrencilerin öz değerlendirme (yansıtma) sürecini kolaylaştırmalı,
          2.  Öğretmen ve akran diyalogunu artırmalı,
          3.  İyi/beklenen performansın, öğrenme hedeflerinin ya da istenen standartların ne olduğunu açıklamalı,
          4.  Öğrencinin mevcut durumu ile beklenen performansı arasındaki boşluğu kapatacak olanaklar sağlamalı,
          5.  Öğrencilere kendi öğrenme süreçlerine ilişkin yüksek nitelikte bilgi vermeli,
          6.  Öğrencinin öz yeterliğini ve motivasyonunu artırmalı,
          7.  Öğretmene öğretme sürecini biçimlendirecek bilgi sağlamalı.

          Biçimlendirici değerlendirme ve geri bildirim arasındaki ilişki…
          Değerlendirme  yapmanın  amaçlarından  biri  de  öğren-  Yorke, 2003).  Birkaç on yıl öncesine kadar geri bildirim
          meleri artırmak ve elde edilen bilgileri yeni öğrenmelere  yalnızca bir aktarım olarak görülmüş ve temel fonksiyo-
          temel oluşturmak için kullanmaktır. Bu amaçlar gözetil-  nu öğrencilere notlarının bildirilmesi olarak ele alınmıştır.
          diğinde, biçimlendirici değerlendirme eğitim hedeflerinin  Ancak 2000’li yıllardan itibaren geri bildirimin tek işlevi-
          öğrenciler  ile  paylaşılmasını  sağlar  ve  onlara  öğrenme  nin bu olmadığı, eğitim felsefeleri içinde de geri bildirime
          sürecine ilişkin bir grafik sunar. Biçimlendirici değerlen-  yer verilebileceği ve özellikle “yapılandırmacılık” çerçe-
          dirme doğası gereği öğrencilere öğrenmelerini ve başarı-  vesinde geri bildirimin önemli bir öğrenme aracı olarak
          larını artıracak geri bildirimleri sağlar ve bu geri bildirimler  ele alınabileceği öne sürülmüştür (Laurillard, 2002). İster
          aynı zamanda öğretmenlere de öğrencilerin ihtiyaçlarını  bir aktarım süreci olarak nitelendirilsin, isterse öğrenme
          göstererek öğretim etkinliklerini revize etme olanağı sağ-  aracı  olarak  ele  alınsın,  geri  bildirimin  etkili  olabilmesi
          lar. Aslında bir değerlendirme ancak bu olanakları sağ-  için  öğrencilerin  süreçte  aktif  olarak  yer  alması,  öğret-
          larsa  “biçimlendirici  değerlendirme”  olarak  kabul  edilir.  men  tarafından  oluşturulan  mesajlara  anlam  yükleme-
          Bu açıdan bakıldığında biçimlendirici değerlendirme ve  si gerekmektedir. Burada geri bildirimin niteliğine ilişkin
          bu sayede elde edilen bilgiler öğrenme sürecinin doğal  tartışma konusu olan bir diğer nokta ise geri bildirimlerin   .
          bir parçası olarak görülür. Bu süreçte geri bildirim (feed-  oldukça net olarak öğrencilerin güçlü ve zayıf yönlerini   ıstanbul
          back)  yalnızca  öğrenme  geçmişine  yönelik  bilgilere  ek  belirtiyor  olması  ve  öğrencilerin  verilen  mesajı  kolayca
          olarak  aynı  zamanda  öğrenme  geleceğini  yönlendiren  eyleme  dönüştürebilmesi  gerekliliğidir.  Bazı  araştırma-
          bir etkiye de sahip olur ve “ileri-besleme (feed-forward)”  cılar iyi bir geri bildirimin tam olarak bu niteliklere sahip
          özelliği de kazanır.                                olması gerektiğini düşünürken bazıları da geri bildirimde
                                                              yer alan mesajların karmaşık ve derin anlamlar içermesi
          Biçimlendirici değerlendirmeden elde edilen geri bildirim-  gerektiğini, her öğrencinin kendi düşünme süreçlerini işe
          lerden öğretmenler ve öğrenciler eş zamanlı olarak fayda  koşarak verilen mesajlardan yola çıkarak kendi anlam-
          sağlar. Ödevlere ve sınıf içi performanslara verilen geri  larını oluşturmaları gerektiğini öne sürmektedir (Higgins,
          bildirim  öğrencilerin  kendi  öğrenmelerini  ve  becerilerini  Hartley ve Skelton, 2001; Ivanic, Clark and Rimmershaw,
          yeniden  yapılandırmalarını  sağlar.  Biçimlendirici  değer-  2000).  Geri  bildirimin  etkililiğini  artırmak  için  her  öğret-
          lendirmede geri bildirimin tek kaynağı öğretmen değildir,  menin kendine uygun bir geri bildirim modeli geliştirmesi
          özellikle  grup  çalışmalarında,  akranlar  birbirlerine  geri  gerekliliği  çeşitli  çalışmalarda  vurgulanmakta  ve  bu  da
          bildirim  sağlayarak  öğrenme  ve  öğretme  sürecini  daha  ancak  ve  bu  alandaki  farklı  görüşlerin  incelenmesi  ile
          etkili  hâle  getirirler. Akranlara  ek  olarak,  öğrenenler  de  olanaklı  hâle  gelebilecektir.  Bu  nedenle  çalışmanın  bu
          biçimlendirici  değerlendirmede  kendi  geri  bildirimlerini  kısmında geri bildirime ilişkin yapılan çalışmalara yer ve-
          oluştururlar. Bu geri bildirimlerinin hepsi de öğretmene,  rilmiştir.
          öğrenme sürecinde yaşanan güçlükler hakkında ve gele-
          cek öğretim etkinliklerinde odaklanması gereken beceri-
          lere ilişkin bilgiler sağlar.
                                                                          Biçimlendirici  değerlendirme
          Biçimlendirici  değerlendirmenin  temel  bileşenlerinden        doğası gereği öğrencilere öğ-
          geri  bildirime  ilişkin  yapılan  kavramsallaştırmanın  alan   renmelerini ve başarılarını ar-
          yazında olması gerekenden daha az yer aldığı ve bu kav-         tıracak geri bildirimleri sağlar.
          ramın değerinin henüz tam olarak anlaşılmadığı birçok
          araştırmacı tarafından dile getirilmektedir (Sadler 1998;
           .
          Istanbul
                  ÖLÇME
                                .
                   DEGERLENDIRME                                                                               31
                       (
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36