Page 35 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 35
Bilgisayar Tabanlı Test Uygulamaları
Prof. Dr. Hülya KELECİOĞLU Bilgisayar tabanlı
Hacettepe Üniversitesi testler (BTT) son 50
Eğitim Fakültesi yılda önemli ölçüde
Eğitim Bilimleri Bölümü gelişmiştir.
İletişim: hulyaebb@hacettepe.edu.tr
Teknoloji ve dijitalleşme hayatın tüm alanlarını etkiledi- nabilecek duruma erişmiştir. Testler okullarda, bilgisayar
ği gibi eğitimi ve sınav uygulamalarını da önemli ölçüde laboratuvarlarında, BTT için özel olarak kurulan test mer-
etkilemiştir. Son yıllarda dijitalleşmenin neredeyse haya- kezlerinde hatta internet bağlantısı sağlanarak ve gerekli
tın her alanını biçimlendirdiğini görmekteyiz. COVID-19 güvenlik önlemleri alınarak kişilerin evlerinde dahi uygu-
pandemi süreci de dijital teknolojiyi kullanmayı bir zo- lanabilmektedir (Luecht ve Sireci, 2011). BTT’lerde yay-
runluluk haline getirmiştir. Uzaktan eğitim ve bu eğitimin gın olarak çoktan seçmeli maddeler kullanılmakla birlikte
içinde yapılan uzaktan sınavlar internet eğitim sürecinin dijital ortamların farklı yanıtlama biçimlerine izin vermesi
ayrılmaz bir parçası olmuş; bilgisayar, tablet ve mobil te- (sürükle-bırak gibi), grafik, görüntü ve ses materyallerinin
lefonlar aracılığı ile sınavlar gerçekleştirilmiştir. kullanılması test maddelerinin daha farklı biçimde sunul- .
masını sağlamaktadır. ıstanbul
Bilgisayar tabanlı testler (BTT) son 50 yılda önemli öl- Alanyazında bilgisayar ortamında uygulanan testler için
çüde gelişmiştir. Bilgisayarlar başlangıçta testlerin pu- farklı kavramlar kullanılmıştır. Bunların bir kısmı testin
anlanması ve analizleri için kullanılmaktayken 1980’li uygulandığı ortamı ifade eden kâğıt-kalem testi, bilgisa-
yıllarda testlerin bilgisayar ortamında uygulanmasına yar tabanlı test, tablet tabanlı test gibi ifadelerdir. Bir kıs-
başlanmıştır. Madde tepki kuramındaki (MTK) gelişme- mı ise çevrimiçi testler, internet tabanlı testler gibi teste
lerin ardından bilgisayarda bireyselleştirilmiş test (BBT) erişilen teknolojiye atıfta bulunan adlandırmalardır (Lyn-
uygulamaları gelişmiş; 1990’larda ETS (Educational- ch, 2022). Uygulamalar bilgisayarla sınırlı olmayıp akıllı
Testing Service) tarafından GRE, TOEFL ve GMAT gibi
büyük ölçekli sınavlar kâğıt kalem uygulamasından BBT
uygulamasına geçiş yapmıştır (Way ve Robin, 2016).
COVID-19 süreci ile birlikte yüz yüze uygulamaların
ortadan kalkması sınavların da hızlı bir şekilde BTT ile
uygulanmasını zorunlu hâle getirmiştir. Sınavların kâğıt
kalem testleri (KKT) yerine BTT ile uygulanmasının pek
çok avantajı bulunmaktadır. BTT uygulamalarında farklı
madde türlerinin kullanılabilmesi, otomatik puanlamanın
yapılması ve sonuçların daha kısa sürede duyurulması,
çeşitli psikometrik analizlerle bireylerin puanlarının daha
az hatalı kestirmenin yapılabilmesi, daha kısa sürede
çok sayıda veri toplanabilmesi gibi pek çok avantaj sıra-
lanabilir (Weiss, 1982; Way ve Robin, 2016; Lync, 2022).
Günümüzde BTT’ler ağ bağlantılı bilgisayarlarda, kişisel
bilgisayarlarda (PC), tablet ve mobil telefonlarda uygula-
.
Istanbul
ÖLÇME
.
DEGERLENDIRME 35
(