Page 35 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 35

Bilgisayar Tabanlı Test Uygulamaları







          Prof. Dr. Hülya KELECİOĞLU                                              Bilgisayar   tabanlı
          Hacettepe Üniversitesi                                                  testler (BTT) son 50
          Eğitim Fakültesi                                                        yılda  önemli  ölçüde
          Eğitim Bilimleri Bölümü                                                     gelişmiştir.
          İletişim: hulyaebb@hacettepe.edu.tr








          Teknoloji ve dijitalleşme hayatın tüm alanlarını etkiledi-  nabilecek duruma erişmiştir. Testler okullarda, bilgisayar
          ği gibi eğitimi ve sınav uygulamalarını da önemli ölçüde  laboratuvarlarında, BTT için özel olarak kurulan test mer-
          etkilemiştir. Son yıllarda dijitalleşmenin neredeyse haya-  kezlerinde hatta internet bağlantısı sağlanarak ve gerekli
          tın her alanını biçimlendirdiğini görmekteyiz. COVID-19  güvenlik önlemleri alınarak kişilerin evlerinde dahi uygu-
          pandemi  süreci  de  dijital  teknolojiyi  kullanmayı  bir  zo-  lanabilmektedir (Luecht ve Sireci, 2011). BTT’lerde yay-
          runluluk haline getirmiştir. Uzaktan eğitim ve bu eğitimin  gın olarak çoktan seçmeli maddeler kullanılmakla birlikte
          içinde yapılan uzaktan sınavlar internet eğitim sürecinin  dijital ortamların farklı yanıtlama biçimlerine izin vermesi
          ayrılmaz bir parçası olmuş; bilgisayar, tablet ve mobil te-  (sürükle-bırak gibi), grafik, görüntü ve ses materyallerinin
          lefonlar aracılığı ile sınavlar gerçekleştirilmiştir.  kullanılması test maddelerinin daha farklı biçimde sunul-  .
                                                              masını sağlamaktadır.                                ıstanbul
          Bilgisayar tabanlı testler (BTT) son 50 yılda önemli öl-  Alanyazında bilgisayar ortamında uygulanan testler için
          çüde  gelişmiştir.  Bilgisayarlar  başlangıçta  testlerin  pu-  farklı  kavramlar  kullanılmıştır.  Bunların  bir  kısmı  testin
          anlanması  ve  analizleri  için  kullanılmaktayken  1980’li  uygulandığı ortamı ifade eden kâğıt-kalem testi, bilgisa-
          yıllarda  testlerin  bilgisayar  ortamında  uygulanmasına  yar tabanlı test, tablet tabanlı test gibi ifadelerdir. Bir kıs-
          başlanmıştır. Madde tepki kuramındaki (MTK) gelişme-  mı ise çevrimiçi testler, internet tabanlı testler gibi teste
          lerin ardından bilgisayarda bireyselleştirilmiş test (BBT)  erişilen teknolojiye atıfta bulunan adlandırmalardır (Lyn-
          uygulamaları  gelişmiş;  1990’larda  ETS  (Educational-  ch, 2022). Uygulamalar bilgisayarla sınırlı olmayıp akıllı
          Testing Service) tarafından GRE, TOEFL ve GMAT gibi
          büyük ölçekli sınavlar kâğıt kalem uygulamasından BBT
          uygulamasına geçiş yapmıştır (Way ve Robin, 2016).


          COVID-19  süreci  ile  birlikte  yüz  yüze  uygulamaların
          ortadan kalkması sınavların da hızlı bir şekilde BTT ile
          uygulanmasını zorunlu hâle getirmiştir. Sınavların kâğıt
          kalem testleri (KKT) yerine BTT ile uygulanmasının pek
          çok avantajı bulunmaktadır. BTT uygulamalarında farklı
          madde türlerinin kullanılabilmesi, otomatik puanlamanın
          yapılması ve sonuçların daha kısa sürede duyurulması,
          çeşitli psikometrik analizlerle bireylerin puanlarının daha
          az  hatalı  kestirmenin  yapılabilmesi,  daha  kısa  sürede
          çok sayıda veri toplanabilmesi gibi pek çok avantaj sıra-
          lanabilir (Weiss, 1982; Way ve Robin, 2016; Lync, 2022).


          Günümüzde BTT’ler ağ bağlantılı bilgisayarlarda, kişisel
          bilgisayarlarda (PC), tablet ve mobil telefonlarda uygula-
           .
          Istanbul
                  ÖLÇME
                                .
                   DEGERLENDIRME                                                                               35
                       (
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40