Page 39 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 39

müzde  KKT  yerine  kullanılmaya  başlanan  BTT’lerin  lisans öğrencilerinin sınav davranışlarına, sınav kaygıla-
          uygulama  farklılıkları  da  testlerin  geçerliğini  etkileyebil-  rına ve testteki performanslarına olumsuz bir etkisi olma-
          mektedir. Bu nedenle uygulama farklılığının test puanları  dığını bildirmişlerdir.
          üzerindeki etkisi çok sayıda araştırmaya konu olmuştur.
          Bu araştırmalar uygulamaların geçerliğini göstermesi ba-  KKT ve BTT olarak 104 çocuğa uygulanan bir matematik
          kımından da önemlidir (Wise, 2018).                 testinden alınan puanlar arasında anlamlı bir fark bulu-
                                                              namamış; görüşme yapılan çocukların çoğunluğu bilgi-
          BTT’ler avantajlı yönleri ile tercih edilseler de bilgisayar-  sayar testini daha kolay ve eğlenceli bulduğunu, iki çocuk
          da uygulanan bir testin KKT’den elde edilen sonuçlarla  bilgisayarı  daha  zor  bulduğunu  ifade  etmiştir  (Jhonson
          aynı  anlama  geldiğinin  kanıtlanması,  iki  uygulamadan  ve Green 2006). Bir genel yetenek testinin KKT ve BTT
          elde edilen puanların karşılaştırılabilir olduğunun göste-  formunda uygulandığı bir çalışmada (Aybek ve Demirtaş-
          rilmesi gerekir. Bu çalışmalara genellikle karşılaştırılabi-  lı, 2014) iki formun ölçtüğü özelliğin ve puanlarının denk
          lirlik çalışmaları ya da uygulama biçimi etkisi (modeeffe-  olduğu sonucuna varılmıştır.
          ct) çalışmaları adı verilmektedir (Lynch, 2022).
                                                              Wagner, Loesche & Bißantz (2022), Almanya’da merke-
          Lynch (2022) son 30 yıldaki literatür incelemesine daya-  zi  olarak  yapılan  performans  değerlendirmelerinin  KKT
          narak  KKT  ile  BTT’lerin  uygulamadan  kaynaklanan  et-  ve  BTT  uygulamalarını  karşılaştırmış  ve  BTT  puanları-
          kilerini testte ilerleme ve test düzeni, madde özellikleri,  nın KTT puanlarından anlamlı düzeyde düşük olduğunu,
          bilişsel süreçler, puanlama ve sınava girenlerin özellikleri  akademik başarısı düşük olan öğrencilerin de BTT’de de-
          olarak sınıflandırmıştır. Bu özelliklerin sınava girenlerin  zavantajlı oldukları sonucuna ulaşmışlardır. Nalbantoğlu
          puanları arasında farklılıklara yol açabileceğini belirtmek-  Yılmaz  (2021)  tarafından  yapılan  bir  meta-analiz  çalış-
          tedir.                                              masında Türkiye’de  1993-2020  yılları  arasında  yapılan
                                                              BTT, BBT ve KKT karşılaştırmasının yapıldığı 37 araş-
          BTT  ile  KKT’nin  uygulama  etkisinin  karşılaştırıldığı  ça-  tırma incelenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda KKT, BTT
          lışmalarda  farklı  sonuçlar  bulunmuştur.  Örneğin  PISA  ve BBT’den alınan puanlar arasında BTT uygulamaları   .
          2012’de  32  ülkenin  kâğıt  kalem  ve  bilgisayar  tabanlı  lehine düşük ve ihmal edilebilir bir fark bulunmuştur.
          uygulamalardan alınan matematik puanlarının karşılaş-                                                    ıstanbul
          tırıldığı bir çalışmada 11 ülkede KKT puanları BTT pu-  Alanyazında  yapılan  çalışmalar  farklı  içerik  ve  yaş  gu-
          anlarından daha yüksek iken; 13 ülkede tersi bir sonuca  ruplarını içermektedir; bazıları sınıf içi testler, bazıları da
          ulaşılmıştır (Jerrim, 2016). PISA 2015 matematik, fen ve  PISA gibi öğrenciler için düşük öneme sahip sınavlardır.
          okuma puanları Almanya, İsveç ve İrlanda’da karşılaştı-  Yapılan araştırmaların bazılarında iki uygulama arasında
          rıldığında bilgisayar tabanlı uygulamadan alınan puanlar  fark bulunmazken bazı çalışmaların sonuçları BTT, ba-
          KKT’den alınanlardan düşük bulunmuştur. Cinsiyetin uy-  zılarının sonuçları KKT uygulamalarının lehine sonuçlar
          gulama üzerinde genel olarak etkili olmadığı belirtilirken  üretmiştir.  İki  uygulama  arasında  farkın  bulunmaması
          öğrencilerin başarı düzeyleri (düşük, yüksek) için tutarlı  BTT uygulamalarının KKT yerine kullanılabileceğini gös-
          sonuçlar bulunamadığı belirtilmiştir (Jerrim vd., 2018).  termektedir.  BTT  aleyhine  sonuç  veren  araştırmalarda
                                                              bunların  nedenleri  araştırılarak  BTT  uygulamalarında
          İngilizce başarı testinin uygulama etkisini karşılaştıran bir  iyileştirmeye  gidilebilir.BTT  uygulamalarını  geliştirmek
          çalışmada kâğıt-kalem ve bilgisayar tabanlı testlerin ge-  ve iyileştirmek için daha fazla çalışmaya ihtiyaç olduğu
          çerlik ve güvenirlikleri arasında ve iki testten alınan puan-  görülmektedir.
          ların ortalamasında manidar bir fark bulunmamıştır (Öz
          ve Özturan, 2018). Cassady ve Gridley (2005) BTT’lerin





          Kaynakça

          Aybek, E. C. ve Demirtaşlı, R. N. (2014). Bilgisayar Ortamında ve Kâğıt-Kalem Formunda Uygulanan Genel Yetenek
          Testinin Psikometrik Özelliklerinin Karşılaştırılması, İlköğretim Online, 13(4), 1400-1413.
          Bezirhan, U., vonDavier, M., &Grabovsky, I. (2021). Modeling item revisit behavior: The hierarchical speed–accura-
          cy–revisits model. Educational and Psychological Measurement, 81(2), 363-387.
           .
          Istanbul
                  ÖLÇME
                                .
                   DEGERLENDIRME                                                                               39
                       (
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44