Page 44 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 44

Öğretmenler yazılı sınav uygulamalarına, çoktan seçmeli test uygulamalarına ve eğitim öğretim amaçlı kullanılan
          oyun kartlarına sıklıkla başvurmaktadırlar. Fakat bunları manuel olarak hazırlamak genellikle belirli düzeyde meş-
          guliyeti  olan  öğretmenler  için  zor  olabilmektedir.  DDİ  temel  alınarak  eğitim  materyalleri  için  sorular  ve  cevaplar
          oluşturulabilmekte ve bu alanda eğitmenlere yardımcı olunabilmektedir. DDİ kapsamında bir öğrencinin yazılı sınav
          yanıtlarının öğrenme materyalinde yer alan gerçeklerle ne kadar yakından eşleştiği yani benzediği de belirlenebil-
      ıstanbul   mektedir (Pascual-Nieto, 2011). Sorular ve değerlendirmeler, okuma seviyesi ve öğrenme temposu gibi öğrencinin
          kendine özgü öğrenme ihtiyaçlarına göre uyarlanabilmektedir. DDİ temelli araçlar sayesinde öğretmenler için büyük
    .     bir zaman tasarrufu sağlayan dilbilgisi, yapı, anlambilim ve akıl yürütme göz önünde bulundurularak bir makaleye
          not verilebilmektedir. Önceden eğitilmiş bir dönüştürücü modele bir diziden diziye katman eklenerek bir özetleme
          modeliyle aynı şekilde bir soru-cevaplama modeli üretilebilmektedir. Giriş dizisi olan bir sorgu için cevap olan başka
          bir dizi üretmelidir. Konuya özgü soru-cevap veri kümeleri kullanılarak önceden eğitilmiş temel model ve dizi temel
          alınıp katman birleşimine ilişkin ayarlama gerçekleştirilebilmektedir.


          DDİ günümüzde daha çok sınıflarda çocukların okuma  öğrencilerin yazılarının bilişsel sürecini tanımlamaya yar-
          ve  yazma  becerilerini  geliştirmelerine  yardımcı  olmak  dımcı olacak daha fazla DDİ çözümüne ihtiyaç duyulacak
          için kullanılmaktadır. Örneğin, bir öğrenci DDİ temelli bir  ve bu da ister genel yazı mekaniği ister bir çalışmanın
          araca yedi paragraflık bir kompozisyonu aktardığı taktir-  yapısı olsun, temel düzeyde nasıl iyileşme gerçekleştiri-
          de DDİ aracılığıyla öğrencilere daha iyi yardımcı oluna-  lebileceğine dair önerilerle sonuçlanacaktır.
          bilmesi adına yüklenen metinden anlamlı yorumlar elde
          edilebilmektedir. Bu amaç için kullanılan araçlar tekno-  Bir öğretmenin sahip olduğu en büyük sorumluluklardan
          lojik metni analiz etmekte ve değişiklikler için önerilerde  bir tanesi de öğrencilere öğrenmeleri konusunda ilham
          bulunmaktadır. DDİ ayrıca bir noktayı veya iddiayı des-  vermektir. Bir öğrencinin dersin geri kalanından tamamen
          teklemek  için  temel  tartışmacı  gerçeklerin  eksikliğine  kopması için sadece kısa bir süre sıkılması yeterlidir. Bu
          veya kanıttan yoksun bir metin bölümüne işaret etmek  nedenle çocukların derse katılımını ve derse ilişkin mo-
          gibi daha spesifik geri bildirimler de sağlayabilmektedir.  tivasyonunu sağlayabilmek de gerekmektedir. Doğal dil
          Bununla birlikte, öğretmenlerin DDİ teknolojisini yalnızca  işlemenin  eğitimde  bu  kadar  büyüleyici  bir  araç  hâline
          öğrencilerin öğretmenlerine daha kaliteli çalışmalar sun-  gelmesinin  nedenlerinden  bir  tanesi  de  budur.  DDİ  ve
          malarına  yardımcı  olmak  yerine,  öğrencilerin  de  neler  makine öğrenimi teknolojisi aracılığıyla bir sınıftaki öğret-
          olup bittiğini ve onların benzersiz becerilerini gözlemle-  men ve öğrencilerin ders esnasında zihinsel durumlarını
          mek için kullanmaları gerektiği düşünülmektedir. Tekno-  belirlemek  için  konuştuğu  dili  değerlendirilebilmektedir.
          loji  ilerledikçe  hem  öğrenciler  hem  de  öğretmenler  için  Öğretmenler böyle bir değerlendirmeyi, öğrencilerin öğ-
                                                                                     .
                                                                                    Istanbul
                                                                                            ÖLÇME
         44                                                                                      (        .
                                                                                             DEGERLENDIRME
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49