Page 44 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 44
Öğretmenler yazılı sınav uygulamalarına, çoktan seçmeli test uygulamalarına ve eğitim öğretim amaçlı kullanılan
oyun kartlarına sıklıkla başvurmaktadırlar. Fakat bunları manuel olarak hazırlamak genellikle belirli düzeyde meş-
guliyeti olan öğretmenler için zor olabilmektedir. DDİ temel alınarak eğitim materyalleri için sorular ve cevaplar
oluşturulabilmekte ve bu alanda eğitmenlere yardımcı olunabilmektedir. DDİ kapsamında bir öğrencinin yazılı sınav
yanıtlarının öğrenme materyalinde yer alan gerçeklerle ne kadar yakından eşleştiği yani benzediği de belirlenebil-
ıstanbul mektedir (Pascual-Nieto, 2011). Sorular ve değerlendirmeler, okuma seviyesi ve öğrenme temposu gibi öğrencinin
kendine özgü öğrenme ihtiyaçlarına göre uyarlanabilmektedir. DDİ temelli araçlar sayesinde öğretmenler için büyük
. bir zaman tasarrufu sağlayan dilbilgisi, yapı, anlambilim ve akıl yürütme göz önünde bulundurularak bir makaleye
not verilebilmektedir. Önceden eğitilmiş bir dönüştürücü modele bir diziden diziye katman eklenerek bir özetleme
modeliyle aynı şekilde bir soru-cevaplama modeli üretilebilmektedir. Giriş dizisi olan bir sorgu için cevap olan başka
bir dizi üretmelidir. Konuya özgü soru-cevap veri kümeleri kullanılarak önceden eğitilmiş temel model ve dizi temel
alınıp katman birleşimine ilişkin ayarlama gerçekleştirilebilmektedir.
DDİ günümüzde daha çok sınıflarda çocukların okuma öğrencilerin yazılarının bilişsel sürecini tanımlamaya yar-
ve yazma becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak dımcı olacak daha fazla DDİ çözümüne ihtiyaç duyulacak
için kullanılmaktadır. Örneğin, bir öğrenci DDİ temelli bir ve bu da ister genel yazı mekaniği ister bir çalışmanın
araca yedi paragraflık bir kompozisyonu aktardığı taktir- yapısı olsun, temel düzeyde nasıl iyileşme gerçekleştiri-
de DDİ aracılığıyla öğrencilere daha iyi yardımcı oluna- lebileceğine dair önerilerle sonuçlanacaktır.
bilmesi adına yüklenen metinden anlamlı yorumlar elde
edilebilmektedir. Bu amaç için kullanılan araçlar tekno- Bir öğretmenin sahip olduğu en büyük sorumluluklardan
lojik metni analiz etmekte ve değişiklikler için önerilerde bir tanesi de öğrencilere öğrenmeleri konusunda ilham
bulunmaktadır. DDİ ayrıca bir noktayı veya iddiayı des- vermektir. Bir öğrencinin dersin geri kalanından tamamen
teklemek için temel tartışmacı gerçeklerin eksikliğine kopması için sadece kısa bir süre sıkılması yeterlidir. Bu
veya kanıttan yoksun bir metin bölümüne işaret etmek nedenle çocukların derse katılımını ve derse ilişkin mo-
gibi daha spesifik geri bildirimler de sağlayabilmektedir. tivasyonunu sağlayabilmek de gerekmektedir. Doğal dil
Bununla birlikte, öğretmenlerin DDİ teknolojisini yalnızca işlemenin eğitimde bu kadar büyüleyici bir araç hâline
öğrencilerin öğretmenlerine daha kaliteli çalışmalar sun- gelmesinin nedenlerinden bir tanesi de budur. DDİ ve
malarına yardımcı olmak yerine, öğrencilerin de neler makine öğrenimi teknolojisi aracılığıyla bir sınıftaki öğret-
olup bittiğini ve onların benzersiz becerilerini gözlemle- men ve öğrencilerin ders esnasında zihinsel durumlarını
mek için kullanmaları gerektiği düşünülmektedir. Tekno- belirlemek için konuştuğu dili değerlendirilebilmektedir.
loji ilerledikçe hem öğrenciler hem de öğretmenler için Öğretmenler böyle bir değerlendirmeyi, öğrencilerin öğ-
.
Istanbul
ÖLÇME
44 ( .
DEGERLENDIRME