Page 45 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 45
retim yaklaşımlarına gerçek zamanlı olarak nasıl tepki verdiklerini ve bunları daha ilgi çekici hâle getirmek için neler
yapılabileceğini görmek için kullanabilir. DDİ ile dersi anlamakta zorluk çeken öğrencilerin belirlenmesine yardımcı
olunabilmekte ve daha fazla dikkat gereksinimi olan çocuklara ilişkin tespitte bulunulabilmektedir. Bu durum, dersler
sırasında öğrenci davranışlarını ve dikkat sürelerini izleyebilen, kaydedebilen ve analiz edebilen DDİ izleme teknolo-
jileri için bir pazar yaratmıştır (Liu vd., 2011).
Okuma konusunda sorun yaşayan öğrencilere yardımcı olma amacıyla da geliştirilmiş
olan DDİ uygulamaları söz konusudur. Bu uygulamalar kapsamında çalışan DDİ algorit-
maları aracılığıyla bir öğrencinin okuma becerilerindeki kusurlar hızla tespit edebilmekte
ve nasıl geliştirileceğine dair gerçek zamanlı, otomatik geri bildirim verilebilmektedir.
Elbette, bir öğretmenin çocuklarla dolu bir sınıfta dolaşıp her öğrenciye bu tür bir geri bildirim verecek zamanının
veya kaynağının olması neredeyse imkânsızdır (Nadkarni vd., 2011). DDİ temelli sistemler bu tip durumlara çözüm
olma noktasında giderek daha popüler hâle gelmektedir. DDİ’nin eğitimdeki bir başka şaşırtıcı özelliği de öğrencileri
hem zorluk hem de üretkenlik açısından kendilerine en uygun okuma içeriğiyle eşleştirmeye yardımcı olabilmesidir.
DDİ temelli sistemlerden öğretmenlerin tek başlarına gerçekleştirebilme ihtimalinin çok düşük olduğu bu ve benzer
tipteki durumlarda da yüksek verim alınabilmektedir. DDİ teknolojisinin ayrıca öğrencilerin okuma puanlarını Fles-
ch-Kincaid Grade Level testi gibi geleneksel yöntemlere göre çok daha doğru bir şekilde derecelendirdiği düşünül-
mektedir. Uygulama programlama arayüzü (API) çözümlerinin giderek daha popüler hâle gelmesinin ve giderek artan
sayıda şirket tarafından kullanılmasının bir başka nedeni de budur. .
Eğitim Bilimleri kapsamında belki de Doğal Dil İşleme’nin en fazla temel alındığı başlıklardan bir tanesi de otomatik ıstanbul
soru üretimidir. Otomatik soru üretimi, birçok araştırmacının çalışmalarını sunduğu bir araştırma alanıdır ve daha
yüksek oranda doğruluk elde etme amacıyla hâlâ araştırılan bir alandır. Birçok araştırmacı DDİ aracılığıyla otoma-
tik soru üretimi alanında çalışmakta ve farklı soru türlerini otomatik olarak üretmek için çok sayıda teknik ve model
geliştirmektedir. DDİ teknikleri kullanılarak bilgisayar temelli testler için çoktan seçmeli soru oluşturma ise öğretmen-
lerin bir metin dosyasındaki belgelerinden çoktan seçmeli sorular belirlemelerine ve daha sonra oluşturulan sorulara
cevap vermelerine yardımcı olan bir sistemdir. Bu sistemler eğitim sektörünün her alanında öğrencilerin bilgi veya
seviyelerini test etmek için kullanılabilmektedir. Japonya, Almanya, İngiltere, ABD ve Hollanda gibi ülkeler, DDİ ta-
banlı sistemler geliştirme konusunda başı çeken ülkelerdendir. Bu noktada Türkiye’de gerçekleştirilen çalışmaların
ise yetersiz kaldığı söylenebilir.
Bilginin sürekli büyümesi DDİ vb. süreçlerin çok daha doğru ve kesin algoritmalarla gerçekleştirilmesini zorunlu kıl-
maktadır. İnsanlar ve makineler arasındaki etkileşimin şeklinin değişmesi DDİ’nin yaşam kalitemizi önemli ölçüde
artıran bir teknoloji olduğu gerçeğinin kanıtıdır. Günümüzde etrafımızı saran bilginin büyük bir miktarının yapılan-
dırılmamış olduğu ve bu verileri düzenlemenin sayısız araştırmacı tarafından her gün ele alınan önemli bir zorluk
olduğu göz önünde bulundurulduğunda DDİ’nin veri biliminin en büyük alanlarından bir tanesi olduğu gerçeğiyle karşı
karşıya kalınmaktadır. DDİ alanında sürekli ilerlemeler kaydedilmektedir ve bunun hayatımızın giderek daha fazla
yönünü etkilemesi beklenmektedir.
.
Istanbul
ÖLÇME
.
(
DEGERLENDIRME 45