Page 47 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 47

Örneklerle Bilgisayar Tabanlı

         Çok Aşamalı Uyarlanmış Test

         (ÇAT) Tasarımları





          Dr. Öğr. Üyesi Rabia Karatoprak Erşen
          Kastamonu Üniversitesi
          Eğitim Fakültesi
          Eğitim Bilimleri Bölümü
          İletişim: rabiakersen@kastamonu.edu.tr




          Sınavların uygulanma biçimleri, sınav sonuçlarının han-
          gi amaçla kullanılacağına ve sınavı uygulayanların sahip
          olduğu  altyapı  ve  donanım  imkânlarına  göre  belirlen-
          mektedir. Sınav uygulama biçimleri, kâğıt-kalem ile uy-
          gulanan geleneksel sınavlardan bilgisayar tabanlı uyar-
          lanmış  sınavlara  çeşitlilik  göstermektedir.  Geleneksel
          sınavlarda sınava giren herkes aynı sınav kitapçığını ya
          da içerik ve zorluk bakımından birbirine denk kitapçıkla-
          rından birini alır. Bilgisayar tabanlı uyarlanmış sınavlarda                                               .
          ise sınava giren her bir katılımcı kendi başarı seviyesine  zor ya da daha kolay bir soruya yönlendirilir, iii) sınava   ıstanbul
          denk düşen sorulardan oluşan içerik ve zorluk anlamın-  girenin cevapladığı sorular puanlanarak başarısı hesap-
          da farklılaşan sınavlardan birine girer. Başarı seviyesine  lanır, iv) başarı puanına denk zorlukta bir soruya yönlen-
          göre sınav soruları değiştiği için uyarlanmış sınavlar ola-  dirilir. İii ve iv sıralı işlemler sınav bitiş ölçütü sağlanana
          rak isimlendirilmektedir. Benzer şekilde geleneksel test-  kadar tekrar eder. Sınav bitiş ölçütü sağlandıktan sonra
          ler de içeriği sabit sınavlar olarak düşünülebilir.   sınava girenin asıl puanı hesaplanır. Sınav bitiş ölçütü sı-
                                                              nav süresi, cevaplanması gereken soru sayısı, erişilmesi
          Bilgisayar tabanlı uyarlanmış sınavlar, sınava giren kişi-  gereken koşullu standart ölçme hatası gibi farklı ölçütler
          nin başarı seviyesi değiştikçe sınavın içeriğini değiştir-  olabilir.
          diği için her bir katılımcı kendine özgü sınavlara girmiş
          olur. Bu sebeple bu sınavlar bireyselleştirilmiş sınavlar  Lord (1968) BOBUT’taki uyarlamanın soru kümeleri şek-
          olarak düşünülebilir. Lord (1968) bilgisayar tabanlı uyar-  linde yapılabileceğine değinmiş ve Lord (1971) çalışma-
          lanmış sınavların nasıl uygulanabileceğini teorik olarak  sında two-stage tests olarak  adlandırdığı  bu sınavların
          açıklayan ilk çalışmadır. Lord (1977) çalışması bu sınav  kuramsal yapısını tanıtmıştır. Alanda computerized mul-
          biçiminin uygulandığı ilk örnektir. Günümüzde compute-  ti-stage  adaptive  testing  olarak  adlandırılan  bu  testler
          rized adaptive testing olarak adlandırılmaktadır. Türkçe  Türkçeye bilgisayar tabanlı çok aşamalı uyarlanmış test-
          kaynaklarda  bilgisayar  tabanlı  bireyselleştirilmiş  testler  ler (ÇAT) olarak çevrilebilir. BOBUT ve ÇAT tasarımları
          ya  da  bilgisayar  ortamında  bireye  uyarlanmış  testler  en bilinen ve en yaygın kullanılan uyarlanmış test tasa-
          olarak  geçmektedir.  Bu  metinde  bu  sınavlar  bilgisayar  rımlarıdır (Yan, Lewis, & von Davier; 2014).
          ortamında bireye uyarlanmış testler (BOBUT) terimiyle
          adlandırılacaktır.                                  ÇAT tasarımlarında uyarlama aşamalar (stage) arasında
                                                              gerçekleşir ve en azından iki aşamadan oluşur (Luecht
          BOBUT başlangıcı ve bitişi farklı şekillerde gerçekleştiri-  ve Nungester, 1998). Her bir aşamada modül (module)
          lebilir fakat temel uygulama süreci şu şekildedir: i) sınav  diye adlandırdığımız mini test olarak düşünebileceğimiz
          ortalama zorlukta bir soru ile başlatılır, ii) sınava giren  soru kümeleri yer alır. Şekil 1 üç aşamalı bir 1-2-3 ÇAT
          kişinin cevabının doğru ya da yanlış olmasına göre daha  tasarımını göstermektedir.
           .
          Istanbul
                  ÖLÇME
                                .
                   DEGERLENDIRME                                                                               47
                       (
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52