Page 49 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 49
Bir panelde aynı aşamada yer alan modüller aynı sayıda soru içerir fakat zorluk anlamında farklılaşır. Aynı aşamadaki
modüller ortak sorular içerebilir fakat bir sınav yolunu oluşturan modüller ortak soru içeremez. Ölçülmesi gereken
kazanımlar ya da konu başlıkları dağılımı ya modül ya da sınav yolu düzeyinde yapılabilir.
Bir ÇAT tasarlarken panel deseninin nasıl olacağı, panelin nasıl oluşturulacağı ve yönlendirme ve puanlamanın nasıl
yapılacağının belirlenmesi gerekir (Lord, 1971). Yan, von Davier ve Lewis (2014) bu başlıklar hakkında kapsamlı bilgi
sunmaktadır. Türkçe ve giriş seviyesinde bir kaynak için Karatoprak Erşen (2021) çalışmasına bakılabilir.
Operasyonel ÇAT Tasarımları
ÇAT tasarımları farklı ölçme ihtiyaçlarını karşılamada operasyonel olarak kullanılmaktadır. Bu metinde üç tane ope-
rasyonel olarak uygulanan ÇAT tasarımında sınav anlatılacaktır. Bunlardan ilki Amerika Birleşik Devletleri’nde lisan-
süstü eğitime girişte kullanılan Graduate Records Examination revised General test (rGRE). rGRE sınavı analitik yaz-
ma, sözel akıl yürütme, sayısal akıl yürütme ölçen 2011 yılından itibaren sözel ve sayısal akıl yürütme bölümlerinin
ÇAT tasarımında uygulandığı bir sınavdır (Robin, Steffen ve Liang, 2014). 1-3 deseninde her modülde 20 soru yer
alır. Bu sınavın içeriği sabit sınav yerine ÇAT olarak uygulanmasının amacı yüksek ve düşük puan alanların ölçme
hatasının azaltılması ve bu puanların geçerliliğinin artırılmasıdır.
Belirli bir puanın ölçüt olarak belirlendiği sınıflandırma amaçlı sınavlarda ÇAT tasarımının içeriği sabit sınavlara göre
artısı ölçüt olan puan ve bu puana yakın puanlarda daha hassas ölçümler yapabilmesidir. Uniform Certified Public
Accounting Examinations (AICPA) sınavı bu amaçla tasarlanmış bir ÇAT sınavıdır (Breithaupt, Zhang ve Hare, 2014).
Amerika Birleşik Devletleri’nde muhasebe alanında çalışabilmek için bu sınavdan yeterli puanı almak gerekmektedir.
Bu sınav 1-2-2 panel deseninde olup her modül 25 soru içerir. Bu sınavda hem 2 hem de 3. aşama orta zorlukta ve
yüksek zorlukta birer modülden oluşmaktadır. Şekil 2 bu deseni göstermektedir.
Şekil 2. 1-2-2 deseni ıstanbul .
.
Istanbul
ÖLÇME
.
(
DEGERLENDIRME 49