Page 48 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 48

Şekil 1. 1-2-3 deseninde bir ÇAT örneği







































      ıstanbul



    .     Şekil 1’deki 1-2-3 ÇAT deseninde ilk aşama bir tane yönlendirme modülü (routingmodule), ikinci aşama iki modül ve
          son aşama üç modül içerir. 1-2-3 deseni üzerinden ÇAT tasarımının uygulanması şu şekildedir:


          1.  Katılımcı panellerden birine atanır.
          2.  Aynı panele atanan herkes yönlendirme modülündeki soruları cevaplandırır.
          3.  Her bir katılımcının cevapları puanlanır ve başarı puanı hesaplanır. Bu başarı puanı geçici başarı puanıdır.
          4.  Her bir katılımcı geçici puanına göre 2. aşamadaki modüllerden birine yönlendirilir.
          5.  Her bir katılımcının yönlendirme modülüne ve 2. aşamadaki modüle verdiği cevaplar kullanılarak geçici başarı
             puanı hesaplanır.
          6.  Her bir katılımcı geçici puanına göre 3. aşamadaki modüllerden birine yönlendirilir.
          7.  Her bir katılımcının baştan sonra verdiği bütün cevaplar kullanılarak asıl başarı puanı hesaplanır.


          Bu uygulama adımları 1-2-3 desenine özgü olsa da diğer desenlerin uygulanmasının ana mantığı aynıdır. ÇAT tasa-
          rımlarında modüllerin ve aşamaların oluşturduğu sınavın uygulama birimi paneldir. Soru ve sınav güvenliği açısından
          birden fazla birbirine denk yani paralel paneller oluşturulur. Paralel paneller farklı sorulardan oluşur ama istatiksel
          ve ölçme ile ilgili nitelikleri aynıdır. Sınava girenler bu panellerden birine atanırlar ve sınavı aynı panelde tamamlar.
          Panel içinde alt kitapçıklar bulunan bir sınav kitapçığı olarak düşünülebilir. Sınava girenlerin baştan sona cevapla-
          dıkları sorular bu alt kitapçıkları oluşturur. Örnek verilen 1-2-3 tasarımında dört farklı sınav kitapçığı oluşmaktadır.
          Örneğin kesik çizgilerle birbirine bağlanan modülleri cevaplayan kişiler en kolay kitapçıktan sınava girmişlerdir. Bu
          kişiler yönlendirme modülünü cevapladıktan sonra 2. aşamada kolay modülü 3. aşamada en kolay modülü cevap-
          lamıştır. Diğer üç kitapçık orta zorlukta iki kitapçıktan ve en zor düzeyde bir kitapçıktan oluşmaktadır. Aynı panele
          atanan katılımcıların hepsi hem ortak sorular içeren hem de farklı zorluk seviyesinde soru kümeleri içeren bu sınav
          alt kitapçıklarından sınavı tamamlamış olurlar. Bu alt kitapçık kavramı ÇAT alanında sınav yolu (path ya da pathway)
          olarak adlandırılmaktadır.
                                                                                     .
                                                                                    Istanbul
                                                                                            ÖLÇME
         48                                                                                      (        .
                                                                                             DEGERLENDIRME
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53