Page 48 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 48
Şekil 1. 1-2-3 deseninde bir ÇAT örneği
ıstanbul
. Şekil 1’deki 1-2-3 ÇAT deseninde ilk aşama bir tane yönlendirme modülü (routingmodule), ikinci aşama iki modül ve
son aşama üç modül içerir. 1-2-3 deseni üzerinden ÇAT tasarımının uygulanması şu şekildedir:
1. Katılımcı panellerden birine atanır.
2. Aynı panele atanan herkes yönlendirme modülündeki soruları cevaplandırır.
3. Her bir katılımcının cevapları puanlanır ve başarı puanı hesaplanır. Bu başarı puanı geçici başarı puanıdır.
4. Her bir katılımcı geçici puanına göre 2. aşamadaki modüllerden birine yönlendirilir.
5. Her bir katılımcının yönlendirme modülüne ve 2. aşamadaki modüle verdiği cevaplar kullanılarak geçici başarı
puanı hesaplanır.
6. Her bir katılımcı geçici puanına göre 3. aşamadaki modüllerden birine yönlendirilir.
7. Her bir katılımcının baştan sonra verdiği bütün cevaplar kullanılarak asıl başarı puanı hesaplanır.
Bu uygulama adımları 1-2-3 desenine özgü olsa da diğer desenlerin uygulanmasının ana mantığı aynıdır. ÇAT tasa-
rımlarında modüllerin ve aşamaların oluşturduğu sınavın uygulama birimi paneldir. Soru ve sınav güvenliği açısından
birden fazla birbirine denk yani paralel paneller oluşturulur. Paralel paneller farklı sorulardan oluşur ama istatiksel
ve ölçme ile ilgili nitelikleri aynıdır. Sınava girenler bu panellerden birine atanırlar ve sınavı aynı panelde tamamlar.
Panel içinde alt kitapçıklar bulunan bir sınav kitapçığı olarak düşünülebilir. Sınava girenlerin baştan sona cevapla-
dıkları sorular bu alt kitapçıkları oluşturur. Örnek verilen 1-2-3 tasarımında dört farklı sınav kitapçığı oluşmaktadır.
Örneğin kesik çizgilerle birbirine bağlanan modülleri cevaplayan kişiler en kolay kitapçıktan sınava girmişlerdir. Bu
kişiler yönlendirme modülünü cevapladıktan sonra 2. aşamada kolay modülü 3. aşamada en kolay modülü cevap-
lamıştır. Diğer üç kitapçık orta zorlukta iki kitapçıktan ve en zor düzeyde bir kitapçıktan oluşmaktadır. Aynı panele
atanan katılımcıların hepsi hem ortak sorular içeren hem de farklı zorluk seviyesinde soru kümeleri içeren bu sınav
alt kitapçıklarından sınavı tamamlamış olurlar. Bu alt kitapçık kavramı ÇAT alanında sınav yolu (path ya da pathway)
olarak adlandırılmaktadır.
.
Istanbul
ÖLÇME
48 ( .
DEGERLENDIRME