Page 52 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 52

Geri Bildirim Türleri ve

         Teknolojik Gelişmeler




          Doç. Dr. Seher YALÇIN
          Ankara Üniversitesi
          Eğitim Fakültesi
          Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı
          İletişim: yalcins@ankara.edu.tr








          Değerlendirme, ölçme sonuçlarının bir ölçütle karşılaştı-  folyolar (Güler, 2018). Öğretmenler, bu süreçte öğretim
          rılarak karara varılması sürecidir. Yani değerlendirme i)  sürecinin aksayan yönlerini tespit ederek düzeltebilirler.
          ölçme, ii) ölçüt ve iii) karar verme, sonuca varma olmak  Değer  biçmeye  dönük  değerlendirmede  öğrenciye  eği-
          üzere üç basamaktan oluşmaktadır (Tekin, 1996). Örne-  tim  süreci  sonunda  aldığı  nota  göre  bir  değer  biçmek
          ğin, “Defne matematik dersinden 75 aldı.” dediğimizde  yani öğrenciye not vermek amaçlanır. Örneğin; yeterlik
          ölçme işlemini ifade ederken “Matematik dersinden geç-  sınavları, finaller, bitirme tezleri (Güler, 2018). Biçimlen-
          me notu 70’dir.” denildiğinde ölçüt belirtilmiş olur. “Defne  dirme-yetiştirmeye dönük değerlendirmelerde, ilgili konu-
          matematik  dersinden  geçti.”  ise  sonuca  varmadır.  Bu-  daki öğrenme eksikliklerini ve güçlüklerini belirlemek ve
      ıstanbul   rada yapılan değerlendirme, öğrenciye not verme ama-  bu eksikliklerin/yetersizliklerin giderilmesi için önerilerde

          cıyla  yapılan  değerlendirmedir.  Eğitimde  ölçme  araçla-
                                                              bulunmak (Tekin, 1996) önem taşımaktadır.
    .     rına dayalı olarak verilen çeşitli değerlendirme kararları
          vardır. Eğitim kurumlarında öğrencilerin diploma ya da  Nelson ve Schunn (2009) geri bildirimin üç farklı anlamda
          sertifika alabilmeleri için belli bir yeterlik düzeyine sahip  kullanılabildiğini belirtmektedir. Geri bildirimin beğenme,
          olmaları gerekmektedir. Notlar öğrencilerin başarılı olup  övme, destekleme gibi ilgili davranışı arttırmaya yönelik
          olmadıklarının bir göstergesi olarak not verme amacıyla  motivasyonel anlamdaşlıkla kullanıldığı ifade edilmekte-
          değerlendirmeler yapılmaktadır. Öğrencileri yabancı dil  dir.  Ek  olarak  davranışı  ödüllendirme  ve  cezalandırma
          seviye tespit sınavı sonuçlarına göre yabancı dil sınıfla-  amacıyla  pekiştirme  anlamında  da  sıklıkla  kullanıldığı
          rına yerleştirirken yaptığımız değerlendirme yerleştirme  tespit edilmiştir. Üçüncü kullanımı ise bilgi anlamındadır.
          ve sınıflama amacıyla yapılan değerlendirmeye örnektir.  Öğrenciye  akranı  veya  öğretmeni  tarafından  eksik  ve
          Öğretmenlik hizmetine atamada KPSS sınav sonuçları-  yanlış olanı değiştirmek için kullanılan bilgilerden oluş-
          nın kullanılması ise seçme amacıyla yaptığımız değer-  maktadır.
          lendirmelere örnektir. Ayrıca öğrencilere, velilere, öğ-
          retmenlere ve diğer eğitimcilere geri bildirim vermek
          amacıyla da değerlendirmeler yaparız (Kilmen, 2017).


          Eğitim  öğretim  sürecinde  amaca  göre  ise  üç  tür  de-
          ğerlendirme  yapılmaktadır.  İlki  tanıma-yerleştirmeye
          dönük  değerlendirmedir.  Bu  değerlendirme,  eğitim
          sürecinin  başında  öğrenciyi  tanımak  amacıyla  yapılır,
          öğrenciye not vermek asıl amaç değildir. Seviye tespit
          sınavları  örnek  olarak  verilebilir.  Biçimlendirme-yetiş-
          tirmeye dönük değerlendirmede, eğitim süreci devam
          ederken  öğrencinin  eksiklerini  belirleyerek  öğrenciye
          geri  bildirimde  bulunmak  amaçlanır.  Örneğin;  tarama
          testleri,  performansa  dayalı  durum  belirlemeler,  port-                .
                                                                                    Istanbul
                                                                                            ÖLÇME
         52                                                                                      (        .
                                                                                             DEGERLENDIRME
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57