Page 43 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 43
Eğitim bağlamında gerçekleşen iletişim ve faaliyetlerin rilmesinde ve bu kapsamda herhangi bir problem ya-
çoğu konuşma ve metin yoluyla gerçekleşmektedir. Bu şayan öğrencilerin belirlenmesinde etkili olabilmektedir.
da doğal dil işlemeyi ve eğitimde kullanımını mantıklı Eğitimciler, bir sınıfta öğrenim görmekte olan öğrenciler
bir eşleşme haline getirmektedir. Eğitim kurumlarındaki arasındaki iş birliği düzeyini incelemek maksadıyla DDİ
yöneticiler ve personeller, DDİ’yi temel alan semantik ve tabanlı teknikleri kullanabilirler. Araştırmacılar, çevrim içi
duygu analizi aracılığıyla öğrencilerin o anda aldıkları tartışma forumlarında ve Kitlesel Açık Çevrim içi Kurs-
eğitime, akademik ve sosyal çevrelerindeki değişikliklere larda veya MOOC’larda öğrenciler arasındaki iş birliği
yanıt olarak gösterdikleri davranışları inceleyebilmekte- modellerini ortaya çıkarmak için dil verilerine sosyal ağ
dir. Bu, belirli bir müfredatın veya öğretim yaklaşımının analizi yaklaşımlarını uygulayabilmektedirler.
iyi bir şekilde karşılanıp karşılanmadığının değerlendi-
Öğrencilerin kavramsal anlayışını değerlendirmek ve zamanında geri bildirim sağlamak, öğretimin en önemli yönle- ıstanbul .
rinden bir tanesidir. Çünkü bunlar öğretimin kavramsal anlayışı daha etkili bir şekilde geliştirmek için uyarlanmasına
olanak tanımaktadır. Esnek çalışma düzenlemeleri lehine ortaya çıkan değişimle birlikte geleneksel biçimlendirici
değerlendirme tekniklerinin günümüz öğretim ortamlarına uygunluğu tartışılır hâle gelmiştir. Otomatik değerlendirme,
eğitimcilere ve öğrencilere gerektiğinde ve tekrarlanabilir bir şekilde geri bildirim verilmesini sağlar. Ayrıca otomatik
bir yaklaşımla geleneksel değerlendirmenin zaman gereksinimleri büyük ölçüde azaltılarak sınıf mevcutlarının art-
masının zararlı etkileri önemli ölçüde azaltılır. Dil değerlendirmesi DDİ için en eski ancak hâlâ çok aktif olan eğitim
uygulamalarından bir tanesidir. Düzey belirleyici dil değerlendirmesi tipik olarak öğrencilerin birinci veya ikinci bir dili
okuma, yazma veya konuşma yeterliliklerinin değerlendirilmesini içermektedir (Wahl vd., 2010). Bunun aksine biçim-
lendirici dil değerlendirmesi mevcut yeterliliği geliştirmek amacıyla insan veya makine öğretimi gibi sonraki faaliyetleri
desteklemek için öğrenci çalışmalarını değerlendirmektedir.
.
Istanbul
ÖLÇME
.
(
DEGERLENDIRME 43