Page 42 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 42

yi çıkarmak, yeniden ifade etmek ve orijinal içeriğin benzersiz bir versiyonunu üretmek için derin öğrenme teknikleri
          kullanabilmektedir. Otomatik özetleme, bilimsel araştırma makalelerinde kullanılan ve kullanılması önerilen DDİ ta-
          banlı yöntemlerden bir tanesidir.


          Son yıllarda DDİ tabanlı sistemlerin sıkça kullanıldığı alanlardan bir tanesi de Eğitim Bilimleridir. Eğitim Bilimleri kap-
          samında DDİ sıklıkla açık uçlu sınavları puanlandırma ve geri bildirim, soru oluşturma, örnek oluşturma gibi çeşitli
          görevler için kullanılmaktadır. Giderek “Transformer DDİ” (dikkat mekanizmasına dayanan bir ağ mimarisi) gibi daha
          gelişmiş DDİ teknolojileri ortaya çıkmaktadır ve bunların çoğu açık kaynaklıdır. Ayrıca yapay sinir ağı teknolojilerinin
          doğal dil verileri üzerinde insan benzeri görevleri yerine getirmek için çok daha doğru olduğu bilinmektedir. Aşağıda
          DDİ teknolojisinin eğitimdeki bazı ilginç potansiyel uygulamalarından bahsedilmiştir.





             Doğal  Dil  İşlemenin  (DDİ)  bilimsel  bir  disiplin  olarak  eğitim  alanındaki  uygulamaları
             1960’ların başlarına dayanmaktadır. Kısmen elde taşınan cihazlarla beslenen bulut ta-
             banlı teknolojiye ilişkin ekonomik patlamanın büyük bir parçası olan DDİ’den eğitim ve
             öğretim sürecine katkı sağlama konusunda gün geçtikçe daha fazla faydalanıldığı göze
             çarpmaktadır (Friedman, 2016).







          Eğitim bilimleri alanında gerçekleştirilen DDİ temelli ilk çalışmalar kapsamında öğrenci metinlerini otomatik olarak
          puanlamanın yanı sıra metin tabanlı diyalog öğretim sistemleri geliştirilmeye odaklanılmıştır. DDİ temelli gerçekleşti-
          rilen daha sonraki çalışmaların konuşma dili teknolojilerini de içerdiği göze çarpmaktadır. Geleneksel uygulama alan-
      ıstanbul   larındaki araştırmalar ilerlemeye devam ederken büyük veri, mobil teknolojiler, sosyal medya ve MOOC’lar (kitlesel


    .     çevrim içi uzaktan eğitim alınabilecek uzaktan eğitim modelleri) gibi son fenomenler birçok yeni araştırma fırsatını do-
          ğurmuştur. Hâlihazırda yüksek risk içeren metin ve konuşma değerlendirmeleri, yazma asistanları ve çevrim içi eğitim
          ortamları bu yeni araştırma ortamlarına örnek olarak gösterilebilir. Otomatik not verme sistemleri (Dong & Zhang,
          2016), eğitim deneyimlerini izleme araçları diyalog tabanlı özel ders sistemleri, eğitim sohbet robotları, açımlama
          araçları ve metin kalitesi yazılımı gibi çok sayıda potansiyel uygulama da eğitim bilimleri kapsamındaki DDİ tabanlı
          popüler uygulamalara örnek olarak gösterilebilir (Burstein, 2009).
































                                                                                     .
                                                                                    Istanbul
                                                                                            ÖLÇME
         42                                                                                      (        .
                                                                                             DEGERLENDIRME
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47