Page 33 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 33

haritası, kavram ağı, anlam çözümle-  gibi günlük yaşama dair konuları öğ-
              me  tablosu,  kavram  bulmacası,  kav-  renmeleri  sağlanmıştır.  Öte  yandan
              ram karikatürü ve kavramsal değişim   programda  öğrencilerin  tarihçilerin
              metni gibi materyallerin işe koşulma-  çalışma  prensiplerini  anlamalarına
              sı istenmiştir.                    yönelik öğrenme-öğretme uygulama-
                                                 ları önceliklendirilmiştir. “Konu veya
              2024  programında  önceki  program-
                                                 sorun  belirleme,  kaynaklardan  bilgi
              lardan  farklı  olarak  anakronizme
                                                 toplama,  kaynağı  inceleme,  kayna-
              (tarih  yanılgısına)  düşürecek  terim
                                                 ğı  sorgulama,  kaynağı  yorumlama,
              ve  kavramların  kullanımından  ka-
                                                 kanıta  dayalı  ürün  oluşturma’’  aşa-
              çınılmış,  alanda  ortaya  çıkan  yeni
                                                 malarına  yönelik  içeriğe  programda
              bulgular doğrultusunda içerikte gün-
                                                 yer verilmiş, her sınıf düzeyinin son
              cellemeler  yapılmıştır.  Bu  bağlamda
              öğretim programında “Orta Asya” ye-  öğrenme çıktısında öğrencilerin kanı-
                                                 ta dayalı sorgulama ve araştırma be-
              rine “Türkistan”, “Ege Denizi” yerine
                                                 cerisini  bütün  bileşenleriyle  ders  sa-
              “Adalar Denizi”, “Tehcir Kanunu” yeri-
              ne “Sevk ve İskan Kanunu” gibi terim   atleri  içinde  kullanacakları  bir  süreç
              ve  kavramlar  kullanılmıştır.  Ayrıca   planlanmıştır. Böylelikle öğrencilerin
              ilgili literatürde yapılan yeni çalışma-  tarihsel araştırma yapmaları ve ulaş-
              lardan hareketle Kök Türkler ifadesi   tıkları sonuçları çalıştay, sempozyum
              yerine Göktürkler, Anadolu’nun Türk-  ve bilgi şöleni gibi bilimsel etkinlikler
              leşmesi yerine Anadolu’nun Türkleş-  aracılığıyla paylaşmaları istenmiştir.
              mesi ve İslamlaşması, Osmanlı Devle-  2024  programında  ölçme-değerlen-
              ti’nin  1302  yılında  kurulduğu  bilgisi   dirme anlayışı da değiştirilmiştir. Bu
              yerine ise 1299 yılında kurulduğuna   bağlamda  ölçme-değerlendirme  araç
              yönelik bilgilere yer verilmiştir.   ve yöntemleri için öğrenme kanıtları

              Programda tarihin ele alınışına ve öğ-  alt  başlığı  oluşturulmuştur.  Öğren-
              retilmesine yönelik farklılaştırmalara   me-öğretme  uygulamalarında  ölçme
              da yer verilmiştir. Örneğin program-  araçlarının  nasıl  ve  nerede  kullanı-
              larda tarih konuları tematik yaklaşım   lacağı  belirlenmiştir.  Ölçme  araçları
              esas  alınarak  düzenlenmiş,  içeriğin   çeşitlendirilmiş,  açık  uçlu  sorular  ve   DOSYA
              yapılandırılmasında  ise  kronolojik   testler gibi geleneksel araçların yanın-
              yaklaşım dikkate alınmıştır. Konu içe-  da öz değerlendirme, kontrol listesi,
              rikleri mümkün olduğunca eş zaman-  çalışma yaprağı ve dereceli puanlama    31
              lı bakış açısı ve tarihsel kırılma nokta-  anahtarı  gibi  tamamlayıcı  araçların
              ları doğrultusunda sıralanmıştır. Son   kullanılması  teşvik  edilmiştir.  Öte
              dönemlerin popüler konularından biri   yandan tarih alan becerilerinin değer-
              olan dijital tarih de programda ken-  lendirilmesinde  ise  programa  özgü
              disine  yer  bulmuştur.  Ayrıca  içerikte   olarak  geliştirilen  bildiklerim-merak
              sosyal  tarih  odaklı  konulara  ağırlık   ettiklerim-öğrendiklerim ve hissettik-  İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
              verilmiştir.  Öğrencilerin  tarihin  öz-  lerim,  değişim  ve  süreklilik,  tarihsel
              nesinin insan olduğunu fark etmele-  bakış açısı, tarihsel empati ve tarihsel
              ri amacıyla  kültür-medeniyet  içerikli   kaynak/kanıt analiz formlarından ya-
              konulara ilaveten afet, göç ve salgın   rarlanılması istenmiştir.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38