Page 33 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 33
haritası, kavram ağı, anlam çözümle- gibi günlük yaşama dair konuları öğ-
me tablosu, kavram bulmacası, kav- renmeleri sağlanmıştır. Öte yandan
ram karikatürü ve kavramsal değişim programda öğrencilerin tarihçilerin
metni gibi materyallerin işe koşulma- çalışma prensiplerini anlamalarına
sı istenmiştir. yönelik öğrenme-öğretme uygulama-
ları önceliklendirilmiştir. “Konu veya
2024 programında önceki program-
sorun belirleme, kaynaklardan bilgi
lardan farklı olarak anakronizme
toplama, kaynağı inceleme, kayna-
(tarih yanılgısına) düşürecek terim
ğı sorgulama, kaynağı yorumlama,
ve kavramların kullanımından ka-
kanıta dayalı ürün oluşturma’’ aşa-
çınılmış, alanda ortaya çıkan yeni
malarına yönelik içeriğe programda
bulgular doğrultusunda içerikte gün-
yer verilmiş, her sınıf düzeyinin son
cellemeler yapılmıştır. Bu bağlamda
öğretim programında “Orta Asya” ye- öğrenme çıktısında öğrencilerin kanı-
ta dayalı sorgulama ve araştırma be-
rine “Türkistan”, “Ege Denizi” yerine
cerisini bütün bileşenleriyle ders sa-
“Adalar Denizi”, “Tehcir Kanunu” yeri-
ne “Sevk ve İskan Kanunu” gibi terim atleri içinde kullanacakları bir süreç
ve kavramlar kullanılmıştır. Ayrıca planlanmıştır. Böylelikle öğrencilerin
ilgili literatürde yapılan yeni çalışma- tarihsel araştırma yapmaları ve ulaş-
lardan hareketle Kök Türkler ifadesi tıkları sonuçları çalıştay, sempozyum
yerine Göktürkler, Anadolu’nun Türk- ve bilgi şöleni gibi bilimsel etkinlikler
leşmesi yerine Anadolu’nun Türkleş- aracılığıyla paylaşmaları istenmiştir.
mesi ve İslamlaşması, Osmanlı Devle- 2024 programında ölçme-değerlen-
ti’nin 1302 yılında kurulduğu bilgisi dirme anlayışı da değiştirilmiştir. Bu
yerine ise 1299 yılında kurulduğuna bağlamda ölçme-değerlendirme araç
yönelik bilgilere yer verilmiştir. ve yöntemleri için öğrenme kanıtları
Programda tarihin ele alınışına ve öğ- alt başlığı oluşturulmuştur. Öğren-
retilmesine yönelik farklılaştırmalara me-öğretme uygulamalarında ölçme
da yer verilmiştir. Örneğin program- araçlarının nasıl ve nerede kullanı-
larda tarih konuları tematik yaklaşım lacağı belirlenmiştir. Ölçme araçları
esas alınarak düzenlenmiş, içeriğin çeşitlendirilmiş, açık uçlu sorular ve DOSYA
yapılandırılmasında ise kronolojik testler gibi geleneksel araçların yanın-
yaklaşım dikkate alınmıştır. Konu içe- da öz değerlendirme, kontrol listesi,
rikleri mümkün olduğunca eş zaman- çalışma yaprağı ve dereceli puanlama 31
lı bakış açısı ve tarihsel kırılma nokta- anahtarı gibi tamamlayıcı araçların
ları doğrultusunda sıralanmıştır. Son kullanılması teşvik edilmiştir. Öte
dönemlerin popüler konularından biri yandan tarih alan becerilerinin değer-
olan dijital tarih de programda ken- lendirilmesinde ise programa özgü
disine yer bulmuştur. Ayrıca içerikte olarak geliştirilen bildiklerim-merak
sosyal tarih odaklı konulara ağırlık ettiklerim-öğrendiklerim ve hissettik- İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
verilmiştir. Öğrencilerin tarihin öz- lerim, değişim ve süreklilik, tarihsel
nesinin insan olduğunu fark etmele- bakış açısı, tarihsel empati ve tarihsel
ri amacıyla kültür-medeniyet içerikli kaynak/kanıt analiz formlarından ya-
konulara ilaveten afet, göç ve salgın rarlanılması istenmiştir.