Page 31 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 31
“öğrenme çıktısı ve süreç bileşenine” yetleri” adlarında üç ünite bulunmak-
bırakırken, ölçme ve değerlendirme tadır. Ortaöğretim 10. sınıfta “Tür-
“öğrenme kanıtları” şeklinde ifade kistan’dan Türkiye’ye (1040-1299)”,
edilmiştir. Bununla birlikte beceriler “Beylikten Devlete Osmanlı (1299-
alan becerileri, kavramsal beceriler, 1453)” ve “Cihan Devleti Osmanlı
sosyal-duygusal öğrenme becerile- (1453-1683)” şeklinde üniteler mev-
ri, okuryazarlık becerileri, eğilimler, cuttur. Ortaöğretim 11. sınıfta üni-
içerik çerçevesi, anahtar kavramlar, teler ise “Değişen Dünyada Osmanlı
temel kabuller, ön değerlendirme (1683-1789)”, “Dönüşüm Sürecinde
süreci, köprü kurma, zenginleştirme Osmanlı (1789-1908)” ve “Savaşlar
ve destekleme bölümlerinden oluşan Sarmalında Osmanlı (1908-1918)”
farklılaştırma ile sürece yönelik gö- olarak isimlendirilmiştir. Programda
rüşlerin alınmak istediği öğretmen ortaöğretim 9. sınıf daha çok tarih
yansıtmaları programdaki yeni kav- okuryazarlığı, tarihsel yöntem ve ge-
ram ve kullanımlardır. nel tarih konularına odaklanırken, 10
ve 11. sınıflarda Türk Tarihi ön plana
2024 programında tarih dersinin
çıkmış, Büyük Selçuklular ve Anadolu
amacı yeniden ele alınmıştır. Bu bağ-
Selçukluları ile Osmanlı Devleti üze-
lamda Tarih Dersi Öğretim Progra-
rinden konular yapılandırılmıştır.
mı’nın temel amacı; insanı ve onun
2024 programı bütüncül yapısıyla
faaliyetlerini geçmiş-bugün-gelecek
dikkati çekmektedir. Dolayısıyla prog-
bağlamında anlamlandırabilmek için
ram, tarihin sadece büyük insanların
gerekli bilgi, beceri ve değerlerle
ve kahramanların değil sıradan insan-
donanmış tarih okuryazarı bireyler
ların da bir ürünü olduğu gerçeğine
yetiştirmek olduğu belirtilmiştir. Bu
odaklanmış, insanı fiziksel ve ruhsal
doğrultuda program içeriğinde tari-
olarak anlamaya çalışmış, davranışla-
hin siyasi ve askerî olayların yanı sıra
rını da bilgi, beceri, değer ve tutum
sosyal, ekonomik ve kültürel alanları
gibi özellikler açısından değerlendir-
da kapsaması, tarihsel olayların mey-
miştir. Öte yandan programda konu-
dana geldiği dönemi ve koşulları yan-
lar yatay ve dikey yönde diğer ders-
sıtması, öğrencilerin tarihsel araştır- DOSYA
lerle ilişkilendirilmeye çalışılmıştır.
ma yapması ve tarihçilik becerilerini
Bu doğrultuda program Hayat Bilgisi
anlaması, millî kimlik, ortak miras,
(1, 2 ve 3. Sınıflar), Sosyal Bilgiler (4, 29
Türk milletinin insanlığa katkıları ile 5, 6 ve 7. Sınıflar) ve Türkiye Cumhu-
millî ve manevi değerleri gibi husus- riyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük
lara ilişkin bilgi, beceri ve tutum ge- (8. Sınıf) Dersi Öğretim Programla-
liştirmelerine vurgu yapılmıştır. rının içerikleri dikkate alınarak yapı-
2024 programı haftada ikişer ders sa- landırılmıştır. Böylelikle öğrencilerin
ilkokuldan itibaren tarih eğitimine
ati olmak üzere her sınıf düzeyinde İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
yönelik izledikleri seyir ve gelişimin
üçer üniteden oluşacak şekilde plan-
görülmek istendiği söylenebilir.
lanmıştır. Ortaöğretim 9. sınıfta “Geç-
mişin İnşa Sürecinde Tarih”, “Eski Çağ Programın öne çıkan unsurları arasın-
Medeniyetleri” ve “Orta Çağ Medeni- da beceri öğretimi de başı çekmekte-