Page 31 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 31

“öğrenme çıktısı ve süreç bileşenine”   yetleri” adlarında üç ünite bulunmak-
              bırakırken,  ölçme  ve  değerlendirme   tadır.  Ortaöğretim  10.  sınıfta  “Tür-
              “öğrenme  kanıtları”  şeklinde  ifade   kistan’dan  Türkiye’ye  (1040-1299)”,
              edilmiştir.  Bununla  birlikte  beceriler   “Beylikten  Devlete  Osmanlı  (1299-
              alan  becerileri,  kavramsal  beceriler,   1453)”  ve  “Cihan  Devleti  Osmanlı
              sosyal-duygusal  öğrenme  becerile-  (1453-1683)” şeklinde üniteler mev-
              ri,  okuryazarlık  becerileri,  eğilimler,   cuttur.  Ortaöğretim  11.  sınıfta  üni-
              içerik  çerçevesi,  anahtar  kavramlar,   teler  ise  “Değişen  Dünyada  Osmanlı
              temel  kabuller,  ön  değerlendirme   (1683-1789)”,  “Dönüşüm  Sürecinde
              süreci,  köprü  kurma,  zenginleştirme   Osmanlı  (1789-1908)”  ve  “Savaşlar
              ve destekleme bölümlerinden oluşan   Sarmalında  Osmanlı  (1908-1918)”
              farklılaştırma  ile  sürece  yönelik  gö-  olarak  isimlendirilmiştir.  Programda
              rüşlerin  alınmak  istediği  öğretmen   ortaöğretim  9.  sınıf  daha  çok  tarih
              yansıtmaları  programdaki  yeni  kav-  okuryazarlığı, tarihsel yöntem ve ge-
              ram ve kullanımlardır.             nel tarih konularına odaklanırken, 10
                                                 ve 11. sınıflarda Türk Tarihi ön plana
              2024  programında  tarih  dersinin
                                                 çıkmış, Büyük Selçuklular ve Anadolu
              amacı yeniden ele alınmıştır. Bu bağ-
                                                 Selçukluları ile Osmanlı Devleti üze-
              lamda  Tarih  Dersi  Öğretim  Progra-
                                                 rinden konular yapılandırılmıştır.
              mı’nın  temel  amacı;  insanı  ve  onun
                                                 2024  programı  bütüncül  yapısıyla
              faaliyetlerini  geçmiş-bugün-gelecek
                                                 dikkati çekmektedir. Dolayısıyla prog-
              bağlamında anlamlandırabilmek için
                                                 ram, tarihin sadece büyük insanların
              gerekli  bilgi,  beceri  ve  değerlerle
                                                 ve kahramanların değil sıradan insan-
              donanmış  tarih  okuryazarı  bireyler
                                                 ların da bir ürünü olduğu gerçeğine
              yetiştirmek  olduğu  belirtilmiştir.  Bu
                                                 odaklanmış, insanı fiziksel ve  ruhsal
              doğrultuda  program  içeriğinde  tari-
                                                 olarak anlamaya çalışmış, davranışla-
              hin siyasi ve askerî olayların yanı sıra
                                                 rını da bilgi, beceri, değer ve tutum
              sosyal, ekonomik ve kültürel alanları
                                                 gibi özellikler açısından değerlendir-
              da kapsaması, tarihsel olayların mey-
                                                 miştir. Öte yandan programda konu-
              dana geldiği dönemi ve koşulları yan-
                                                 lar yatay ve dikey yönde diğer ders-
              sıtması,  öğrencilerin  tarihsel  araştır-                                   DOSYA
                                                 lerle  ilişkilendirilmeye  çalışılmıştır.
              ma yapması ve tarihçilik becerilerini
                                                 Bu doğrultuda program Hayat Bilgisi
              anlaması,  millî  kimlik,  ortak  miras,
                                                 (1, 2 ve 3. Sınıflar), Sosyal Bilgiler (4,   29
              Türk milletinin insanlığa katkıları ile   5, 6 ve 7. Sınıflar) ve Türkiye Cumhu-
              millî ve manevi değerleri gibi husus-  riyeti  İnkılap  Tarihi  ve  Atatürkçülük
              lara ilişkin bilgi, beceri ve tutum ge-  (8.  Sınıf)  Dersi  Öğretim  Programla-
              liştirmelerine vurgu yapılmıştır.    rının içerikleri dikkate alınarak yapı-
              2024 programı haftada ikişer ders sa-  landırılmıştır.  Böylelikle  öğrencilerin
                                                 ilkokuldan  itibaren  tarih  eğitimine
              ati  olmak  üzere  her  sınıf  düzeyinde                                     İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
                                                 yönelik  izledikleri  seyir  ve  gelişimin
              üçer üniteden oluşacak şekilde plan-
                                                 görülmek istendiği söylenebilir.
              lanmıştır. Ortaöğretim 9. sınıfta “Geç-
              mişin İnşa Sürecinde Tarih”, “Eski Çağ   Programın öne çıkan unsurları arasın-
              Medeniyetleri” ve “Orta Çağ Medeni-  da beceri öğretimi de başı çekmekte-
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36