Page 26 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 26
Modeli’nin epistemolojik yaklaşımı, şırken, kültürel miras ve tarih bilinci,
çağımızın bilgi ve bilgelik ihtiyacını bireylerin kimliklerini korumalarında
değişen vatandaşlık algısıyla harman- ve dünya vatandaşları olarak yetişme-
layarak karşılamaya çalıştığını söyle- lerinde önemli bir rol oynar. Türkiye
mek yerinde olacaktır. Yüzyılı Maarif Modeli, öğrencilerin
sadece bireysel geçmişlerini değil,
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde
aynı zamanda toplumsal hafızayı da
dikkat çeken bir diğer boyut ise eği-
hatırlatmayı amaçlayarak bu küresel
tim sürecini yalnızca bugünle sınırlı
dinamikleri eğitim sürecine entegre
tutmayıp, geçmiş ve geleceği de kap-
eden bir perspektife sahiptir. Bu mo-
sayan bir anlayışla ele alan “zamansal
delde, eğitimin sadece bireysel bir sü-
bütünlük” boyutudur. Geçmiş ve gele-
reç olarak değil, toplumsal ve tarihsel
cek arasındaki bağın korunması, kim-
bir birikim olarak ele alındığı anlaşıl-
lik ve aidiyet duygusunun gelişmesi
maktadır.
açısından büyük önem taşımaktadır.
Küreselleşme, vatandaşlığın gelenek- Küresel vatandaşlık anlayışı, bireyle-
sel dinamiklerini dönüştürerek, ulu- rin evrensel değerlere, insan hakları-
sal ve uluslararası bağlamlarda yeni na ve kültürel çeşitliliğe saygı duyma-
bağlantılar ve sorumluluklar yarat- sını gerektirir. Değerler ve estetik, bir
maktadır. Küreselleşme, vatandaşlık toplumun ruhunu yansıtır. Modern
kavramını ulusal sınırların ötesine ta- dünyada, etik ve estetik değerler, va-
DOSYA
24
İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ