Page 22 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 22
Maarif Modeli oluşturulurken han- nasıl bir bağı ya da benzerliği var?
gi toplumsal ve eğitimsel ihtiyaçlar Modelin uluslararası düzeyde nasıl
dikkate alındı? bir etki yaratması bekleniyor?
Maarif modelinin oluşturulmasında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, K12
milli ve manevi değerlerimiz başta Beceriler Çerçevesi metninden yarar-
olmak üzere zamanın gereği olarak lanması ve beceri temelli bir program
geliştirilen ve uluslararası alanlarda olarak tasarlanmasından kaynaklı
kabul gören K12 becerileri ile birinci olarak ayrıca programın birinci sınıf-
sınıftan on ikinci sınıfa kadar örgün tan on ikinci sınıfa kadar bir bütün
eğitimdeki öğrencilerin kazanmaları halinde ve bütüncül bir yaklaşımla
gerektiği düşünülen beceriler dikkate hazırlanmasından dolayı dünyadaki
alındı. Ayrıca ülkemizde yaklaşık on diğer programlar ve eğitim sistemle-
yıldır yapılan eğitim izlem ve değer- ri ile benzerlik göstermekte, konular,
lendirme araştırmalarının sonuçları, değerler, eğilimler ve sosyal duygu-
uluslararası sınavlardan elde edilen sal becerilerde yapılan uyarlamalarla
bilgi ve tecrübeler, öğretmen ve idare- kendi ülkemize özgü bir özellik taşı-
ci gruplarından gelen talepler, işveren maktadır.
ve işçi kurumları ve sendikalarının
Eğitimde gittikçe daha çok yer tu-
beklenti, istek ve önerileri ile öğren-
tan dijitalleşme ve teknolojinin Ma-
cilerden toplanan sistematik veriler
programın ihtiyaçlarını oluşturmuş- arif Modeli’ndeki yeri nedir?
tur diyebiliriz. Maarif Modelindeki sistem okurya-
Bu model, 21. yüzyılın yetkinlikle- zarlığı bileşenlerinde dijital okurya-
rine ve geleceğin mesleklerine uyum zarlık başta olmak üzere bilgi okurya-
sağlamak için nasıl bir altyapı sağ- zarlığı, finansal okuryazarlık ve veri
lıyor? okuryazarlığı alanları dijitalleşme ve
teknolojinin öğretim programlarında
Günümüzün temel ihtiyacı olarak ka-
kullanılması hem dijitalleşme hem de
bul edilen beceri temelli bir program
günümüz diğer yetkinliklerinin dik-
olması 21. Yüzyıl yetkinlikleri için en kate alındığı anlamına gelmektedir.
DOSYA önemli ölçüdür. Ayrıca günümüz tek- Bu modelin uygulanma aşamasın-
noloji ve bilişim alanındaki gelişme-
lere bağlı olarak ortaya çıkan sosyal da karşılaşılabilecek olası sorunlar
20 ve duygusal alandaki sorunlara karşı nelerdir ve bu sorunlar üstesinden
geliştirilen ve bütün programda dik- gelmek için ne tür çözümler öngö-
rülüyor?
kate alınan sosyal duygusal öğrenme
İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ nülen ve programın temel dayanağını önemli nokta öğretmenlerimizin
becerileri ile değer eğitimi için düşü-
Bu modelin uygulanmasındaki en
oluşturan Erdem-Değer-Eylem çerçe-
programı içselleştirmeleri olacaktır.
vesi programın 21. Yüzyıl yetkinlik-
Çünkü programın sahaya bakan yüzü
leri için öngördüğü ve uygulamaya
öğretmenlerimizdir. Bununla beraber
koyduğu temel altyapılardır.
okulun diğer bileşenleri olarak başta
okul ve teşkilat yöneticilerinin prog-
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin
ramın uygulanması aşamasında ge-
uluslararası eğitim modelleriyle