Page 24 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 24

DEĞİŞEN DÜNYANIN VATANDAŞLIK

                 ALGISI İLE TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF

                 MODELİNİN ÖĞRENCİ PROFİLİ

                 ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

                 Dr. Öğrt. Üyesi Lütfullah ÇELİKTEN



                  TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ’NİN SUNDUĞU ÖĞRENCİ PROFİLİ,
                     BU KARMAŞIK DÜNYADA BİREYLERİN HEM KENDİLERİ HEM DE
                  TOPLUM İÇİN DEĞER YARATAN, BİLİNÇLİ VE SORUMLU VATANDAŞLAR
                             OLARAK YETİŞMELERİNİ DESTEKLEMEKTEDİR.


                 Yirmi  birinci  yüzyılda  vatandaşlık   Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli  ortak
                 kavramı, değişen dünya dinamikleriy-  metni  incelendiğinde,  bu  modelin
                 le  yeniden  tanımlanmaktadır.  Küre-  öğrenci  profilinin  nihai  hedefi  “yet-
                 selleşme süreciyle birlikte vatandaşlık   kin  ve  erdemli  insanlar  yetiştirmek”
                 anlayışı  önemli  ölçüde  dönüşmüş,   olarak  açıklanmış  ve  öğrenci  profi-
                 bireysel  kimlik  ve  devlet  ilişkileri   linin  temelleri  “ontolojik  bütünlük,”
                 yeniden  şekillenmiştir.  Vatandaşlık,   “epistemolojik  bütünlük,”  “zamansal
                 özünde kişi ile devlet arasındaki hu-  bütünlük”  ve  “aksiyolojik  olgunluk”
                 kuki  bir  bağ  olarak  tanımlanırken,   kavramlarına  dayandırılmıştır.  Peki,
                 günümüzde bu tanım sosyal, kültürel   Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli’nin
                 ve psikolojik boyutları da kapsayacak   “yetkin  ve  erdemli”  bireyler  yetiştir-
                 şekilde genişlemiştir. Artık vatandaş-  me  hedefi,  günümüzün  vatandaşlık
                                                    anlayışında nasıl bir konumda ve an-
         DOSYA   lık, küresel sorunlara duyarlılık, fark-  lam taşımaktadır? Bu yazıda, modelin
                 lı  kültürlere  saygı  ve  etik  bir  duruş
                 sergilemeyi de içeren daha geniş bir   sunduğu “yetkin ve erdemli” öğrenci
     22          perspektiften ele alınmaktadır. Bu ev-  profilinin,  günümüzün  çok  katmanlı
                 rim,  geleneksel  ulus-devlet  merkezli   vatandaşlık  anlayışıyla  ne  kadar  ör-
                                                    tüştüğünü incelemeye çalışacağız.
                 vatandaşlıktan,  küresel  dinamikler-  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli,  “on-
         İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ  maktadır.  Günümüzün  vatandaşlık   tolojik  bütünlük”  vurgusuyla  beden
                 den  etkilenen,  daha  esnek  ve  birbi-
                 rine  bağlı  bir  anlayışa  geçişi  yansıt-
                                                    ve  ruh  sağlığını  dengeli  bir  şekilde
                 anlayışında  bireylerin  sadece  kendi
                                                    geliştirmeyi  destekleyen  bir  anlayışı
                 iç  dünyalarıyla  değil,  aynı  zamanda
                                                    ifade  etmektedir.  Modern  dünyada
                 içinde  bulundukları  toplumsal  çev-
                                                    bireyler,  karmaşık  toplumsal  yapılar
                                                    ve hızla değişen yaşam koşulları için-
                 reyle de sağlıklı bir ilişki içinde olma-
                                                    de  sadece  fiziksel  ve  zihinsel  sağlığı
                 sı beklenmektedir.
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29